Ve škole stráví většina lidí západní společnosti minimálně devět nebo spíše více let svého života. Škola je prostředí, které na děti každodenně působí, ovlivňuje jejich sebedůvěru, aktivitu a zájem o okolí. Je tedy přirozené, že se děti chtějí na tomto společném prostředí podílet, dávat podněty k jeho rozvoji a aktivně ho ovlivňovat. Proto už na 2300 základních a středních školách v České republice funguje žákovský parlament.
Politika, nebo občanská gramotnost?
Žákovský parlament tvoří skupina volených žáků jedné školy (z každé třídy ideálně dva zástupci), kteří od svých spolužáků i od učitelů sbírají informace o tom, co by mohli ve škole zlepšit. Na pravidelných schůzkách pak řeší, jakým způsobem tyto nápady realizovat.
Nejčastěji se parlament věnuje proměně fyzického prostředí školy a jejího okolí (vyzdobení chodeb, pořízení šatních skříněk, zrcadel na toalety), zlepšuje atmosféru ve škole pořádáním celoškolních akcí a soutěží, rozvíjí vzdělání žáků (besedy se zajímavými lidmi, exkurze, pořádání výstav) a podporuje charitu (spolupracuje s domovy pro seniory nebo dětskými domovy, psími útulky).
Hlavním smyslem tohoto vzdělávacího projektu je naučit děti přijímat odpovědnost za sebe a své okolí, vzbudit v nich chuť a odvahu se o něj starat, pomáhá jim rozvíjet komunikační dovednosti a kritické myšlení a dávat jim možnost zažít, že mohou svět kolem sebe pozitivně proměňovat.
Parlament v Chanově
Organizace Centrum pro demokratické učení (CEDU) již deset let pomáhá a metodicky vede učitele při zakládání žákovských parlamentů. Se svou sítí konzultačních center, tedy škol, které mají parlament už několik let, nabízejí podporu školám po celé republice.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.