Celoroční projekt do mateřských škol, to je Svět objevů a vynálezů

Jak přiblížit dětem v mateřských školách zábavnou formou vynález kola, automobilu, telefonu nebo třeba písma? A lze na tématu objevy a vynálezy postavit celoroční program aktivit v mateřské škole? Odpovědi na otázky dává kniha Svět objevů a vynálezů.

svět objevů a vynálezů vladimíra ottomanská celoroční projekt předškolní výchova metodická příručka

Kniha Svět objevů a vynálezů s podtitulem Celoroční projekt do mateřské školy autorky Vladimíry Ottomanské nabízí celoroční inspiraci pro práci s dětmi v mateřské škole. Kniha volně navazuje na autorčin předchozí Rok stromů, hlavními hrdiny jsou opět sedmiletá dvojčata Anička a Honzík. Každá kapitola začíná příběhem dětí, které tráví léto na venkově u prarodičů a snaží se rozluštit různé rébusy a hádanky, které obsahuje deník jejich strýčka cestovatele. Úkoly jim jsou vodítkem k některému z významných objevů a vynálezů. Když děti například přijdou na to, že hledaným objevem je knihtisk, následuje pak řada aktivit z různých oblastí: výtvarná, poznávací, hudební, děti procvičují matematickou pregramotnost, logické myšlení, cvičí a relaxují. Publikace odpovídá jednotlivým oblastem Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a může být inspirací pro celoroční projekt, ale dá se s ní pracovat i volně, vybírat jednotlivé zajímavé oblasti a jimi se nechat inspirovat. Je velmi nápaditá, hravá, rébusy sice odpovídají schopnostem spíše starších dětí ve školce, ale aktivity zvládnou všichni. Perfektně bude fungovat ve věkově heterogenních třídách, kde část dětí bude luštit a všechny pak společně pracovat.

Kniha má stabilní strukturu: příběh, témata „povídáme si“ - „tvoříme“ - „cvičíme“ - „čteme“ -„počítáme“ a „zpíváme“, úkoly, pokusy a poznatky k případnému zapamatování (jako jsou třeba názvy vynálezů). Hodně může pomoci zejména začínajícím pedagogům v prohlubování schopnosti strukturovat si práci s dětmi. 

Knihu ilustrovala Sára Koubská.

...Sáhnete-li po knize Svět objevů a vynálezů, čeká vás napínavé celoroční putování. Děti jsou velmi zvídavé a nápadité. Pokud je vtáhnete do řešení všech zapeklitých záhad a tajů, budete možná překvapeni jejich trpělivostí, zapálením, nápady a touhou po vědění. Za odměnu se pak budete moci spolu s nimi svézt na vlně obrovské objevitelské radosti a nadšení!...


Ukázka z knihy


Radost z rozluštění dalšího objevu dětem nalila do žil svěží badatelskou náladu. „Aničko,“ zavolal Honzík na sestru, „pojď, pustíme se do dalšího objevu. Teď už nám to určitě půjde jako po másle,“ radoval se. Položil na stůl starý strýčkův deník a lehce jej přejel dlaní. „Tak, copak dalšího jsi nám připravil?“ zeptal se vesele a zalistoval v něm. S Aničkou si ještě jednou prohlédli obrázky, které je dovedly až k vyluštění objevu písma. Honzík otočil na další stránku a trochu se zamračil. List papíru byl v pravém horním rohu odtržený a některá písmenka na stránce byla rozmazaná. Jako by ji někdo celou polil vodou.

Tip na celoroční program najdete v knize Třída plná barev autorky Petry Vondrové.

Milý badateli, už máš za sebou rozluštění prvních dvou důležitých objevů, které pro lidstvo tolik znamenaly. Dnes tě čeká objev číslo tři. Nebude to nic lehkého, ale pevně věřím, že i tuhle hádanku rozluštíš. Honzík pomalu slabikoval slovo za slovem. „Ukaž,“ vytrhla mu Anička netrpělivě deník z ruky. „To tvoje blekotání se nedá poslouchat. Dál budu číst já,“ řekla rázně. Honzík musel, ač nerad, připustit, že Anička byla daleko lepší čtenářka než on. Ještě neuplynul ani rok od doby, kdy se naučila číst, a už měla přečtenou pěknou hromádku knih. Milovala je stejně jako knihovnici paní Vaňkovou, která jí každý měsíc v suchotické knihovně připravovala další várku ke čtení.

Jasným hlasem pokračovala ve čtení deníku, nezarazila ji ani rozpitá písmenka. Jsem přesvědčen o tom, že pokud beze zbytku splníš celý úkol, objev rozluštíš.

Dej se do toho. Přeji ti hodně úspěchů!

1. Vymysli pohádku, nechám na tobě, jak bude dlouhá.

2. Krasopisně ji napiš, celý text můžeš doplnit jedním nebo více obrázky.

3. Pohádku stejně krasopisně desetkrát opiš.

4. Vytvoř barevné desky, jedny pro každou kopii, a pohádku do nich vlož.

5. Hotové dílo rozdej deseti lidem.

„Tak to máme co dělat!“ zvolala Anička. „Nejlepší bude, když se do toho pustíme hned,“ souhlasil Honzík. Na kuchyňský stůl si přinesli čisté papíry, pastelky a čtvrtky. Chvíli se hádali, o čem pohádka bude. Asi po hodině dohadování, durdění a překřikování se jim podařilo domluvit, že hlavními hrdiny budou lesní zvířátka a celé vyprávění se bude odehrávat v hlubokém lese.

Další nápady a inspirace na celoroční aktivity nabízí kniha Hrajeme si, nezlobíme, o světě pak leccos víme od Miroslavy Baxové.

Anička diktovala a Honzík všechno zapisoval. Pomalu se začalo smrákat, když měli všechno hotové. Anička celé vyprávění doplnila krásnými obrázky. Zrzavá veverka s huňatým ocasem, která si nesla do doupátka lískové oříšky, i datlice s červenou čepičkou byly opravdu povedené. Děti si protáhly tělo a svorně se rozhodly, že v práci budou pokračovat až zase zítra. Přepsání a překreslení obrázků jim dalo pořádně zabrat! S krátkými přestávkami, kdy se musely jít proběhnout na zahradu nebo si vyrazily s dědou do lesa, jim trvalo skoro čtyři dny. „Honzo, já jsem z toho opisování a malování už úplně vyřízená,“ vzdychla Anička a opatrně zasunula do desek poslední opsanou stránku. „Strýček nás chtěl normálně zamordovat,“ krou􀆟 la nevěřícně hlavou. „Vůbec nechápu, proč chtěl, abychom nějakou vymyšlenou pohádku tolikrát opisovali a pak rozdávali lidem,“ rozhodila nechápavě rukama. „No, to já taky ne,“ přikyvoval souhlasně Honzík. „Zase v tom bude nějaký háček. Vymýšlet pohádku mě bavilo, ale opisovat ji desetkrát dokola tedy už vůbec ne. Copak neexistuje nějaký jednodušší způsob, jak ji rozmnožit?“ hodil Honzík do vzduchu otázku. „No jasně! To je ono! Strýček chtěl, abychom si vyzkoušeli, jakou dá práci něco množit opisováním!“ rozesmála se Anička. „A my jsme mu na to zase skočili a opisovali jsme, až jsme se málem upsali,“ smál se Honzík. „Ono nešlo o vymýšlení pohádky, ale o to, dostat ji mezi lidi.“ „A když už lidé neměli sílu opisovat všechno pořád dokola jako my, zkoušeli to nějak obtisknout,“ pokračovala Anička. „Počkej, skočím pro encyklopedii a zkusím něco najít,“ dodala a odběhla pro tlustou knihu. „No jasně, tady je to,“ řekla a píchla prstem doprostřed stránky na obrázek, vedle kterého bylo napsáno slovo KNIHTISK. „Tak, to by bylo,“ zamnul si Honzík spokojeně ruce. „Dalším velkým objevem byl vynález knihtisku!“ zvolal nahlas, až se celá chalupa otřásla v základech.


Autorka Mgr. Vladimíra Ottomanská je ředitelkou soukromé mateřské školy, lektorkou jógy a autorkou řady publikací pro pedagogy mateřských škol. V Portálu jí vyšly knihy Když se řekne ROZCVIČKA (2019), Rok stromů (2020), Co napoví stromoví (2022) a Jógové pohádky (2022). V nakladatelství Portál dále lektoruje úspěšný seminář vycházející z její knihy Rok stromů. Novinkou letošního podzimu je pak seminář na téma Světa objevů a vynálezů.


Knihu Svět objevů a vynálezů zakoupíte na našem e-shopu.


Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru