Rodina a škola

Jak jsme rotovali

Ervín Bedrníček, 6/2021
Představuji si kolegyni, nejlépe chemikářku, která před dvěma lety při nácviku chemického pokusu upadla do kómatu. Jelikož se zrovna kvůli pandemii zavíraly školy, odtáhl ji školník do kabinetu – a zapomněl na ni. Až teprve v těchto dnech rotační výuky, když jsem ve škole hledal volný kout, odkud bych mohl vysílat on-line pro žáky, kteří do školy zrovna nechodí, jsem na ni narazil.

Pohádky platí!

6/2021
Titulek rozhovoru je sice z dílny Itala Calvina, ale ta, která ho cituje – spisovatelka Magdalena Wagnerová (1960), dcera fotografa Josefa Proška a překladatelky Ireny Wenigové –, má těch knižních pohádek na svém kontě zhruba tři desítky. Ta nejnovější se jmenuje Salát má pochyby a na svých křídlech ji právě přinesl Albatros.

Cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum!

Jan Nejedlý, 6/2021
Je to trochu zvláštní představa, jak dítě před panelákem u klepadla studuje kartičku s návodem na to, jak hrát na babu nebo jak se v zimě koulovat. Ale i tyto kratochvíle obsahuje krabice plná her nazvaná Pojďme si hrát ven, kterou nabízí Euromedia Group.

S Walliamsem na horské dráze

6/2021
David Walliams – znáte, neznáte? Mluví se o něm už nějaký čas jako o novém Roaldu Dahlovi. Narodil se před padesáti lety v anglickém Wimbledonu, kde mají ten nejlépe zastřižený trávník na světě, a než začal s literaturou, byl zadobře s filmem. Takže celebrita, fenomén, hvězda první velikosti.

Jak zatočit se zlozvyky

Kateřina Cajthamlová, 6/2021
Staré čínské taoistické učení říká: „Zasej čin – sklidíš zvyk, zasej zvyk – sklidíš povahu a zasej povahu – sklidíš osud.“ České přísloví zase varuje, že zvyk je železná košile. A upozorňuje, že každý je svého štěstí strůjce.

Toxičtí rodiče

Lucie Zormanová, 6/2021
Každý rodič tu a tam selže. To však ještě neznamená, že je špatným rodičem. U některých se však objevují negativní vzorce chování trvalého charakteru. Právě tito rodiče by mohli v životě svých dětí napáchat nemalé škody.

Máme rádi věci

Jiří Karban, 6/2021
Jako rodiče většinou dbáme na to, aby se naše děti dobře chovaly k lidem, ke zvířatům, k přírodě jako celku. Mnohdy však podceňujeme vztah nedospělých jedinců k věcem, které je obklopují.

Bezva táta Milan

Pavla Koucká, 6/2021
Už léta vytvářím koncept uvolněného rodičovství, a tak mě nabídka napsat zamyšlení nad knihou Milana Studničky zákonitě oslovila. Jaký pohled má na danou problematiku kolega – muž a otec?

Nemám hlavu na matiku!

Lucie Zormanová, 6/2021
Proč mají i chytré děti problémy s matematikou? Proč je tento předmět pro některé žáky natolik těžký, že před písemkou pociťují strach a počítají spíše s neúspěchem? Možná jsou příčinou slabé matematické dovednosti a možná je příčina ještě úplně jinde.

Škola šitá na míru

Tereza Řezníčková, 6/2021
Odhalení silných stránek, úkoly na míru, zpětná vazba, studijní autonomie, rozvoj klíčových kompetencí, zjednodušení práce pedagogů, vzájemné sdílení materiálů mezi učiteli – to přináší nová aplikace, jejímž hlavním cílem je personalizace vyučovacího procesu.

Technologie ve službách školy

Tereza Řezníčková, 6/2021
Na školu se dá dívat jako na rozjetý vlak. Pokud žák nezvládl část učiva, je ohodnocen nedostatečně a posouvá se na další téma. Zároveň se rychlost výuky přizpůsobuje rychlosti průměrného žáka. Pomalejší žáci učivo nestíhají a ti rychlejší se v hodinách nudí. Při všem, co učitelé musí zvládnout, je téměř nemožné vyžadovat individuální přístup pro každého žáka. Na pomoc nám však přicházejí nové technologie.

Zrušme pedagogické fakulty!

6/2021
Robert Čapek je lektor, psycholog, učitel a didaktik. Autor mnoha zajímavých knih hlavně o konceptu Líného učitele, ale taky populární Moderní didaktiky, která se dočkala mnoha dotisků. Jeho vzdělávací filozofie je pro mnohé kantory bolestnou sondou do vlastní neschopnosti. Ale pokud se na metodu Líného učitele podíváte pořádně, nemáte jí co vytknout. Funguje.