Nejprve musíme zjistit, jak či do jaké míry ovlivňují zraková, sluchová nebo fyzická postižení (ZSFP; angl. VHPIs) daného jedince. Až poté se můžeme ptát, jak nejlépe uspokojit jeho potřeby.
Porozumění zrakovým postižením
Nejnovější údaje publikované Světovou zdravotnickou organizací indikují, že z 285 milionů lidí se zrakovým postižením na celém světě je jen 39 milionů slepých. Protože je pravděpodobné, že žáci budou mít částečný nebo zbytkový zrak, je důležité zjistit, jaký stupeň zraku mají.
Čtení může být únavné, filmy mohou být náročné na sledování. Žáci mohou mít problémy s pohybem po třídě, pokud přesunete nábytek.
Výukové postupy a aktivity
První den proveďte žáka po třídě, pokud možno udržujte vše na stejném místě každý den, udržujte místnost čistou a bez nepořádku. Usaďte žáky s poruchou zraku na místo, ze kterého mají nejlepší výhled na tabuli. Zjistěte, jakou technologii využívají a přizpůsobte výukové materiály tak, aby mohly být čteny přes screenreader nebo jinou podobnou aplikaci. Spolužáci mohou texty předčítat nebo pomoci s interpretací toho, co se děje ve filmech.
Pokud rádi čtou, podpořte je v tom, aby si doma četli v angličtině. Pokud rádi mluví a chtějí mluvit perfektně anglicky, podpořte skupinové diskuse a hraní rolí. Stanovte motivující úkoly a očekávejte maximum výsledku.
Porozumění sluchovým postižením
Pro žáky se sluchovým postižením může být těžké sledovat verbální komunikaci. Mohou se ostýchat, a proto nepožádají o zopakování instrukcí. Je také možné, že je nikdo nenaučil, jak se správně anglicky zeptat. Učitelé mohou získat dojem, že se schválně nedrží pokynů a nepracují na zadaném úkolu.
Obecně se věří, že sluchové pomůcky vše vyřeší, ale tyto pomůcky zesilují všechny zvuky bez rozdílu. V hlučné třídě tak mohou být v podstatě bez efektu, navíc nezvyklé nebo cizí zvuky mohou být rušivé.
Výukové postupy a aktivity
Vypněte větráky a projektory, pokud je nepoužíváte, a usaďte žáka co nejdál od zdrojů rušivých zvuků. Poučte žáky ve vaší skupině o problémech spolužáka se sluchem a vyzvěte je, aby se chovali tiše. Poproste je, aby dřív, než začnou mluvit, řekli své jméno, aby se postižený žák mohl soustředit jejich směrem.
Než začnete mluvit, využijte k přilákání pozornosti žáka řeč těla a mluvu podpořte mimikou a gestikulací. Dívejte se přímo na daného žáka a pokud máte vousy nebo knírek, zastřihněte je. Instrukce pište na tabuli a žákům rozdejte i tištěné materiály pro případ, že by jim něco během hodiny uteklo. Všichni žáci by měli znát základní jazykové obraty pro orientaci ve vyučování, aby byli schopni požádat o zopakování řečeného, o vysvětlení apod.
Žáky s postižením zraku nebo sluchu můžete zapojit i do vedení hodiny - většinou totiž výborně zvládají výslovnost. Takový postup upevní jejich sebedůvěru a profitovat z něj budou všichni. Ti, kteří umí odezírat, mohou být zvláště dobře schopni předvést pohyb rtů nezbytný pro formování těžkých zvuků jako je // and //.
Porozumění tělesným postižením
Existuje nespočet fyzických postižení, která se mohou pohybovat od drobných po závažná. Žáci s postižením sami nejlépe vědí, jaké mají potřeby. Zeptejte se jich, co od vás a od zbytku třídy potřebují.
Výukové postupy a aktivity
Identifikujte silné stránky každého žáka a zvažte, jak je nejlépe zdůraznit a využít ku prospěchu všech. Nesnižujte jejich hodnotu tím, že jim budete zadávat jednodušší úkoly, nebo že se spokojíte s nižší kvalitou práce. Stanovte motivující úkoly a očekávejte maximum.
Závěrem
Při zapojování žáků s postižením potřebujeme přizpůsobit náš přístup, vyučovací hodiny a prostory, ne naopak. Mějte vysoká očekávání a umožněte jim je naplnit.
Získejte vice informací o tom, jak vycházet vstříc potřebám žáků se ZSFP (VHPIs) v rámci jazykové výuky s použitím praktických strategií v online kurzech pořádaných British Council pod názvem Special Educational Needs.
***
www.britishcouncil.cz/en/teach/ online-development-courses/ special-educational-needs