Aplikovaná behaviorální analýza pro děti s autismem

ABA je terapeutická metoda efektivní intervence pro děti s autismem a dalšími poruchami vývoje. Rodiče takových dětí ale často nemají dost informací o tom, co tato terapie je, jak probíhá a co obnáší. A právě pro ně je zde průvodce ABA PRO DĚTI S AUTISMEM, který poskytuje odpovědi na mnoho otázek, které si rodiče autistických dětí, kteří uvažují o ABA, kladou.

ABA pro děti s autismemPočet dětí s diagnostikovaným autismem nebo považovaných za ohrožené autismem v posledních letech výrazně roste. Jedním z nejlepších a nejúčinnějších způsobů, jak regulovat autistické projevy a učit opožděné dovednosti, je raná intervence prostřednictvím aplikované behaviorální analýzy (ABA). Mnozí rodiče, kteří čelí možnosti, že jejich dítě má handicap, si však pokládají řadu otázek: Co je to ABA? Jak může ABA mému dítěti pomoci? Jaká je v ní moje role jako rodiče? Jak můžu přispět já osobně?

Právě na mnohé z těchto otázek odpovídá kniha Elle Olivie Johnson ABA pro děti s autismem. Je napsaná se snahou o co největší srozumitelnost a provede vás základy ABA, osvětlí, jak vypadá typický ABA program, a pomůže vám pochopit terminologii, kterou ABA tým používá. Je napsaná jednoduchým systémem otázek a odpovědí, který vám usnadní najít v ní přesně to, co právě hledáte. Dozvíte se základní informace o všem, co potřebujete vědět, a navede vás také k dalším zdrojům, které vám pomůžou lépe pochopit ABA terapii i její praktické uplatnění.

Každá kapitola začíná příběhem sloužícím jako příklad některé ze situací, jimž rodiny s autistickými dětmi čelí. Žádný z těchto příkladů nepopisuje konkrétní osoby, všechny však vycházejí ze skutečných situací, s nimiž se autorka při své práci setkávala. 

Elle Olivia Johnson je speciální pedagožka pracující s dětmi s autismem. Věnuje se skupinové i individuální terapii ABA. Má bohaté zkušenosti s koncipováním terapeutických intervencí tak, aby vyhovovaly konkrétnímu dítěti. Školí rodiče i profesionály.

Ukázka:

KAPITOLA 2

Během sezení

Příběh: Rachel a Peter

Rachel právě začala pracovat s dvouletým Peterem. Když jde po schodech k jeho domu, v duchu si opakuje některé jeho komunikační cíle: oční kontakt, vokalizace, dovednosti symbolické hry. Zazvoní a nadchne ji, když zjistí, že Peter přiběhl ke dveřím s maminkou. Rachel mu zamává, řekne: „Ahoj, Petere!“ a přidřepne k němu, aby jí viděl do očí. Jakmile chlapec pohlédne jejím směrem, vytáhne z tašky vláček a nechá Petera, aby si s ním pár minut hrál. Peter se pak od ní nechá jemně odvést z předsíně ke stolečku v obýváku. Když si Peterova matka sedne na pohovku, aby mohla sezení přihlížet, Rachel se obrátí k chlapci a zeptá se: „Můžu si ho půjčit?“ Zároveň natáhne ruku dlaní nahoru. Peter jí položí vláček do dlaně a dychtivě čeká, až Rachel otevře bednu s hračkami. Zatímco si Peter hraje s několika hračkami, které mu Rachel nabídla, ona prohlíží jeho složku a vytváří si plán dnešního sezení.

Mohlo by vás také zajímat
Matěj maluje mapy: příběh autistického Matěje očima jeho mámy

Nejdřív pracuje s Peterem na nácviku vyhovění. Zavolá na něj: „Pojď se posadit,“ a Peter zdráhavě odejde od hraček na podlaze. Když se posadí na židličku, Rachel ho pochválí. Vytáhne z kapsy jeden z Peterových oblíbených vláčků a chlapcův výraz okamžitě přejde od zklamání k nadšení. Rachel si udělá pár poznámek a položí na stolek dřevěné puzzle. Požádá Petera o vláček a on předstírá, že ji neslyšel. Rachel ho požádá znovu, tento krát s nataženou rukou, a Peter jí hračku předá. Rachel už rozložila dílky puzzle a vybídne Petera: „Slož tu skládanku.“ Jakmile chlapec skládanku dokončí, Rachel mu jeho oblíbený vláček vrátí. Zbytek sezení probíhá podobně: pracovní úkoly zaměřené na konkrétní cíle střídá hra a zábava. Na konci dvouhodinového sezení má Rachel za sebou práci na téměř všech Peterových cílech. A on si ani nevšiml, že pracoval! Pro Petera představovalo to dvouhodinové sezení jen zábavný čas s kamarádkou.

1. Kde v domě by měla terapie probíhat?

ABA sezení můžou probíhat téměř kdekoli. Poskytovala jsem poradenské služby v kuchyních, v garážích, na trávníku před domem, v ložnici, v obývacím pokoji, dokonce i ve vestavěné šatně. Kritéria pro ideální místo jsou prostá: musí být čisté, pohodlné a relativně nerušené. A mějte na paměti, že věci, které mně nebo vám vůbec nevadí, můžou být pro dítě s autismem velmi rozptylující. Supervizor programu nebo poradce může vhodné místo navrhnout sám, pokud si sami nejste jistí. Na okraj: pro poradce, který většinu sezení stráví na zemi, může krásná dřevěná podlaha nebo dlažba představovat utrpení. Koberec nebo třeba jen pohodlný polštář přijdou velmi vhod.

Příběh: Tommy

Tommy právě začal s terapiemi autismu. Během prvního ABA sezení poradkyni potěšilo, že sezení mají probíhat v obývacím pokoji, který byl čistý, měl krásnou dřevěnou podlahu s huňatým kobercem a bylo tam ticho. Nicméně si téměř okamžitě všimla, že Tommyho velmi rozptyluje odražené světlo z televize. A taky chtěl pořád probírat prsty třásně na koberci a dělal to, kdykoli dostal příležitost. Když televizi zakryli přehozem, Tommy se snažil zachytit svůj odraz v zarámovaných fotografi ích na stěnách, v lesklých obrázcích v knize… kdekoli! Prostá změna prostředí a přesun do herny s kobercem problém vyřešily… Tommy se začal rychle soustředit a zapojovat se do programu.

2. Co běžné sezení ABA zahrnuje?

Zkušený ABA poradce dokáže pracovat na celé řadě cílů, zatímco si vaše dítě myslí, že si jenom hraje. V závislosti na konkrétních potřebách a programu vašeho dítěte se může poradce věnovat cílům zaměřeným na komunikaci, řešení problémů, vyhovění (např. dodržování pokynů) nebo herní dovednosti (např. střídání při hře nebo zapojení do symbolické hry s poradcem). Sezení obvykle zahrnuje také nejméně jednu deseti- až patnáctiminutovou pauzu, během níž se dítě může nasvačit nebo si nechat vyměnit plenku, pokud je to nutné, a poradce si může doplnit poznámky a naplánovat druhou polovinu sezení.

Čtěte také:
Poznjte mýty a fakta o autismu.

Vy se nejspíš osobně zapojíte do sezení nejméně jednou za hodinu. Vaším úkolem může být zapisování dat, aktivní výuka dítěte nebo třeba jenom pobyt v místnosti, kde sloužíte jako rozptýlení. A začátek či závěr sezení zahrnuje i čas, kdy si poradce doplní formuláře a poznámky. Začátek či závěr sezení jsou také vhodné chvíle, kdy můžete položit konkrétní otázky ohledně chování svého dítěte. Pokud si myslíte, že otázky zaberou více než 􀍷–􀍳􀍲 minut, upozorněte na to poradce, aby mohl práci s dítětem ukončit o něco dřív a věnovat se vám.

3. Jak se můžu na sezení podílet?

Existuje mnoho způsobů, jak se můžete do sezení zapojit. Zpočátku bude možná ABA poradce chtít, abyste zůstali ve stejné místnosti a jenom tiše přihlíželi. Jakmile se seznámíte s formátem sezení, možná vás poradce naučí zapisovat údaje nebo přímo vyučovat dítě. Přinejmenším byste měli být poradci k dispozici pro případ, že by měl nějaké otázky nebo potřeboval materiály. Někdy je přítomnost rodiče pro dítě velmi rozptylující. Vaším hlavním úkolem jako rodiče, který se učí, jak ABA funguje, může být prostě sedět na pohovce, sledovat program a nezasahovat, když má dítě potíže! Překvapilo by vás, kolik dětí se snaží opustit výuku a nechat se „zachránit“ od maminky či tatínka, když úkoly začnou být těžké! Téměř každý klient, s nímž jsem v domácím prostředí pracovala, potřeboval, aby se otec či matka několik týdnů účastnili sezení jako pozorovatelé.

Knihu ABA pro děti s autismem koupíte na našem e-shopu.


Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru