Na začátku byl celkem dobrý nápad - náš stát dal rodičům, kteří čerpají rodičovskou dovolenou, šanci vylepšit rodinný rozpočet a něco málo si přivydělat. Původní řešení, které matkám a otcům na rodičovské dovolené poskytlomožnost vodit dítě do MŠ na pět dní v měsíci, nebylo moc dobré - tzv. pětidenní děti prožívaly stálou adaptaci, byly vytrženy z běžného dění ve školce, špatně si hledaly kamarády… A tak se „zrodily“ čtyřhodinové děti.Bohužel ale není po problému, naopak se zdá, že mateřské školy, které mají čtyřhodinové děti zapsány, jsou na tom špatně - dostanou méně peněz, musí snížit učitelkám i provozním zaměstnancům úvazky… Snižování úvazků alepostrádá logiku - pokud se ve třídě sejde 27 dětí a řekněme 6 z nich je čtyřhodinových, učitelce tím práce neubude. Ani kuchařka a uklízečka nemusí pracovat méně.A co čtyřhodinové dítě, jak je na tom ono? Může jet se školkou do divadla nebo na výlet, když akce většinou přesáhne jeho povolené 4 hodiny? Stihne se ve školce vůbec naobědvat? Mateřské školy tak často chtě nechtě porušípředpisy, protože v zájmu dítěte povolený čas přetáhnou. Nebo snad ne? Jak je to u vás? Napište nám své zkušenosti s fenoménem „čtyřhodinových dětí“, podělte se s námi o svůj názor.

Placená zóna

Mgr. Marie TěthalováNakreslila Amálka Kotasová, MŠ Libušina, Brno.