Reaguji na článek v posledním čísle Informatoria 3-8 týkající se normativů. Pracuji jako ředitelka čtyřtřídní mateřské školy, zapsáno máme celkem 100 dětí (v každé třídě 25 dětí -navýšení oproti zákonu o jedno dítě na každé třídě) a jsme rozděleni do dvou budov, které jsou spojeny chodbou. V blízké době díky nástavbě bude kapacita naší školy rozšířena o dalších 50 dětí (zřizovatel nevzal ohled na upozornění, že by mělo být zachováno pouze 24 dětí na třídu a požádal MHMP o souhlas). V praxi vidím, že vybojování snížení počtu dětí na třídu mělo svůj veliký úspěch a smysl. Podle normativu máme na 100 dětí 8 pedagogů. Vzhledem k tomu, že se budeme rozrůstat, zajímala jsem se, kolik pedagogů budu moci přijmout. S hrůzou jsem zjistila, že na 150 dětí je normativ 11 pedagogů; přitom by jich logicky mělo být 12. Bylo mi doporučeno, že když navýším počty dětí na 28 ve třídě, budu mít normativ na pedagogické pracovníky 13,1, což bude pro nás, s využitím 12 pedagogů, výhodné. Vzhledem k tomu, že nástavba bude nad provozní budovou, tudíž dvě nové třídy budou úplně samostatné, přístupné pouze zvenku, nebude možné děti tak jednoduše spojovat na odpoledne. Ptám se tedy: Proč je v zákoně uveden počet 24 dětí, když v málokteré školce tento počet dětí zřizovatel povolí? Jak je možné, že s narůstajícím počtem tříd v mateřské škole je snižován normativ na pedagogické pracovníky? Pamatuji si dobu, kdy jsme měli ve třídě i 35 dětí na dvě učitelky. Mám to chápat tak, že s narůstající požadovanou kvalifi kací pedagogů se bude zvyšovat i počet dětí ve třídě a čím větší školy, tím méně pedagogů? To si snad raději zařídím soukromé hlídání dětí s mnohem menším počtem dětí a větším finančním ohodnocením. Možná že jsem tomu celému dobře nerozuměla, ale co se ptám v okolních školkách, tak to tak je. Budu ráda, když mi toto někdo vysvětlí.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.