Školní zralost a připravenost – projděte s dětmi celým rokem předškoláka

Prvním velmi významným krokem a velkou změnou v životě dítěte je určitě vstup do 1. třídy ZŠ. Pomozme předškolákům, aby tento jejich životní předěl byl co nejúspěšnější. Dítě by mělo do školy nastupovat tehdy, kdy je na ni zralé a dostatečně připravené. A jak tedy dětem nejlépe pomoci? Nechte si poradit od zkušené speciální pedagožky Hany Otevřelové.

Školní zralost a připravenost, Hana Otevřelová, Vstup do ZŠ Koupit na e‑shopu

Na téma Školní zralost a připravenost už bylo napsáno mnoho odborných článků a knih. Tato kniha je praktickou příručkou převážně pro učitelky mateřských škol, které se přípravě předškoláků věnují primárně, každodenně, systematicky a s jasným cílem, využívají při tom nezbytných poznatků z psychologie, speciální pedagogiky i ostatních oborů souvisejících s vývojem dítěte a školní zralostí. Protože je kniha psána velmi čtivě a prakticky, řadu užitečných informací v ní jistě najdou také rodiče, jejichž dítě čeká poslední rok před nástupem do školy. Najdou v ní konkrétní příklady, jak rozvíjet například sluchové a zrakové vnímání, orientaci v prostoru nebo předčíselné představy a další dovednosti, které jsou důležité pro nástup do školy. Kromě nových poznatků se tato kniha liší od ostatních tím, že nás v ní od začátku provázejí děti z fiktivní minitřídy – sedm předškoláků s rozdílným rodinným prostředním, na různých úrovních vývoje, schopností a dovedností. A právě na jejich „příbězích“ autorka názorně představuje způsob práce s konkrétním dítětem, uvádí tipy k tomu, jak poznat, kterou oblast u daného dítěte je třeba rozvíjet a jak vést pedagogickou diagnostiku, která je založena na pozorování dítěte a cílené práci s ním. Autorka také vysvětluje, jaký vliv má na školní zralost a připravenost dítěte dědičnost a rodinné prostředí. Jména, anamnézy i příběhy dětí jsou smyšlené, neodkazují se na žádné konkrétní děti. Úspěchy i nezdary, nezralosti i zlepšení vám budou přesto známé, každoročně se s nimi v mateřských školách v různých podobách setkáváme.

Mgr. Hana Otevřelová se věnuje výchově a vzdělávání dětí, jejich prospívání v rodině, ve škole, mezi vrstevníky. Jako speciální pedagožka pomáhá převážně při prevenci a nápravách specifických poruch učení a chování (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, porucha koncentrace pozornosti, hypoaktivita, hyperaktivita). Nabízí také pomoc a podporu dětem před zahájením školní docházky.

Každá kapitola se zaměřuje na konkrétní oblast či dovednost, kterou je třeba pro diagnostiku školní zralosti sledovat a rozvíjet. Například POZORNOST – v úvodu si ujasníte základní poznatky, definice, pak následují otázky Co ovlivňuje pozornost?, Jaké složky pozornosti můžeme sledovat?, Jak je to se soustředěním u předškoláků?, Jak upoutat a udržet pozornost děti?, Jak potíže s koncentrací ovlivní školní výkon? Podle těchto témat popíše autorka úroveň pozornosti dětí v naší fiktivní třídě. Kapitolu uzavírá shrnutí a otázky pro diagnostiku a následný rozvoj dovednosti.

Ukázky z knihy
Koncentrace pozornosti je základní předpoklad pro příjem informací. Dítě se má umět soustředit na hru i v záměrné činnosti. Sledujeme, zda se dítěti lépe daří koncentrace na sluchové/zrakové podněty. Jak si vede při zahájení činnosti, v jejím průběhu, zda práci dokončí. 

pracovní listy, co teď a co potom, časová posloupnost, Marie TěthalováProcvičujte s dětmi také časovou posloupnost - Co teď a co potom?

  • Zvládá dítě úkoly, které vyžadují plné soustředění?
  • Umí se soustředit na hru, kterou si samo vybralo?
  • Převažuje u dítěte stále ještě hra před zájmem vypracovat předložené úkoly?
  • Vidíte u dítěte schopnost pracovat systematicky a samostatně?
  • Vydrží u řízené činnosti a nepodléhá příliš rušivým vlivům?
  • Ví, co má v danou chvíli dělat?
  • Přestane pracovat při sebemenší překážce a na práci rezignuje?
  • Odbíhá od prováděné činnosti?
  • Má potřebu dokončit započaté? ....

Hugo nevydrží ani u hry, ani u předkládaných úkolů. Je přelétavý, reaguje na všechno, nesoustředí se na nic. Není rozdíl při úkolech na zrakovou a sluchovou oblast. Nemá vnitřní motivaci něco dělat. Musíme vynakládat hodně energie na udržení pozornosti, skupinová práce se Hugovi často nedaří vůbec. Pozitivní je, že je stále veselý, má děti moc rád. Má obrovskou potřebu pohybu, stále někam leze, houpe se, pak pokukuje, co my na to. Ostatní postřehy jsme již zmínili v kapitole o sociální a pracovní zralosti.

Žofka je milá holčička, živější, ale ne akční. Sluchové instrukce přijímá „na první dobrou“. Nezaznamenáváme nedostatky v žádné sledované oblasti pozornosti. Pokud se ve skupince rozvíří hovor mimo úkoly, tak přirozeně práci přeruší, povídá si s ostatními dětmi, ale k úkolu se většinou vrátí, chce práci dokončit, je ráda, když se jí podaří úkoly správně. V klidu sedí, od stolečku neodbíhá. Zvládá hru i strukturovanou práci.

Širokou nabídku pracovních listů KE STAŽENÍ zdarma najdete na našem webu.

Konkrétní ukázky z práce s dětmi – nahlédnutí pod pokličku
Zrakové rozlišování detailu
Na dnešní den je nachystán pracovní list, na kterém je šest zdánlivě stejných indiánů. Obrázky jsou si hodně podobné. Ve skutečnosti není shodný žádný z nich. Liší se v pěti detailech, které jsou různě zkombinovány. Kromě pracovního listu mají děti také šest kartiček, na kterých jsou zobrazeni stejní indiáni. Úkolem je, aby děti našly úplně stejné indiány a spárovaly kartičky s obrázky na pracovním listu. Je přínosné sledovat, jak si které dítě počíná. Po zasvěcení do úkolu a ujištění se, že zadání pochopily, nechávám děti pracovat samostatně.

Moje shrnutí, postřehy, nápady a výstupy z výše uvedeného úkolu na zrakové rozlišování:

  • Sleduji soustředění, porovnávání jednotlivých obrázků, zda vůbec porovnávají, nebo ne, zda si chybu opraví, nebo ji ani nevidí.
  • Zaznamenávám si tempo práce v souvislosti se správností.
  • Zjišťuji, že se musím podrobněji doptat na rozdíly, které děti viděly, nespoléhat se jen na to, že mají úkol správně. Musím být zvídavá. Pokud bych se spokojila s tím, že je to správně, neptala se, neodhalila bych, že někdo ještě něco nerozliší.
  • U Jozífka nyní vím, že zrakové rozlišování vertikální asymetrie ještě není rozvinuté.
  • U Huga vím, že potíž je již na počátku, v soustředění. Že se k porovnávání díky špatné koncentraci vůbec nedostane. Musím tedy zjistit, zda to zvládne při lepší koncentraci a osobní podpoře. Řehoř zřejmě používá výrazy, které slyší ze svého okolí. (Doma? Od bratrů?)
  • Nina pracuje velmi pomalu, ale precizně, má vše dobře. Dokonce vyhledává kartičky zleva doprava, shora dolů, tedy po řádcích, což naznačuje kvalitní motoriku okohybných svalů.

Knihu Školní zralost a připravenost koupíte v našem e-shopu.

Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru