Patří humor do výuky? Nerozptyluje pozornost žáků? Nezavdává podnět k nekázni? Lze humor využívat i v on-line podmínkách?
Humor do výuky bezesporu patří. Pozornost žáků naopak udržuje, dobrým vtipem žáky osvěžíte, lépe si tak věci pamatují. Podnět k nekázni nedává, když to má kantor pod kontrolou a když jeho vtipy nejsou laciné, podbízivé, případně nekorektní, třeba sexistické. Nebo zesměšňující.
Jitka Neradová, Gymnázium T. Manna, Praha
Škola není krematorium, samozřejmě tam patří humor. Je to nástroj oživení výuky, upevnění vztahů, vyvolání emocí, za jejichž přítomnosti se všechno lépe pamatuje. Cením si humoru i nad disciplínu a znalosti, takže jakákoli eventuální nekázeň, je-li její roznětkou dobrá legrace, je přijatelná. Humor je spjatý se zdravím a inteligencí, čím víc ho ve škole je, tím jsem radši. Právě proto mě štve distanční výuka, kde jediné úsměvné jsou věčné variace na „paní učitelko, vy se sekáte“. Ale i z toho se nám podařilo trochu veselí vytěžit a natočili jsme s žáky on-line film Karanténa, viz YouTube.
Jan Jícha, Naše škola, Liteň
Humor do výuky patří, stejně jako patří do života. Zvlášť nyní. Ve výuce by měl ale převažovat ten laskavý a inteligentní, nikoli cynický a zesměšňující, s nímž se snad každý z nás ve škole bohužel někdy potkal. Často svědčil o nezralosti či zakomplexovanosti kantora, který potřeboval cítit převahu. Zábavné vzdělávání ale nemusí nutně souviset jen s humorem a vtipy. Musí prostě žáky bavit. To je dle mého více, než když je pouze pobaví.
Gabriela Juránková, ZŠ Hello, Ostrava-Poruba
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.