Online archiv

Vydání: 6/2009

ZKL AMÁ NÍ Z VYSOKÉ ŠKOLY

Jan Michal Mleziva, 6/2009
se tradičně nese ve znamení přijímacích zkoušek na vysoké školy. V houfech uchazečů lze potkat i řadu nadšených absolventů středních škol, kteří smysl svého potenciálního několikaletého studia nevidí pouze v dosažení diplomu, ale také v uspokojení své touhy po hlubším poznání. A právě očekávání jisté exkluzivnosti vysokoškolského vzdělávání může být příčinou zklamání.

Musí být dětem při nástupu do školy šest?

Václav Mertin, 6/2009
V minulém desetiletí vzrostl počet odkladů školní docházky, naopak nešestiletí do školy nastupovali minimálně. Nedávná novela školského zákona nástup do školy pětiletým otvírá. Je to šťastné řešení?

Se zdravým psaním do zš

6/2009
Pohyblivost ruky se rozvíjí od narození dítěte. V rodinách nebývá tomuto rozvoji věnována často patřičná pozornost, protože vývojové nedostatky nejsou na první pohled vidět. U řady dětí pomáhají hravá cvičení v mateřských školách zlepšovat koordinaci pohybů celého těla, podporují správný vývoj hrubé motoriky a s přibližujícím se nástupem školní docházky je péče co nejvíce orientovaná na jemnou motoriku rukou, která je základní podmínkou úspěšného nácviku psaní. Ve školní výuce je psaní zastoupeno 30 % v objemu celkové práce, a jeho správné zvládnutí je pro dítě jedním ze základních předpokladů úspěšného absolvování základní školy.

Dítě, ale s cigaretou v puse

Gabriela Bachárová, 6/2009
Kouření je dětská nemoc. Výrobci nikotinové iluze to dobře vědí.

Zamilovala jsem se do kolegyně

6/2009
Dobrý den, hledám touto cestou pomoc. Jsem tak trochu v koncích, rozhodně se tak cítím. Jsem učitelka, je mi 28 let, od svých 17 let chodím s přítelem, stejně starým. Před rokem a půl jsme se vzali. Po svatbě jsme tak nějak měli za to, že asi už je vhodná doba na to pořídit si dítě, otěhotněla jsem a najednou jsem z toho byla vyplašená a vystrašená a vůbec jsem se na dítě netěšila. Po šesti týdnech jsem prodělala samovolný mikropotrat. Uvědomila jsem si, že ještě chci nějakou dobu být v práci ve škole. Učím na prvním stupni a práce s těmito dětmi mě strašně baví. Doma jsme navíc rozjížděli rekonstrukce na baráčku, postupně jednu místnost po druhé. Manžel se nijak nezlobil, že rozhodnutí pořídit si dítě ještě odložíme, že se prostě ještě na to necítím. Jenže mně se stalo, co jsem nečekala. Začala se mi líbit jedna kolegyně ze školy. Nikdy se mi to nestalo a jsem z toho vyplašená. Ze začátku jsme si jen tak povídaly v jejím kabinetě a nikdy mi vztah k ženě nic neříkal. Pořád to bylo takové normální, neškodné. Najednou zjišťuju, že se vracím z práce domů a myslím na kolegyni, jsem doma a myslím na kolegyni, dokonce se těším do práce. Jsem ráda, když zjistím, že kolegyně je v práci, jsem smutná, když je kolegyně nemocná, žárlím na ni, jsem zamilovaná. Vedeme spolu v práci i z domu časté debaty, nejen přes chat, ale i přímo z očí do očí, probíráme různá témata. Od doby, kdy jsem si uvědomila, že na kolegyni myslím víc, než je zdrávo, hubnu, nevím, jak, ale jde to samo, přestala jsem mít chuť na jídlo. Abych pravdu řekla, jsem z toho hodně zmatená, unavená a vyčerpaná. Jsem normální? Je normální, že cítím tak silný vztah k ženě? Nevím si rady s novým vztahem, a zvláště s tím, že je k osobě stejného pohlaví. Jaký k nové situaci zaujmout postoj? Děkuji, Markéta Paní Markéto, hledáte normalitu ve svém novém vztahu. V naší evropské židovsko-křesťanské tradici nejsme na vztahy stejného pohlaví zvyklí. V této tradici jsou upřednostňovány vztahy, které směřují k reprodukci. Často se zabýváme tím, kdo má koho rád, a nejraději víme, kdo s kým spí. Rádi posuzujeme druhé podle toho, jak vypadají, a podle toho, do koho se zamilují. Jestli správně rozumím, tak ve vašem případě jde o silnější přátelství osob stejného pohlaví, prožívaný mezi kolegyněmi v práci. Můžete udělat něco pro to, aby tento vztah pozitivně ovlivnil klima ve vaší škole. Co můžete udělat proto, aby tento vztah posílil tým, ve kterém pracujete? Máte možnost se ve škole o někoho opřít, což není málo důležité.

Lišácké hádanky a hlavolamy, Adama Hart-Davis

6/2009
Rozvoj logického myšlení pro děti od 9 let

Tipy na léto Zlatý fond her III., Daniela Zounková, Portál, 2007

6/2009
Hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice

Mají se učit o prázdninách?

Daniela Kramulová, 6/2009
S blížícím se koncem školního roku těžko říct, jestli se na prázdniny víc těší žáci nebo učitelé. Zatímco děti se nemohou dočkat, až se zbaví ranního vstávání, písemek, zkoušení a úkolů, učitelé občas mívají obavy, aby dvouměsíční „nebrzděné zapomínání“ nezanechalo v myslích žáků příliš velké stopy.

Matematik z muzikantské rodiny

Karel Tomek, Eva Zelendová, 6/2009
Dnes hovoříme s RNDr. Kryštofem Ebenem, CSc., který ač ze známé muzikantské rodiny vystudoval matematické gymnázium a nyní pracuje v Ústavu informatiky a výpočetní techniky.

dnešní děti? baculatí mudrci

Petra Nachstéblová, 6/2009
Dcera přinesla fotku z třídního focení. Po pár hrách, kdy mne učila rozpoznávat všechny své spolužáky, se začala vyptávat po mé fotce z první třídy. Vyštrachala jsem ji a začaly jsme porovnávat a bavit se, samozřejmě. Už první pohled při srovnání těchto fotek, mezi kterými je třicet let, ukázal, že se něco událo s výživou populace. Moje generace vypadala zhruba o pět kilo hubenější a o pět centimetrů menší než ti, kteří dneska se školou začínají. I moje dcera podotkla: „Vy všichni jste nějaký hubený.“ Co za tím je?

Má být ředitel školy vystudovaný pedagog?

6/2009
Podle zákona musí být ředitelem školy pedagog. Je to ale opravdu nutnost? Nemohli bychom zkušenosti z řízení přenést z jiných oblastí? Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Více názorů od vás přišlo ve smyslu, že ředitel školy učitelem být musí. Pro názorovou různorodost jsme ale vybrali vyvážené zastoupení názorů.

Gabrielu Drakslerovou, lektorku jazykové školy Slůně – svět jazyků Jaké máte zkušenosti s výukou po skypu?

6/2009