DÍTĚ V OSOBNOSTNÍM POJETÍ

Zdeněk HelusPraha, Portál 2004, 240 s.Publikace významného českého psychologa přináší zajímavé poznatky o problematice obratu k osobnosti dítěte. Téma je aktuální jak v oblasti pedagogické teorie, tak v současné pedagogické praxi. Autor předkládá knihu jako základníučebnici pro studenty učitelství, aktivní učitele a všechny ty, kdo usilují o aktivní osobnostní pojetí současného dítěte. Publikaci lze doporučit i rodičům, kteří tvořivě přemýšlejí o výchově svých dětí. Kniha je členěna dočtyř částí. První část s názvem Objevování dítěte a jeho dětství předkládá čtenáři historický pohled na dítě a dětství. Autor upozorňuje na závažné prohřešky vůči dětství v historickém vývoji. V této souvislosti připomínávýznamné osobnosti z dějin pedagogiky, které se zasloužily o"nové"pojetí dětství. Autor rozkrývá významné podněty jak reformní pedagogiky, tak psychologických bádání. Tuto část knihy uzavírá kapitola nazvanáZnepokojení nad dítětem a dětstvím dnes. Druhá část knihy - Dítě v osobnostním pojetí přináší konkrétní informace o tom, jaké jsou základní předpoklady osobnostního pojetí. Jedná se o inspirace rodičům a vychovatelům předevšímv oblasti tzv. potencialit (možností). Ty autor vysvětluje jako bohatství dítěte, za které musí okolí převzít zodpovědnost a rozvíjet je. Následující část Osobnostní zřetele v přístupu k dítěti analyzuje sedm základníchaspektů, jejichž uplatnění chápe autor jako nezbytné. Závěr této části je věnován kapitole, jež se orientuje na negativní vlivy v postojích rodičů a učitelů. Závěrečná část knihy - Úrovně a stádia vývoje osobnosti dítěte - sezabývá především vývojovými hledisky. Autor objasňuje jednotlivá stádia vývoje osobnosti od prenatálního období až k adolescenci. Je třeba ocenit autorovu snahu podrobně vysvětlit všechny úrovně osobnostního vývoje - zrání,učení, socializaci, edukaci a seberozvojovou autoregulaci. Tyto úrovně předkládá ve vzájemných souvislostech. Závěrečné pojednání Dítě v osobnostním pojetí - nároky na profesionalitu a ctnosti učitele přináší konkrétnípožadavky na osobnost vychovatele, který bude s to být nositelem a realizátorem idejí osobnostního pojetí dítěte. Publikace je napsána srozumitelným a velmi čtivým jazykem a má potenci oslovit široký okruh čtenářů.

Placená zóna

PaedDr. Nataša Mazáčová