Tajemné nemoci a zázračné léky

Kouzelné přípravky a zázračné substance prodávané důvěřivým jsou staré jako lidstvo samo. Jejich forma a obsah se mění podle situace na „trhu s nemocemi“ nebo nepříjemnými stavy spojenými s během života. Ušetřeny nejsou ani děti.

Nedávno se na mne obrátil prodejce tablet s kmenovými buňkami z daňčí placenty dováženými ze Singapuru. Jde podle něj o všelék, vhodný pro kojence, lidi s Alzheimerem i rakovinou všeho druhu a ve všech stadiích. Zeptala jsem se na certifikát biologické nezávadnosti, neboť jde přece o dovoz extraktu z placenty volně žijícího živočicha a metodu, jíž se kmenové buňky uchovají v tabletě živé. Hovořil o pěti moderních postupech, které nezná, protože není lékárník. Certifikáty ani studie mi neposlal a označil mě pohrdavě za typického skeptika. To, kolik kouzelné tablety stojí, jsem se už nedozvěděla. Ale budou asi pěkně drahé, když mi předtím nabízel provizi z prodeje.


Od vodiček k pilulkám

V minulosti se věřilo v léčivou moc vody. A tak naši předkové mohli za značný peníz pořídit různé nápoje lásky, vodičky proti uřknutí a celé spektrum různých vodiček na růst vlasů, potence či poprsí – na trzích či prostřednictvím zásilkové služby.

Čas oponou i trhem trhnul, medicína se vyvinula a používá metody operativní, aplikaci léků v podobě injekcí a tablet plných účinných látek. Víru v zázračnou vodu a vodičky nahradila víra ve všemocnou tabletku či kouzelnou injekci. Pozornost a aktivita prodejců se zaměřila tímto směrem. 

Dostupnost kvalitní diagnostiky kazí obchody a vyžádala si další posun v taktice. Je třeba vyrobit tajemné nemoci, stavy, o nichž váš doktor nemá ani ponětí, a nabídnout léčbu tam, kde „moderní medicína selhává“. Metoda léčení neexistujících nemocí se zaměřuje na hypochondry a úzkostné, nově na obézní či osamělé – a většinou uškodí jen peněžence důvěřivého člověka. Neúčinný lék na neexistující chorobu většinou nemívá žádné účinky, tedy ani ty vedlejší. 

Patero podvodných prodejců

Horší je, zaměří-li se všeho schopní prodejci na lidi opravdu vážně nemocné, případně na rodiče nemocných dětí či příbuzné umírajících. Při smiřování s realitou chronického onemocnění či terminálního stavu procházíme řadou nepříjemných emocionálních stavů zlosti, pocitů viny či rezignace, ale také stadiem iracionální víry v zázrak. A právě na toto stadium smiřování s nevyhnutelným prodejci sázejí. Jejich postup je vždy stejný: 

  1. Vyvolají šeptandu – zvanou „jedna paní povídala“. Optají se: Už jste slyšeli o té nové nemoci nebo převratném objevu v prevenci a léčbě rakoviny, infekcí, cukrovky, neplodnosti, obezity? Internetové rybníčky chatů a různých reklamních bannerů jsou pro tyto aktivity vyslovený ráj. 
  2. Jakmile se prstíčkem chytnete a začnete se zajímat, prodejce vyvolá vaši emoční reakci – strach, pocity viny nebo zoufalství. Také se trápíte opakovanými pokusy o XX, už jste mnohokrát zkusili bezvýsledně XY, tolikrát jste selhali ve snaze o YZ?
  3. A nabídne zázračné řešení. Máme pro vás jedinečnou, moderní, efektivní, bezbolestnou, zaručenou metodu a tou je náš preparát QX. A dozvíte se nepřeberné množství medicínsky znějících a pseudovědeckých faktů s varováním, abyste se nepokoušeli si je ověřit u svého lékaře, protože ten o této metodě nic neví, případně pochybuje nebo nechce uvažovat, protože je skeptik. Požádáte-li o citaci nějaké odborné studie, pak se dozvíte, že není, ale léčbu potvrzují stovky vyléčených a prodejce sám se dušuje tak dojemně, že skoro slyšíme „na mou duši, na psí uši, na kočičí svědomí“. 
  4. Pokud odoláváte, prodejce přitvrdí vyvoláním prestižní kaskády, kterou každé malé dítě zná z pohádky Císařovy nové šaty. Jen nemoderní a neinformovaný hlupák neví o knize doktora AZ, kde je popsána jeho zkušenost s léčbou XY pomocí našeho QX. A vy máte najednou pocit, že o něčem takovém jste již slyšeli nebo četli, a je vám hloupé přiznat, že jste detaily zapomněli. 
  5. A je tu grand finále – prodej! Kupte hned a raději čtyři balení, protože je tu časově omezená nabídka či množstevní sleva. Jednejte rychle! Příbalový leták nikde, množství a deklaraci účinných látek hledáte rovněž marně, protože výrobce se obává, že by jeho zázrak někdo okopíroval. Budete-li spokojeni, doporučte přátelům a dostanete další slevu!


Chraňte sebe i děti

Jak se bránit takovým prodejcům je nasnadě. Žádejte to, na co jste zvyklí u lékaře: deklaraci složení včetně pomocných látek, vyjmenování indikace (na jaké stavy a pro jaký věk je lék určen), mechanismus účinku, vedlejších účinků, způsobu podání i případných alergenů. V případě importovaných léků chtějte vidět certifikát vydávaný kontrolními orgány u nás. V případě léčiv jde o vyjádření Státního ústavu pro kontrolu léčiv (www.sukl.cz), u dietních doplňků najdete seznam prokázaných zdravotních tvrzení na stránkách Státního zdravotního ústavu (www.szu.cz). Zkuste si tam vyhledat třeba chlorellu, zelený ječmen, houby shiitake, extrakt z aloe či açaí – a budete možná překvapeni, jak se suché konstatování o nespecifickém či neprokázaném účinku diametrálně liší od litanií prodejců na internetu. 

Tak hodně zdraví a rozum do hrsti! Chraňte sebe i děti a užívejte kritické myšlení a kvalitní zdroje informací při kontaktu s podobnými prodejci zázraků. 

Kateřina Cajthamlová