Mé dítě má ADHD - „KLUK Z PEKLA“

Autorka Alison Thompson velice upřímně a velmi dojemně popisuje svůj „boj“ s projevy poruchy ADHD, kterou diagnostikovali jejímu synovi již v předškolním věku. Byl to nekončící příval neposlušnosti, odmlouvání, drzosti, nadávek a agresivity. I proto nazvala autorka svou knihu The Boy From Hell, v češtině vychází pod názvem Mé dítě má ADHD. Matka Alison odhaluje své obavy, pochybnosti i mimořádnou kuráž, kterou prokázala prakticky ve všem, čím si musela projít.

z předmluvy:
 Kniha ukazuje, že s trpělivostí (někdy nadlidskou!), porozuměním a organizací lze tento stav zmírnit – a dokonce překonat. Alisonin příběh rve člověku srdce, ale zároveň je inspirující: v jejích deníkových záznamech jsou uvedeny bolestné podrobnosti týkající se zoufalých zkušeností s tím, jaké to je žít s dítětem s ADHD. Tento příběh má však dobrý konec. Z jejího ošklivého káčátka se stala labuť.  Její vyprávění vás rozpláče, ale i rozesměje. Především byste si měli díky němu uvědomit, že nejste sami. S trpělivostí, porozuměním, profesionální pomocí a vytrvalostí to určitě zvládnete a život začne být lepší. Hodně štěstí! 

Rory Bremmer (skotský komik a dramatik)

Toto statečné vyprávění o prvních osmnácti letech Danielova života je zároveň „příběhovým“ průvodcem, který pomůže rodičům, profesionálům a také pedagogům porozumět dítěti s ADHD. Vedle popisu typického chování dítěte s touto poruchou nabízí autorka také tipy a techniky, jak jednat s dítětem s ADHD, ať už doma nebo ve škole. Velkým bonusem knihy je lidský pohled na tuto životní situaci z pozice rodiče, z pohledu Danielovy starší sestry Katie a zejména Danielovo ohlédnutí za svým dětstvím.

Alison M. Thompson založila portál ADHD Kids, absolvovala výcvik Neurolingvistického programování a životního koučinku a působí jako terapeutka a koučka – což vše zvládla během doby, kdy vychovávala syna s ADHD. Nyní se pracovně věnuje osvětě rodičů a učitelů, aby rozuměli ADHD a věděli, jak tuto poruchu u dětí zvládat.

Ukázka 
kap. Vyloučení číslo dva, výslech a domácí výuka
Jednou z Danielových nejroztomilejších, ale zároveň nejvíce frustrujících vlastností je, že chápe velice logickým způsobem to, jak funguje svět. Jednou například odmítal každý návrh, který mu domácí učitelka předložila, dokud mu neřekla, že si může vybrat knihu a číst. Takže si skutečně vybral knihu a začal číst, ale jen v duchu, což nebylo učitelčiným cílem, protože chtěla, aby ji četl nahlas. Po logicky vedené hádce, v jejímž rámci Daniel prohlásil, že nechápe smysl hlasitého čtení, protože v duchu čte mnohem lépe a rychleji, začal přesto na její přání číst nahlas; směšně však přitom měnil hlas. Knihu držel na klíně, ale učitelka ho požádala, ať ji položí na stůl, tak aby i ona mohla vidět slova. 

Buďte trpěliví a nebuďte na dítě naštvaní kvůli dřívějšímu chování

Po jeho logické otázce, proč potřebuje vidět slova, když jí je on čte nahlas, nicméně položil knihu na stůl, jenže když mu učitelka začala prstem ukazovat každou větu, když ji četl, knihu sklapl a mrštil ji přes celou místnost a vykřikl: „Já vás nenávidím, vy blbá ženská, už vás nikdy nechci vidět!“ a zabarikádoval se ve svém pokoji.
Byla jsem tímto jeho chováním zděšena, ale též jsem byla částečně na jeho straně – vždyť nebyl hloupý, pouze měl ADHD!
....

Buďte důslední a „dotahujte do konce“

Po několika měsících náročných snah vyučovat Daniela doma se domácí učitelé rozhodli, že takto pokračovat by mohlo ohrozit jeho duševní zdraví. Nudil se, cítil se osamělý, deprimovaný a měl vztek, a oni mu tento stav nechtěli ještě zhoršovat. Vyvinuli tlak na místní autority, aby uspíšily proces vydání rozhodnutí, tak aby se Daniel mohl zase vrátit v září do školy.

Ignorujte hloupé chování

Poté mi na několik týdnů zbývajících do konce školního roku nechali nějaké vyučovací materiály a přestali k nám docházet. Nejsem vůbec příznivkyní domácího vyučování, protože jsem pevně přesvědčena, že nejlepšího vzdělání se dětem dostane ve školním prostředí, ale udělala jsem, co jsem mohla, a vynasnažila jsem se, abychom se každý den nejprve věnovali práci do školy, kdežto televizi a PlayStation jsem mu dovolila pouze tehdy, když byla práce hotová. A tak jsme to do začátku prázdnin nějak doválčili. Měsíce izolace však mého milého malého chlapce poznamenaly a ztratil jiskru. Byl z něho stín toho kurážného a zábavného dítěte, kterým byl dřív, a já si kladla otázku, zda to ještě někdy bude skutečný Daniel.

Knihu MÉ DÍTĚ MÁ ADHD můžete koupit v našem e-shopu.

Příběh se šťastným koncem povzbudí
Když byl Daniel mladší, skutečně působil jako „kluk z pekla“ a mám pocit, že jsme jako rodina měli kvůli jeho ADHD peklo. Před deseti lety, a ještě i před pěti lety, bych si nedokázala představit, že se to tak dobře vyvine, jak jsme toho nyní svědky. Náš rodinný život byla každodenní muka a v podstatě jsem nepochybovala, že z Daniela jednou vyroste vztekloun a násilník. Nedokázala jsem si ani představit, že by mohl prospívat ve škole, získat práci, najít si dívku nebo se usadit. Ale teď, kdy jsme teprve na začátku jeho cesty do opravdové dospělosti, jsem už schopna vidět jasnější budoucnost a přeji Danielovi – a všem ostatním dětem, jako je on – hodně úspěchů, které si zaslouží.
Alison

K této problematice také nabízíme další rádce: Šest kroků ke zvládnutí ADHD, Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole, Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti.

Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru