Odhalte Tajemství vůní a chutí

„Náš nos je fascinující nástroj, každý den nás znovu překvapí, když se vznášíme z postele na obláčku vůně kávy, vychutnáváme si aroma čerstvých jahod nebo nám rozbuší srdce důvěrně známá vůně našeho partnera. Nos nás dokáže bezprostředně přenést do minulosti a oživit zapomenuté vzpomínky. Už pouhý závan vůně jablečného závinu nás vrátí do bezstarostných dnů dětství.“

Tajemství vůní a pachů Hanns Hatt Regine Dee čich vůně psychologické fyziologické sociální psychologické aspekty vůní populárně naučná Všechno, co jste kdy chtěli vědět o vůních a chutích, se nyní můžete dočíst v útlé, ale informacemi nabité knížce TAJEMSTVÍ VŮNÍ A CHUTÍ autorů Hannse Hatta a Reginy Dee. Tato populárně naučná publikace zkoumá, jak vůně a chutě působí na naši psychiku, jak nás můžou stimulovat nebo uvolnit, osvěžit a radostně vzrušit, případně jak námi mohou manipulovat. A jak slibuje titul, odhaluje i některá tajemství, o kterých laický čtenář – kterému je kniha primárně určena – neměl dosud ani tušení. Věděli jste třeba, že sladkost podaná dítěti před bolestivým zákrokem u lékaře dokáže významně snížit vnímání bolesti, a tedy i délku pláče? Nebo která potravina je doslova nabitá štěstím, respektive látkami, které v člověku pocit štěstí vyvolávají?

Kniha sestává ze šesti tematických bloků, s krátkými, stručnými a čtivými kapitolami. Poslední, sedmá část obsahuje několik praktických testů a cvičení pro jemný čich. 

A v neposlední řadě, jako každá správná papírová kniha, voní papírem a tiskařskou černí.

Z německého originálu Das kleine Buch vom Riechen und Schmecken přeložila Alena Bezděková.

Tajemství vůní a pachů Hanns Hatt Regine Dee čich vůně psychologické fyziologické sociální psychologické aspekty vůní populárně naučná Hanns Hatt promoval v oborech zoologie, lidská fyziologie a medicína a v současné době působí jako profesor buněčné biologie na univerzitě v německé Bochumi. Patří k nejznámějším světovým výzkumníkům v oblasti vůní a pachů.

Ukázka první:

Jak nás vůně svádějí k nakupování

Zašli jste už někdy – samozřejmě kvůli naléhavému žadonění vašich dětí – k McDonaldovi s pevným předsevzetím, že si dnes dáte jen lehký salát s minimálním obsahem kalorií? A pak jste zase skončili u McBacona s hranolky? Protože vypadal tak šťavnatě? Nebo protože to všude tak nádherně vonělo smaženým jídlem? Jisté je, že jste nedokázali odolat. Rozum vám připomíná vaše zdraví a přebytečná kila, ale když přijdete k pultu, neptáte se ho.

Vůně nás svádějí ke konzumaci – den co den. Probudí náš apetit, vykouzlí dobrou náladu nebo nás odvedou zpět do časů dávného dětství. Když ucítíme moře, náhle máme před očima výjevy z bezstarostných letních prázdnin: tatínek v nemožných plavkách a maminka uvelebená pod slunečníkem. Ovládne nás pocit, který nás tehdy provázel: konečně prázdniny, žádní učitelé, spousta volna. Tato synteticky vyrobená vůně se jmenuje „Svěží mořský vánek“. K vyvolání pocitů štěstí a aktivování nostalgického dítěte v zákazníkovi postačí jen stisknutí spreje. Například v cestovní kanceláři, kde se budoucí účastník zájezdu má okamžitě rozhodnout pro dovolenou u moře a nezvažovat kriticky stav svého bankovního účtu.

Tajemství vůní a pachů Hanns Hatt Regine Dee čich vůně psychologické fyziologické sociální psychologické aspekty vůní populárně naučná Regine Dee je novinářka a žije v Hamburku. Studovala anglistiku a sociologii a píše pro vědecké i populárně naučné časopisy.

Marketingoví experti mluví o „atmosférických podnětech“, když jarní vůně pomáhají prodávat aktuální letní módu, nebo když vůně skořice a pomerančů vykouzlí v obchodech domáckou vánoční náladu. Některé hotelové řetězce se snaží vůní bílého čaje vytvořit pocit bezpečí. Už v hale hosta vítají svůdnou vůní, která je důležitou součástí velkého útoku na jeho smysly. Dokonale sladěný design nábytku a barvy, v pozadí zní příjemná hudba. Manažeři vědí, že prvních deset minut je rozhodujících pro to, zda se host bude cítit dobře a rád přijede znovu. Že vůni v tomto případě šíří vzduchem technické zařízení, to nikomu nevadí.

V supermarketech se taková zařízení jmenují automatické pekárny. Šíří vůni čerstvých housek a báječných koláčů. „Air design“ funguje díky vůni pomerančů v prodejnách ovoce stejně dobře jako aroma kapučína v kavárně za rohem. Potřebuji další kávu? Chci vážně sníst ještě kousek koláče? Podobnou otázku si zákazník klade zřídka, když jeho vědomí zahalí mlha svůdných vůní, které cílí výhradně na jeho žaludek.

Vůně dokážou zázraky, i když nejde o jídlo. Studie prokázaly, že se zákazníci opravdu zdrží déle v prodejnách, které příjemně voní. Jejich ochota k nakupování vzroste o 15 % a mají častěji sklon ke spontánním nákupům. Prodavači náhle působí kompetentněji a poměr cena–výkon příznivěji. Proto se může v květinářství vyplatit rozstřikování růžového parfému, když jim v pátek zbývá příliš mnoho růží, které by přes víkend zvadly. Zákazníci budou automaticky kupovat více růží, ačkoli původně přišli se záměrem darovat úplně jiné květiny.

Zákazník většinou nemá ani potuchy o rafinovaných smyslových podnětech, protože vůně se dávkují tak opatrně, že sice dosáhnou „prahu vnímání“, jak říkají marketingoví odborníci, ale ještě se nedají identifikovat. Až na „prahu rozpoznání“ si lidé uvědomí, o jakou vůni se jedná, a na „prahu rozlišení“ ji dokážou odlišit od jiných vůní. Většinou přitom bývá nutná až desetkrát vyšší dávka.

Kritici vůní a reklam to samozřejmě považují za čiročirou manipulaci. K příliš pestrým propagačním obrázkům a hlasitým sloganům se přidává ještě vůně. Občas jde o ryzí klam, když se například kabelka nebo boty z umělého materiálu postříkají koženou vůní. V marketingové řeči se to označuje jako „simulační funkce“ vůně. Většina firem však vůně primárně používá k získání a udržení zákazníků a ke zvýšení své rozpoznávací hodnoty. Firemní identita se už dávno neomezuje jen na firemní logo a dopisní papír, její účinky jsou mnohem trvalejší, když se zaměří na všechny smysly. Tzv. firemní vůně (brand scent) má odrážet firemní hodnoty a vytvořit vazbu se zákazníky. Jako u módní značky Abercrombie & Fitch, jejíž drahé džíny a trička voní po celém světě stejně: svěží sprškou s nádechem mošusu. Funguje to i při prodeji televizorů, například firma Samsung dodává už dlouhou dobu své přístroje se stejnou vůní. Tento typický pach zná leckterý kupující už z dětství, a tak mu televizor připadá hned důvěrněji známý a kvalitnější než ostatní přístroje.

Vizuální dojmy působí intenzivněji a uchovají se lépe v paměti, když se k nim přidají pachy a vůně. Často totiž aktivují stejné oblasti mozku jako obraz. Když ucítíme vůni koblihy, v naší mysli se objeví její obraz propojený s firemním logem – tak jak ho známe. Výrobce koblih by si klidně mohl ušetřit vylepování obrázku svého produktu na nejrůznějších místech, protože k jeho propagaci by stačila už jeho pouhá vůně.

Ukázka druhá:

Trénink nosu a mozku

Jak zlepšit čich a trénovat mozek

Už několikaminutový pravidelný trénink každé ráno a večer vám může zlepšit čich a má výrazný zpomalující účinek na stárnutí mozku. Zapomeňte na křížovky a na sudoku a čichejte k ovoci, bylinkám a ke všemu, co páchne nebo voní. Cílem tohoto tréninku je seznámit se s novými pachy a vůněmi.

Když chcete navíc trénovat i mozek, měli byste kromě nových vůní čichat i k těm známým a pátrat: jaké vzpomínky a emoce ve mně tyto pachy a vůně vyvolávají? Může to být aroma sušenky, šálku kávy nebo čaje, či vůně květiny pro procházce zahradou.

Malé cvičení s bylinkami

Do deseti uzavíratelných sklenic vložte deset různých bylinek. Vhodné jsou bazalka, česnek medvědí, tymián, rozmarýn, máta peprná, meduňka lékařská, šalvěj, majoránka, oregano, kopr, kerblík, koriandr, šťovík, krvavec menší, svízel vonný a spousta dalších.

Poté udělejte test: některé bylinky ucítíte už při otevření skleničky, vůně bude ještě intenzivnější, když list rozemnete mezi prsty. Nejprve otevřete dvě skleničky, slovy popište vůni koření, navzájem je porovnejte a koření ochutnejte.

Poté otevřete další skleničku a celý postup zopakujte. K tréninku čichu se hodí i koření: pepř, muškátový oříšek, kari, skořice, hřebíček, anýz, paprika, zázvor, kmín, vanilka nebo drcené jalovčinky.

Směs ovoce a zeleniny

Totéž můžete vyzkoušet se známými i méně známými druhy ovoce (ananasem, jahodami, kiwi, mangem, papájou, pitayou, rambutanem, liči, mangem, guavou, granátovým jablkem) nebo zeleniny (hráškem, kedlubnou, čekankou, kořenovou zeleninou, zelím, fenyklem, ředkvičkami, špenátem, paprikou, okurkami). Jak chutnají? Zemitě, pikantně, trpce, příjemně, ovocně? Snažte se slovy vyjádřit i ty nejjemnější nuance.

Čichací procházka domem

Všimli jste si už, že každá místnost vašeho bytu voní jinak?

Čím?

Možná poznáte podle vůně i některé předměty? Například v koupelně: ústní vodu, zubní pastu, mýdlo, šampon, tělové mléko nebo mycí emulzi. Vyberte předměty každodenní potřeby a rozpoznejte jejich vůně.

Každý den podnikněte jinou procházku domem a čichejte. Jak je cítit sklep? Půda?

Cesta do práce

Většina lidí chodí do práce a nazpět stejnou cestou. Zkuste se při ní jednou soustředit na okolní pachy! Kolik různých pachů vnímáte? Voní tam stromy, pekařství, zapečené brambory k večeři? Voní to dnes stejně jako včera? Můžete po cestě sledovat trasu podle nápadných pachů? Dobrým tréninkovým předmětem je i zápach. Ať už jde o čerpací stanici, nebo o kontejner na odpad.

Voňavá procházka zahradou

Projděte se zahradou a přivoňte si k růži, fialce nebo šeříkovému keři, prostě k tomu, co tam právě rozkvétá. Existuje nějaká květina, která ve vašem životě sehrála důležitou roli? Která je pro vás od dětství něčím zvláštní? Snažte se vzpomenout si: nač při této vůni myslíte? Jaké pocity ve vás probouzí? Kdy jste ji ucítili naposledy?

Podobnou procházku můžete podniknout i v lese, navštívit svůj bývalý domov nebo se vrátit na místo, kde trávíte dovolenou. Váš nos vám umožní cestovat na všechna tato místa, kde jste už v minulosti byli.


Knihu TAJEMSTVÍ VŮNÍ A CHUTÍ můžete zakoupit na našem e-shopu.

Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru