Pět pozitivních pravidel, jak vychovávat naše děti v „digitálním světě"

Převzato z knihy psycholožky Yaldy T. Uhls Mediální mámy a digitální tátové.

Bez ohledu na věk vašich dětí doporučuji pět vodítek pro každého rodiče.


  1. Každý dospělý, který chce dětem pomoci orientovat se v digitálním světě, by měl pečlivě zvážit své vlastní chování ve vztahu k médiím. Zamyslete se nad tím, jak používáte média a co vás vaše děti vidí dělat. Neustále nás sledují a učí se od nás.
  2. Vyhraďte si čas bez zařízení. Najděte dobu, kdy se celá rodina odpojí od přístrojů a internetu. Může to být doba večeře, výlety nebo sportování – je to na vás. Pro děti je důležité vidět, že všichni členové rodiny potřebují čas bez monitorů, tak se pokuste tyto aktivity zařadit do rodinného programu. Je to samozřejmě náročné, protože mnoho dospělých používá elektronická zařízení pro svou práci, ale uděláte-li z odpojení se od přístrojů pravidlo, dáte tím najevo, že trávení času s rodinou tváří v tvář je cennou součástí lidské zkušenosti.
  3. Dívejte se na to pozitivně. Jestli nechcete, aby vás děti vyšachovaly, snažte se nebýt neustále negativní, co se týče výběru médií ze strany vašich dětí. Snažte se například uvést každý den tři pozitivní věci na téma jejich mediálního chování. Třeba se vám pak budou více svěřovat.
  4. Žijte tam, kde žijí oni. Pokud sledujete mediální obsah společně, můžete svým dětem pomoci, aby ho nekonzumovaly nekriticky. Podívejte se na hodnocení pořadu, zda je vhodný pro daný věk; požádejte děti, aby si to zjistily samy; pokud je necháte sledovat něco, o čem si nejste stoprocentně jistí, dívejte se s nimi. Můžete požádat starší děti, aby si s vámi o sledovaném obsahu povídaly, abyste zjistili, co si z něj odnesly, a pak zapracujte své hodnoty do jejich způsobu zpracování informací. Jsou-li starší, připojte se k jejich sociálním sítím.
  5. Vyhledávejte poučné momenty v reálném světě. Můžete využít informace ve zprávách, abyste se podělili o pozitivní i negativní příběhy, které mohou být pro dospívající zajímavé. Zapojte je do konverzace, nepřednášejte jim pouze o tom, co udělaly špatně. Přečtěte si 5. kapitolu knihy, kde najdete několik příkladů, které můžete použít ve vztahu k sociálním sítím.

Yalda T. Uhls, Mediální mámy a digitální tátové



Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru