Pravidla nám pomohou, aby nám tu bylo hezky

Pravidla vůbec nemusí být nutné zlo, pokud se to s nimi umí. A pak už záleží pouze na nás, jak se k nim postavíme a zda je využijeme ve svůj prospěch.

Aby nám tu bylo hezky, Tvoříme pravidla v MŠ, Eva Svobodová, předškolní výchova psychologie dítěte třídní pravidla pedagogické dovednosti populárně naučné publikace Koupit na e‑shopu

Jsou pravidla v životě opravdu tak důležitá? A je nutné je vnášet do prostředí mateřských škol? Odpovědi lze nalézt v knize Mgr. Evy Svobodové s příznačným názvem Aby nám tu bylo hezky. Pravidla přinášejí pravidelnost, pravidla ukazují správnost, pravidla jsou prevencí, pravidla přinášejí pohodu. Pokud se podaří pedagogům mateřských škol, pro které je kniha primárně určena, tuto filozofii vzít za svou, je velká šance, že jim pod rukama vyroste generace zdravě sebevědomých dětí, dobře připravených do života. Dětí, které budou autentické, opravdové, jedinečné a empatické. Dětí, které budou zároveň vnímat limity a hranice, za které nelze jít, a s tím související formu přijatelného a akceptovatelného, resp. nepřijatelného chování.

Tato populárně-naučná publikace je samozřejmě vhodná i pro rodiče, kteří se zajímají o předškolní výchovu, dále např. pro začínající učitele mateřských škol a v neposlední řadě pro zájemce o knihy s tématikou psychologie dítěte.


Ukázka z knihy

Potřeba sycení

Sycení nemluvňat i batolat probíhá v interakci s matkou nebo pečující osobou. Maminka drží děťátko v náručí a ono saje mléko. Pocit blaženosti naplňuje celé tělíčko dítěte. Na fyzické úrovni jsme syceni potravou, bez ní bychom nemohli přežít, a také dotekem, mazlením, fyzickým kontaktem s matkou, pečujícím člověkem, partnerem. Na symbolické úrovni jsme syceni láskou, pozorností, vyprávěním, sdílením… U současných předškolních dětí učitelky často pozorují nedosycení láskou a pozorností. Děti jsou „nedomazlené“, chytají učitelku za ruku, sedají si jí na klín, objímají ji a snaží se získat pozornost dospělého jakýmkoliv, i negativním způsobem. Mnohé děti mají už z domova naučené chování, které jim pomůže získat pozornost dospělých. Nejlépe funguje, když začne vytvářet hluk, rozpláče mladšího sourozence, udělá něco, co se dělat nemá a nesmí. Tím je pozornost rodiče zaručená a dítě raději snese vyhubování či fyzický trest než být nepovšimnuto či přehlíženo. Pro tyto děti je důležité dostávat od učitele pozitivní zpětnou vazbu, kdykoliv je to jen trochu možné. Dotknout se, usmát, podat ruku a tak dítěti sdělovat: Jsem rád/a, že jsi tu. Učitel by ale neměl přebírat roli rodiče, mazlení je doménou rodičů a doteky učitele by měly být přátelsky podporující. Pokud se dítě snaží připomenout negativním způsobem, je třeba rychle negativní chování zastavit a ukázat nápravu. Tu pak můžeme patřičně ocenit a dopřát dítěti pozitivní pozornost. Ondra běhá po herně a přeskakuje silnici, kterou si před chvíli postavili kluci. Když vidí, že se učitelka dívá, odhrne část kostek na stranu a kus silnice zbourá.

Mohlo by vás také zajímat: Steve Biddulph – Tajemství výchovy šťastných dětí

Učitelka: Ondro, to bude třeba opravit. Zvládneš to?

Ondra: Tady to překáží. Nedá se tu chodit.

nápady pro školku celoroční plán aktivit co dělat s dětmi ve školceCeloroční plán aktivit pro mateřské školy najdete v Nápadníčku

Učitelka: Viděla jsem tě, jak perfektně umíš přes tu silnici skákat. Až ji opravíš, tak mi to ukážeš, ano?

Ondra: Jo.

Za chvíli je silnice opravená a je širší než ta předchozí.

Učitelka: Paráda! Zvládl jsi to a jak rychle! Ale zdá se mi, že je ta silnice nějaká širší. Myslíš, že ji přeskočíš?

Ondra: Jasně. Jako nic.

Ondra skáče přes silnici. Učitelka sleduje jeho počínání s úsměvem a ocení ho zvednutým palcem. K Ondrovi se za chvíli přidávají další kluci a Ondra je instruuje, jak mají přes silnici skákat. Učitelka odchází. 


Ondra si vynutil pozornost učitelky nevhodným chováním, na které musela reagovat. Její reakce však navedla Ondru k chování, za které se zasloužil ocenění, a jeho chování přijali i ostatní chlapci, čímž Ondra získal nejen pozornost učitelky, ale i druhých dětí. Pro Ondru z toho vyplývá poučení do budoucna. Když vymyslím nějakou zajímavou hru, všimne si toho nejen učitelka, ale i ostatní děti. 

Učitel/ka se snaží co nejvíce přistupovat k dětem individuálně, vnímat každého jednotlivce ne jako součást celku, ale jako originál, se specifickými potřebami a jedinečnostmi. Při každé příležitosti se snaží přistupovat k dítěti tak, aby mu bylo jasné, že teď je tu učitel/ka právě jen pro něho. Rozdává-li dětem pomůcky či materiál, snaží se ho podat každému dítěti trochu jiným způsobem. Ráno při příchodu do mateřské školy se s každým dítětem pozdraví trochu jinak, někde mají děti možnost si vybrat způsob pozdravu podle piktogramu. Pracuje v kruhu, kde má každý své místo (polštářek, podložku, židličku). Využívá zlatý kruh či zlatý rám, který dítěti umožní zarámovat na chvíli svůj obraz a stát se výjimečným.

Knížka pro začínající učitelky mateřských škol; Kotová, Marcela; Portál, 2021; pedagog v mateřské škole, praktická příručka pro učitelky v MŠZačínáte v mateřské škole? Máme pro vás Knížku pro začínající učitelky!

Mgr. Eva Svobodová, Aby nám tu bylo hezky, Portál 2022Autorka Mgr. Eva Svobodová aktuálně vyučuje na PF JČU v Českých Budějovicích obor učitelství MŠ. Své dlouholeté zkušenosti a bohatou pedagogickou praxi zúročila při své publikační činnosti. V nakladatelství Portál jí vyšly knihy Vzdělávání v mateřské škole, Metody dramatické výchovy v MŠ, Do školky za zvířátky a Osobnost předškolního pedagoga.

Dítě se na ostatní podívá skrz zlatý rám, udělá nějaký obličej a řekne:

„To jsem já, Toník!“ 

Ostatní děti zkusí napodobit, jak se Toník tváří, a odpovědí: „To jsi ty, Toníku!“

Děti si dokola podávají zlatý kruh a recitují:

„Točí se zlaté kolo, dokola kolem, u koho se zastaví, ukáže se v něm.“

Dítě, u kterého bylo kolo na poslední slovo, vykoukne z kruhu, zamává na kamarády a ti na něj zavolají: „Ahoj, Janičko!“


Zlatá obruč je jednou z pomůcek doporučovaných pedagogikou Franze Ketta a osvědčuje se jako výborný pomocník v procesu individualizace.


Knihu Aby nám tu bylo hezky zakoupíte na našem e-shopu.

Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru