RECENZE: Libor Novosad: Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním

Jde o novou, velice aktuální a poměrně rozsáhlou publikaci určenou celému spektru pracovníků ( pedagogům, defektologům, sociálním pracovníkům, zdravotníkům,…) zabývajících se problematikou osob se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Statistický průzkum v r.2007 ukázal, že v ČR žije téměř 10% (9,87) osob se zdravotním postižením, především pohybově a mentálně postižených - což jistě není málo, a má to nejen zdravotní, ale i společenský dopad. - Kniha je rozdělena do tří částí:

I. část se věnuje životu lidí se zdravotním znevýhodněním“. Objasňuje podrobně otázky integrace, ale i méně známé pojmy, jako je adaptace, utilita, inferiorita. Varuje před neinformovaností až diskriminací v naší společnosti. Klade důraz na nezastupitelný význam rodiny, upozorňuje však i na její často velmi složitou ekonomickou situaci a sociální izolaci. Předpokladem pro integraci ZP je především dostupnost vzdělání a následně pak i optimální pracovní možnosti. Důležitou roli hraje i partnerství a sex. Často ne samo zdravotní postižení, ale především mezilidské a architektonické bariery vytvářejí handicapovaného, tj.znevýhodněného jedince. Autor uvádí i důležité legislativní podklady, chartu zaměstnaneckých práv a mnohé příklady ze života. Velký důraz klade na práci nevládních neziskových organizací.

II. část se zabývá „východisky a metodami poradenské činnosti“. Různé oblasti a formy poradenství s event. multidisciplinární či interdisciplinární spoluprací by měly být samozřejmou součástí ucelené rehabilitace. Autor rozebírá základní principy a cíle v poradenství, a to od navázání kontaktu, spolupráce, porozumění, hledání řešení až po dosažení samostatnosti. Klade důraz na správnou komunikaci a motivaci k dosažení optimálního cíle pro příslušného klienta. Podrobně rozebírá metody zaměřené na jednotlivé typy postižení, jako např.tělesné, mentální, zrakové, sluchové, atd. Zdůrazněna jsou specifika pro práci se seniory, pro romskou populaci, pro lidi s různými typy chování, jako např. zvýšená úzkost, agresivita, panické reakce, histriónství, atd.

Uveden je zde etický kodex sociálních pracovníků ČR , a také i mezinárodní, neboť nesmírně důležité je, aby se v osobnosti poradce vždy prolínala vysoká profesionalita s hlubokou lidskostí. Přitom ovšem autor upozorňuje i na tzv.“syndrom vyhoření“ a klade důraz na jeho prevenci.

III. část publikace podrobně informuje o „poradenských zařízeních a institucích“. A to jak ve školství, tak mimo oblast školství. Na konkrétních kazuistikách je názorně demonstrován význam cílené pedagogicko-psychologické péče, práce speciálně pedagogických center, výchovných poradců, dětských center pro ohrožené a postižené děti i vysokoškolských poraden. Podrobně jsou rozebrány zásady mediace při řešení mnohdy vznikajících konfliktních situací, uveden je i kodex práv pacienta. Zdůrazněny jsou také četné poradenské aktivity v oblasti státní správy, zdravotnictví, církevních zařízení a dobrovolných organizací. Přínosné je i velké množství odkazů na potřebné internetové adresy a odbornou literaturu. Knihu tohoto zkušeného odborníka lze jenom doporučit.

Doc.MUDr Miluše Havlová, CSc., Neurologická klinika 1.LF a VFN, Kateřinská 30, Praha 2