Karel IV. a jeho stopy. Recenze okem historika a didaktika

Po přečtení knížky Lenky Pecharové „Po stopách Karla IV.“ budete o Karlovi vědět úplně všechno. Vydáte se po jeho stopách v Čechách, na Moravě a ve Slezsku i v zahraničí a nezapomenete si zabalit knížku s sebou. Těmito větami by měla recenze spíše končit, ale…

Po stopách Karla IV.

Období vlády Karla IV. se na základních či středních školách věnují dvě až tři vyučovací hodiny, někde už podle nového ŠVP (nejedná se o školu v přírodě :-) ) ubrali pravěk a přidali ještě jednu hodinu Otci vlasti. I když by knížku „Po stopách Karla IV.“ využili jen z malé části, přesto ji už na začátku této recenze našim progresivním, moderním, hravým učitelům navrhuji jako zajímavou pomůcky do výuky dějepisu. Doporučuji ji jako inspiraci pro netradiční práci v hodině (hádanky, křížovky, kvíz mladého historika), nebo jako doplněk pro mezipředmětové vztahy. Rozsah a dosah knihy je opravdu široký – od literatury a hudby přes zeměpis, ekonomii (peněžnictví) po přírodní vědy a ekologii.

Atraktivní dějepis aneb Ámos by měl radost

Celý koncept publikace je velmi rozsáhlý, ale učitel, vychovatel, či jakýkoli čtenář si můžou vybrat pouze jednotlivé části, se kterými chtějí pracovat, nebo je pouze zajímají. Autorka rozdělila knížku do dvanácti kapitol, jež jsou prolnuty patnácti hádankami a hlavně velmi poutavými a přívětivými ilustracemi Michaely Bergmannové, dodávajícími textu ještě další rozměr. Kniha „Po stopách Karla IV.“ není určena pouze pro žáky základních škol, ale svými detailními informacemi, citacemi z pramenů jsou výborně použitelné i pro studenty odborných středních škol a gymnázií. Zajímavosti v knize si najde i dospělý, např. jakou barvu koně používal král při vjezdu do svých měst nebo jak pečoval Karel o víno i tzv. karlátka.

Hádanky a ukázky z kronik – s dětmi po stopách Karla IV.

Abych nezapomněl, na konci knihy najdete řešení všech hádanek a kvízu a jeden, resp. dva malé bonusy – deskové hry. I tak se Vám pohodlně vejde do batohu, až budete chodit po stopách Karla IV. Kdyby i po přečtení Vám chyběly nějaké informace o Karlovi, využijte doporučenou literaturu na konci knihy

Deskovou hru stáhnete zde.

A co bych knize vytkl? Jako učiteli, že nemůžu využít celý potenciál knížky ve výuce, to by se o Karlovi muselo učit celý rok.

Mgr. Tomáš Mikeska, ředitel Gymnázia Jižní Město, vysokoškolský pedagog na PedF UK, spoluautor pracovních sešitů pro výuku dějepisu na základních školách.