Rodina a škola

Děti v síti

Daniela Kramulová
Internet nás provází šestadvacet let, Facebook ještě nedosáhl plnoletosti. Mnozí z nás pamětníků si ale na doby před propojením našeho života s virtuálním světem vzpomínají už jen matně. A přesto míváme pocit, že tím, kdo se díky informačním a komunikačním technologiím mění, jsou děti.

Televize místo rodinného krbu

Jiří Karban
Když si vybavím, co lidé občas vyplodí na adresu televize, mám pocit, že objektem jejich zájmu není technický vynález, tedy služebník člověka, ale nebezpečná bytost s ďábelským posláním. Skoro se zdá, že má na svědomí vše, co je v rodinách špatného. Ve skutečnosti jsou jí některé zásluhy připisovány neprávem či omylem.

Manifest za výjimky pro Honzíka

Vojtěch Pišl
Představte si docela obyčejného Honzíka ze čtvrté třídy, kterému to ve škole nejde. Učí se pomalu, občas nedává pozor, někdy dělá chyby v diktátech, někdy v matematice. Někdy prý navíc zlobí, říkala paní učitelka.

Na návštěvě u svatého Augustina

Veronika Zavřelová
Jestli je právě tento školní rok pro vás a vaše děti rozhodující, kam se zapíšou ke své povinné školní docházce, zkuste popřemýšlet o možnostech, zda to bude škola státní, soukromá nebo církevní.

8 rad pro šťatsné rodičovství

Silné vzpomínky na dětství, které nás často formují na celý život, se nezřídka vážou ke zdánlivě docela obyčejným událostem. Někdo nám ale tehdy věnoval svůj čas, a my jsme na to nikdy nezapomněli. Nabízíme osm rad, jak takové nezapomenutelné zážitky dětem zprostředkovat.

Jak vybrat správnou hračku

Hračka je kouzelné slovo, které dokáže rozzářit všechny dětské oči. Ale je to také slovo, jež může být zdrojem mnoha nepříjemností. Právě začíná období, kdy nás budou média, obchodní domy a letáky masírovat výběrem těch zaručeně nejlepších hraček. Pojďme se společně zhluboka nadechnout a obrnit se proti těmto svodům. Naučme se vybírat hračky s láskou, ale i s rozumem.

Karel Oliva: Přimlouvám se za sumýše

Jan Nejedlý
Jazykovědec Karel Oliva je ztělesněný kontrast. Jeho tvář zdobí romanticky rozevlátý vous, zatímco jeho mluva je uhlazená, vytříbená a precizní, jak se sluší na lingvistu. Jak se tento odborník dívá na současnou výuku češtiny? Neučíme děti zastaralou podobu jazyka? Nepřetěžujeme žáky zbytečnou teorií, zatímco jejich jazykový, zejména mluvený projev je často tristní? Na tyto a další otázky jsme se ptali jednoho z největších znalců českého jazyka u nás.

Třídní schůzka s Rodinou a školou

Jan Nejedlý
Milí učitelé, přicházíme za vámi s prosbou a návrhem zároveň. Oč jde? Vezměte náš časopis na blížící se podzimní třídní schůzky a získejte hodnotné knižní dárky! Rodina a škola je z titulu svého zaměření určena nejen učitelům, ale i rodičům. Rádi bychom vás požádali, zda byste na třídních schůzkách nabídli rodičům ukázková čísla našeho časopisu plus informační letáky o předplatném. Za ochotu a spolupráci vás odměníme zajímavými knižními tituly z produkce nakladatelství Portál. Napište si o ukázková čísla na adresu nejedly@portal.cz, obratem vám je zdarma zašleme. Podpořte časopis, který stojí na straně pedagogů!

Co má mít na talíři mladý sportovec

Kateřina Cajthamlová
Určitě je znáte. Kluci ve věku čtrnácti, patnácti let, kteří začínají růst do výšky. Jsou samá ruka-samá noha a chtěli by být „nabušení“, vypadat mužně – zkrátka chtějí si vypěstovat svaly.

Kdo vzpomíná, dvakrát žije

Jan Nejedlý
V duchu tohoto motta si na zdravotnické škole v Ústí nad Labem připomněli 100. výročí vzniku republiky. Akce, jež byla určena žákům, rodičům i široké veřejnosti, se zaměřila na obor, který se zde studuje. Co tedy na návštěvníky čekalo? Mohli se změřit, zvážit a na základě toho jim byl vypočítán BMI. Z kapky krve mohli zjistit hladinu glykemie v krvi. Pozornost budily pomůcky, které navodily stavy, s nimiž se potýkají staří lidé, jejichž život je ovlivněn nadváhou, špatným zrakem a sluchem. V dalších prostorách se přítomní seznámili se základy anatomie a ověřili si vlastní znalosti lidského těla. Navštívit bylo možné i areál dentální hygieny či laboratoře hematologie a klinické biochemie. Odvážní si vyzkoušeli práci s defibrilátorem. Pokud byli návštěvníci zmoženi, bylo možné relaxovat v učebně psychologie nebo se nechat namasírovat od žáků oboru masér za doprovodu příjemné hudby a vůně vonných olejů. Ne nadarmo se ústecká „zdrávka“ pyšní titulem Nejlepší zdravotnická škola roku 2017.

Dobrý čtenář si zaslouží knihář

Jan Nejedlý
Jsou dvě možnosti, jak číst knihy. Číst je stejně jako pít kolu, plechovku za plechovkou, vypít, zmačkat, vyhodit. Nebo s každou knihou růst a být lepší. A já chci být lepší! – To je krédo socioložky Vlaďky Závrské, která ještě se dvěma „kniholkami“ z Olomouce vymyslela chytrý zápisník knih. Jejich Knihář umožňuje čtenářům zaznamenat své osobní prožitky s knihami a spolu s nimi růst. Vychází z jednoduché metody záznamu knih, kterou autorky nazvaly 4P, neboť na jednu knížku stačí pouhé čtyři minuty. „Cítila jsem, že už nechci číst knihu za knihou tak, aby každý nový příběh překrýval ten původní a já abych si zanedlouho přestala pamatovat, co jsem si z knihy chtěla odnést. Cítila jsem, že čtu hodně konzumně. Pak už trvalo jen chvilku, než jsem si uvědomila, že můžu začít číst knihy jinak. A tak to celé vzniklo,“ říká Vlaďka Závrská, jejíž nápad uspěl v soutěži Podnikatelská hlava. Zvláštností Kniháře je vedle chytré metody zápisu knih také jeho neotřelý design a speciální otevřená vazba z ekologického papíru. Více na www.tvujknihar.cz.

Ráno učitel, odpoledne šéf

Jan Nejedlý
Placená brigáda ve školní firmě, kde je šéfem učitel? Na Soukromé střední škole výpočetní techniky v Praze na Proseku běžná věc. Škola si komerčními aktivitami vydělá na nadstandardní vybavení učeben a žáci se rychle zbaví nálepky nezkušený a bez praxe. „V začátcích šlo o občasnou výpomoc, ale v posledních letech se poptávka natolik znásobila, že běžně zaměstnáváme studenty až na 50 hodin měsíčně,“ říká ředitel školy Martin Vodička. Namísto tradičních brigád v supermarketech se tak mohou studenti zdokonalovat ve svých oborech, jako je tvorba webů, aplikací či programování. Výhodou brigády ve školní firmě je známé prostředí i konzultace s učiteli mimo výuku. Podobnou praxi nabízí i Střední odborná škola Jarov, kde si učni přivydělávají výrobou nábytku, sklenářskými pracemi či prodejem školních výpěstků v květinářstvích a zahradnictvích. „Žáci dostávají finanční odměnu za produktivní práci a není výjimkou, že dosahuje výše až několika tisíc za měsíc,“ tvrdí ředitel školy Miloslav Janeček.