Vzdělávání učitelek MŠ

Více než půl století, přesněji 60 let, uplynulo od založení Pedagogické fakulty UK v Praze, jejíž nedílnou a velmi podstatnou součástí, jak v zahajovacím projevu uvedl její děkan, RNDr. Pavel Beneš, CSc., je oddělení předškolní výchovy katedry primární pedagogiky. A právě toto pracoviště společně s Asociací předškolní pedagogiky uspořádalo celostátní konferenci s mezinárodní účastí nazvanou Idea a realita vysokoškolského vzdělání učitelek mateřských škol na pedagogické fakultě, jejímiž hlavními cíli bylo poohlédnout se za minulostí, reflektovat skutečnost a nastínit perspektivu. V prvním bloku referátu zaznělo provokující zamyšlení doc. PhDr. Evy Opravilové, CSc., zda má mateřská škola pouze zastupovat rodinu nebo si má klást i vyšší cíle, a sice vzdělávací a výchovné. PhDr. Eva Šmelová, Ph. D. z olomoucké pedagogické fakulty se ptala, zda mají mateřinky reformu za sebou, vyrovnaly se s ní a je hotovo a také proč chybí profesní standard učitelky mateřské školy. Ve druhém bloku se hovořilo o didaktice předškolního vzdělávání, a to nejen u nás, ale i v Polsku. Kolegyně z Institutu pedagogiky Akademie Podlaska referovaly o vzdělávacích standardech tamních studentů. Ve třetí hodině konference přednesli své příspěvky vysokoškolští učitelé pořádající PedF UK Praha. Jako první hovořil doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc., o studiu prostřednictvím praktických činností – např. hry na klavír. Doc. PhDr. Hana Dvořáková, CSc., obrátila pozornost k pohybu, díky němuž můžeme dítěti porozumět. O fenoménu slovní úlohy, která je nástrojem pro přechod ze světa dítěte do světa školské matematiky, pojednávala PhDr. Michaela Kaslová. A o narušených komunikačních schopnostech 70 % dnešních dětí informovala PaedDr. Blanka Housarová, Ph. D. Jejich referáty, ale i způsoby prezentace nazvala Eva Opravilová rodinným stříbrem pedagogické fakulty. Sama si jako účastnice konference velmi vážím toho, že jsem měla možnost pod jejich vedením studovat, a je pro mne cenné i to, že jsem byla do jejich společnosti přizvána k prezentaci svého výzkumu týkajícího se vzdělání ředitelek mateřských škol. Předposlední část konference byla věnována propojení teorie a praxe v přípravě učitelek MŠ a se svými referáty vystoupila např. dr. Věra Jakoubková. Závěrečná diskuze značně přesáhla časový limit určený pro konferenci a rozhodně nemohla postihnout všechny problémy, otázky a zamyšlení, se kterými její účastníci přišli a které se během zajímavých přednášek ještě ukázaly jako diskutabilní. Vysokoškolské vzdělání učitelek mateřských škol bylo již v roce 1908 oprávněným požadavkem vyšlým přímo z praxe, v současnosti je podnětným, inspirujícím a rozvíjejícím faktorem předškolního vzdělávání a mělo by být povinnou součástí profesní výbavy učitelek mateřských škol.

Placená zóna

Mgr. Pavla Petrů-Kicková