Tandemová neboli párová výuka představuje koncept založený na spolupráci dvou osob, které se společně podílejí na přípravě a realizaci vzdělávacího procesu. Jak vlastně výuka ve dvou probíhá? A jaké jsou její výhody?
S tandemovou výukou se u nás zatím setkáváme spíše ojediněle. Je to škoda. Být ve dvou v hodině má nesporné výhody pro obě strany. Jak tedy postupovat, abyste z párové výuky vytěžili co nejvíce?
1/ Najděte spojence
Prvním krokem je najít správného parťáka, který při vás bude stát 45 minut ve výuce a sdílet s vámi společně výukový cíl. Při výběru vhodného kandidáta je dobré danou osobu znát minimálně z hlediska jejího vystupování a výukových prostředků, které využívá, popřípadě zvolit člověka, s nímž cítíte, že můžete fungovat, tj. funguje „chemie“ a rozumíte si. Ne vždy je však tento postup reálný.
Kdo může být v tandemu?
Student na praxi – Pedagogický novic bývá dobře vybaven teoretickými koncepcemi. Má mnohdy velká očekávání, s nimiž se výhledově v reálném světě nepotká. Můžete z něj však čerpat nové podněty v oblasti aktivizačních technik či nových metod vzdělávání a vzájemně se v hodině dobře doplňovat.
Začínající pedagog – Ten, na rozdíl od studenta, už reálné žáky zažil. Dokáže se v rámci společné přípravy lépe zapojit. Stejně jako v případě studenta můžete i s ním získat nové podněty a synergicky využít vaše zkušenosti.
Odborník z praxe – Pro člověka, který se pohybuje mimo školství, bývá setkání se školstvím zpravidla výletem do velké exotiky. V tomto případě je vhodné ho jemně a nenásilně zasvětit do školských specifik. Třeba že žáci automaticky pozornost dlouhodobě neudrží, co je to cíl hodiny a jaké výrazy či osobní názory do školy nepatří.
Služebně starší kolega – Možnost propojení poznatků zkušenějšího kolegy a vašich nápadů, na něž byste si sami třeba netroufli, je výborným způsobem, jak zahájit vstup do tandemu. Tato kombinace může fungovat synergicky pro učitele i žáky.
Z hlediska výběru kolegy je možné jít do tandemu v rámci stejné aprobace nebo lze v rámci metody CLIL propojovat učitele jazykáře s učiteli jiných předmětů.
2/ Zajistěte si podporu vedení
Tandemová výuka bohužel není běžným způsobem vzdělávání, a tak s sebou nese mnohá úskalí. Potíže představují především složitosti pro vedení školy z pozice zajištění volné hodiny druhému pedagogovi, pokud se vám hodiny překrývají. A s tím související zajištění prostředků na zaplacení hodiny všem zúčastněným. V některých případech není potřeba finanční odměnu řešit – například v případě studenta pedagogické fakulty či odborníka z praxe. Zároveň je však možné čerpat na tandemovou výuku prostředky prostřednictvím Šablon II, popřípadě prostřednictvím nadací či finančních darů.
3/ Zajistěte si dostatek času na přípravu
Po letech pedagogické praxe nemusí být vaše příprava na výuku časově náročná. Nicméně s ohledem na to, že jste v případě tandemu dva, je nezbytné věnovat přípravě hodiny čas společně. Jak postupovat? Každý jsme individualita, každý má jiné tempo a jiné přístupy. Nezbytné je si na počátku vyčlenit společný čas, kdy vás nebude nikdo rušit a můžete společně sdílet své nápady v rámci využívání různých výukových stylů, her či příkladů z praxe.
4/ Stanovte výukový cíl
Pro mnoho pedagogů je výukový cíl naprosto srozumitelná záležitost, nicméně pokud jste v tandemu s odborníkem z praxe, je vhodné mu princip vysvětlit. Studenti posledních ročníků pedagogických oborů zpravidla teoreticky vědí, co a jak, proto je práce s nimi rychlejší. Následně může probíhat společná „bouře mozků“ zaměřená na způsob pojetí hodiny. Vzájemně si bez kritiky sepíšete veškeré nápady, které jsou pro daný výukový cíl vhodné.
5/ Vytvořte harmonogram
Společně se ve vztahu k průběhu hodiny zamyslete nad její dynamikou a shodněte se na výběru a pořadí aktivit. Činnosti je nezbytné si rozdělit mezi sebe, popřípadě se domluvit na jejich společné realizaci. V rámci tandemové výuky neplatí, že vše musí jít rovným dílem – všechno je otázkou vaší domluvy.
Pokud si aktivity rozdělíte, další příprava může probíhat již individuálně. Před realizací společné hodiny se ještě jednou potkáte. Odsouhlasíte si způsob pojetí a návaznosti vstupů v rámci hodiny, vzájemně si doplníte prezentaci, vytisknete pracovní listy, sjednotíte pomůcky.
Velmi důležité je najít odpovědi na otázky – jak, kdo a kdy. Tedy jak vést hodinu ve dvou, jak uspořádat žáky a třídu v rámci prostoru s ohledem na plánované aktivity. Kdo pouští prezentaci, kdo a kdy ji překlikává, kdo a kdy zapisuje na tabuli, kdo se bude ptát, kdo bude rozpočítávat, kdo se bude věnovat jaké skupině, kdo hodnotí, kdo dává známky.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.