Rodina a škola

Škola pro raubíře

Ervín Bedrníček, 10/2018
Byl to sen. Živý sen. Zdál se mi po nekonečném dni, kdy zdivočelí žáci lezli ve třídě po zdech, o přestávce se mydlili a kradli si svačiny a při hodině drzými poznámkami narušovali můj výklad o příslovcích.

Pohádky neznají kompromisy

Matyáš Zrno, 10/2018
Marek Hladký a Jitka Hladká jsou manželská i autorská dvojice – spisovatelé úspěšných pohádek, ale i detektivek nebo historických románů, které jim často ilustruje známá výtvarnice Vlasta Švejdová. Co je tedy vlastně pohádka, jaké poselství má mít a čím se liší klasické pohádky od těch moderních?

Hrátky s Hacknutou češtinou

Jan Nejedlý, 10/2018
Před deseti lety vznikl web Čeština 2.0, slovník nestandardní češtiny tvořený přímo uživateli, který do dnešního dne obsahuje na dvanáct tisíc převážně novotvarů. Zhruba čtvrtinu z této sumy vybrali zakladatel projektu Martin Kavka a lexikograf Michal Škrabal do knihy nazvané Hacknutá čeština. Na své si tu přijde i kantor, z jehož oboru je zde uvedeno řada neologismů. Viz třeba babinet (kabinet, v němž jsou výhradně pedagožky), míčohlav (učitel tělocviku), neped (nepedagogický pracovník školy), pedofak (pedagogická fakulta), šišlárna (logopedická ordinace) či blbšule (zvláštní škola). Češtinářům a milovníkům mateřštiny lze doporučit i novinku básníka Michala Šandy. Hravý autor si v knize Dr. Moul vzal na mušku názvy českých obcí, k nimž přimyslel příběhy a básně. A tak se z vesničky Drmoul zrodil doktor Moul, z Hraběšína hrabě Šín a z Kdousova básnická hříčka Kdo u sov: „u sov ten kdo u medvědů / u medvědů kdo u velbloudů / u velbloudů kdo u lam / u lam kdo u krajt / u krajt kdo u slonů...“

Znáte montessori mafii?

Jan Nejedlý, 10/2018
Nebojte, nejde o děti vzdělávané podle principů italské pedagožky Marie Montessori, které by po nocích přepadaly chodce a obíraly je o peněženky. Pojem „montessori mafie“ se – byť s nadsázkou – používá ve světě pro absolventy této alternativní školy, kteří zakotvili na vysokých postech různých firem, případně je sami založili, a daří se jim je inovovat, a tím i generovat zisky. A protože jich je už opravdu hodně, hovoří se přímo o mafii. Patří sem kupř. zakladatelé Wikipedie, Googlu nebo Amazonu. Dále třeba vědec Andrew McFee, teoretik managementu Peter Drucker, herci George Clooney či Helen Huntová, houslista Joshua Bell či třeba Julie Child, průkopnice televizních kuchařských show (ať už si o těchto pořadech myslíme cokoli, jsou prostě úspěšné). Montessori vzděláním prošel také například i spisovatel Gabriel García Márquez nebo Jacqueline Kennedy-Onasisová. Není pádnější odpovědi pedagogickým kverulantům, než si zařídit podobnou mafii!

Učebnice do půli stehen

Jan Nejedlý, 10/2018
Nečekaným bestsellerem letošních Vánoc se stal knižní rozhovor Aleše Palána s Marií Svatošovou, zakladatelkou tuzemských hospiců. Svazek se jmenuje Neboj se vrátit domů, a přestože se točí kolem témat, jako je umírání, smrt či eutanázie, není to depresivní čtení. Marie Svatošová totiž nahlíží konec lidské existence skrze intenzivně prožívanou křesťanskou víru. A také má nezdolný humor, s nímž líčí i svůj životaběh. Pedagogy by mohly zaujmout pasáže o tom, jak autorka studovala medicínu. „Učili jsme se v podstatě pořád,“ říká a dodává, že stoh učebnic a skript jí obvykle sahal „po kolena, někdy i do půli stehen“. Medičku proto vždy šokovalo, když se v menze setkala se studentkami pedagogické fakulty. „Nebylo moc příjemné před rigorózní zkouškou z patologie nebo před státnicí z interny slyšet ve frontě na oběd od budoucí učitelky: Pozítří jdu na zkoušku, asi bych se měla začít učit! Ještě horší bylo v krátkých oddechových přestávkách mezi studiem vidět z balkónu koleje, jak si tyhle holky klidně dole randí s našimi mediky.“ K tomu není, vážení kolegové, moc co dodávat. A nejhorší je, že se to mezi obecným lidem ví.

Vtipná videa

Jan Nejedlý, 10/2018
Nebuďme idealisty. Děti se ve volném čase opravdu nedívají na Khanovu akademii. Jak jsem však odpozoroval, už se přesytily i youtuberů či naservírovaných „funny“ videí. Ambicí surfujícího teenagera je sám ulovit nějaké bizarní sekvence.

Úvod do diářologie

Jan Nejedlý, 10/2018
Blíží se nový rok. Je načase pořídit si diář. Na výběr se jich nabízí nepřeberné množství včetně těch pro učitele a žáky. A k mání jsou i manuály, jak pomocí plánování času vytěžit ze dne maximum. „Používejte diář a budete až pětkrát výkonnější než ostatní!“ hlásá autorka jednoho z nich.

Dietáři ve školní jídelně

Kateřina Cajthamlová, 10/2018
Naše školní stravování brzy oslaví sedmdesáté páté výročí – a je stále předmětem obdivu celého světa. Myšlenka, aby v poválečném období stát dotoval a přímo ve školách zařídil dětem jedno teplé, hygienicky nezávadné a živinově definované jídlo denně, byla novátorská a báječně se povedla.

Nesmím šlápnout na obrubník

Daniela Kramulová, 10/2018
Obrubník není zledovatělý, ani rozkopaný, a přece se zdá nebezpečný. Budeme totiž mluvit o obsedantně kompulzivní poruše, která se projevuje nutkavými opakovanými činnostmi a rituály.

Dětský Silvestr

Jan Nejedlý, 10/2018
„Když napíšeš, že napíšeš, tak napiš a nepiš, že napíšeš, když nenapíšeš. To já, když napíšu, že napíšu, tak napíšu a nepíšu, že napíšu, když nenapíšu!“ Touto zprávou byste mohli sezvat malé publikum na oslavu Silvestra. Nespoléhejte se na televizi, pobavte své děti sami! Zde je několik tipů, jak zpestřit tradiční komický repertoár.

Zacpat uši nestačí

Jiří Karban, 10/2018
Epidemie sprostoty nabírá na síle. Právě adventní období a blížící se čas novoročních předsevzetí nás vybízí k tomu, abychom neustupovali šiřitelům vulgarit a všem verbálním agresorům. Jak začít? V první řadě u sebe.

Nebojte se kreativity při vyučování

Přemysl Doležal, 10/2018
Proč je v dnešní době kreativita neboli tvořivost nezbytná? Proč je nezbytné se podílet na podpoře tvůrčího myšlení žáků? Jakým způsobem je možné v žácích podporovat kreativní přístup? A je to vůbec v silách pedagogů? Pojďme se pokusit tyto otázky kreativně zodpovědět.