Zpověď dívky, které ukradli dětství: recenze na Neviditelnou dívku

Leckterá dívka někdy zatoužila stát se neviditelnou. Mariel Hemingway, vnučce uznávaného amerického spisovatele Ernesta Hemingwaye, se to dařilo téměř celé dětství. Bývala by si byla přála, aby její neviditelnost byla pouhou dětskou hrou, na kterou bude jednou s úsměvem vzpomínat.

Neviditelná dívka je zpověď děvčete, kterému bylo ukradeno dětství. Které muselo dospět příliš brzo a bylo obklopeno událostmi, jimž nemohlo rozumět. I přesto se malá Mariel nevzdává svého práva na bezstarostnost. Situace, plynoucí z duševního konfliktu dítěte, které se snaží být dítětem a zároveň žije v rodině, kde matka přespříliš popíjí, jedna sestra bere drogy a ta druhá trpí bulimií, působí hořko-sladce. Autobiografické dílo o dětství, prožitém v chaotickém rodinném prostředí, je určeno především dětskému čtenáři, který jeho poselství ocení nejvíce.

Knihu můžete zakoupit zde.

„Chvilka pro víno: ten divný výmysl, se kterým naši přišli po tátově infarktu. Chvilka na víno nastává kdykoli po páté hodině, ale klidně může přijít i o hodinku dřív. Všichni jsou přesvědčeni, že když budou pít červené víno, budou zdraví a šťastní. Ne tak rychle, rodinko! Já totiž mezi obvyklým pitím a chvilkou na víno nevidím vůbec žádný rozdíl. Probíhá to asi takhle: z velké lahve vína se nalije sklenička každému kromě mě – což považuji za nespravedlivé. Přidá se několik kostek ledu a voila – jak by řekl táta francouzsky – máme tu sklenku výborného, lehce naředěného vína. Už po čtyřech pěti velkých skleničkách se však nikdo nechová příliš hezky.“ (str. 35-36)

Vypravěčkou knihy je malá Mariel, její příběh sledujeme od narození až po základní školu. Postupně jsme seznámeni s poměry v její rodině, která je společensky vážená a materiálně zabezpečená, vzájemné vztahy jsou ale poznamenány závislostmi a duševními problémy. Naše hrdinka, se svým dětským pohledem na svět, nikoho nesoudí, zato všechny bezmezně miluje. Snaží se porozumět světu dospělých, což se jí pochopitelně nedaří. Svou upřímností a čistotou dospělého čtenáře dojme i zaskočí.

Jak přežít šikanu? Poradí dívka, která ji sama zažila.

Zpovděď dívky, které ukradli dětství: recenze na Neviditelnou dívku

Neviditelnou se Mariel snaží stát, když se její alkoholem posilnění rodiče hádají, když se jí ve škole posmívají, když neví, co má odpovědět na otázku. Hlavně na sebe neupozorňovat, nedělat problémy a být hodnou holčičkou. Za cenu samoty. Mariel nevěděla, že si může říci o pomoc. Nevěděla ani kdo by jí pomocnou ruku mohl nabídnout.

Jako vystudovaná sociální pracovnice si neodpustím poznámku, že tuto knihu považuji za vhodný edukační materiál o vnitřním světě dítěte z problematické rodiny. Ráda bych knihu viděla v nabídkách krizových center pro rodinu, nízkoprahových klubů pro děti a mládež, či jiných zařízeních, pracujících s rodinou v krizi. Upřímná výpověď autorky by mohla nejednomu dítěti z nefunkční rodiny poskytnout útěchu. Příloha nabízí také seznam kontaktů, kam se i dítě může obrátit v případě nepříznivé rodinné situace.

Hana Bártová