Až do letošního března byly trendem firem open space a teambuildingy. Zaměstnanci měli být spolu a společně tvořit tvůrčí tým. Pak přišel koronavirus a masový přesun z kanceláří domů. Firmy zjistily, že to jde a že navíc ušetří za kanceláře. Takže všechno je naopak – hitem dne je nyní home office, videokonference a práce za pomoci nejrůznějších aplikací.

Je to jako celosvětová lavina. Až do příštího léta bude doma většina z dvou set tisíc zaměstnanců firmy Google. Většina ze zaměstnanců Facebooku. U nás pak tisíce zaměstnanců v podstatě všech velkých firem. Především banky, call centra či IT firmy posílají lidi pracovat z domova. Řada odvětví už nebude jako dřív. Řetězce s levnou módou (tzv. fast fashion) vyklízí pole, protože lidé si zvykli nakupovat přes internet.  I z Paříže mizí prodejny s luxusní kosmetikou, které nahrazují jen jakési show roomy, kde si zboží prohlédnete a pak objednáte přes internet.V ohrožení jsou svatostánky konzumu – velká obchodní centra. Když to takhle půjde dál, budou se zmenšovat kanceláře, a naopak poroste poptávka po větších bytech, ze kterých jde i pracovat. „Lidi se už v původním počtu do kanceláří nevrátí, to vám potvrdí šéfové většiny velkých podniků,“ říká socioložka a ekonomická novinářka Lenka Zlámalová. Jenže jak se práce z domova promítne do života zaměstnanců a jejich rodin?

Ze začátku dobrý…

Datový analytik Lukáš byl jedním z prvních, kteří začali pracovat z domova už v půlce března. Ze začátku si to pochvaloval. „ Já jsem spíš introvert, takže mi to docela vyhovuje. Alespoň tedy vyhovovalo zpočátku. Moje první zkušenost byla ta, že lidi byli dokonce snáz dosažitelní na telefonech nebo přes internet, než dříve v kanceláři, kde byli jako na potvoru vždycky zrovna někde jinde, na jiném patře atd.“

Placená zóna

MATYÁŠ ZRNO