Online archiv

Vydání: 5/2007

OTÁZKA PRO

5/2007
MGR. ŠÁRKU GLATZELOVOU z MŠMT

KDY DORAZÍ SLIBOVANÉ MILIARDY?

5/2007

EXKURZE ZA PENÍZE Z NORSKA

5/2007
Zástupkyni z frýdecké střední školy oděvní a obchodní se podařilo získat grant na výměnnou výpravu studentek do Norska. Přečtěte si zážitky z Norska očima studentek a informace o grantu od Petry Schwarzové.

SPOLUŽÁCI S HANDICAPEM

Lenka Vrbová, 5/2007
Pro koho je integrace handicapovaných ve třídě přínosem? Pro všechny zúčastněné. Přináším reportáž z jedné třídy, kde dokážou všichni ze zapojení handicapovaných proř tovat.

ZA KAŽDÝM ŽÁKEM STOJÍ JEHO RODINA

Mariance Franke-Griksch, 5/2007
Možná už jste slyšeli o tzv. rodinných nebo systemických konstelacích. Jde o neverbální poznávací a rozvojovou metodu německého psychoterapeuta, učitele a filozofa Berta Hellingera, která nám umožňuje podívat se na naše pocity, ambice, zkušenosti skrze naši rodinu.

PATŘÍ ETICKÁ VÝCHOVA DO ČESKÝCH ŠKOL?

Pavel Motyčka, 5/2007
Stále více učitelů říká: „Nestíháme děti učit, musíme je vychovávat. Dnešní děti nemají stejné morální zásady jako generace před nimi.“ Ať jsou tato tvrzení způsobená běžnými mezigeneračními rozdíly, nebo ne, otázka výchovy žáků v morální oblasti se dostává na pořad dne. Program Etické výchovy naplňuje v mnohém výuku zaměřenou na rozvoj klíčových kompetencí, etická výchova už se dokonce vyučuje na sloven ských školách. Jak taková výchova může vypadat?

WALDORFSKÁ PEDAGOGIKA RUDOLFA STEINERA

František Morkes, 5/2007
Víte, že waldorfské školy vznikly díky bohatému stuttgartskému podnikateli? Víte, co znamená ve waldorfských školách tzv. epocha? Odpovědi a inspiraci naleznete v tomto článku.

STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY ZÁKLADEM VYSOKOŠKOLSKÉHO ÚSPĚCHU?

Daniela Kramulová, 5/2007
I když se počty vysokoškoláků postupně zvyšují, má dnes diplom jen každý osmý Čech. Dvakrát méně než ve třiceti nejvyspělejších státech světa. Jak toto procento zvýšit a zároveň vybrat ty nejvhodnější uchazeče? Jsou správným kritériem výběru testy obecných studijních předpokladů?

INTEGRACE NADANÝCH

Václav Mertin, 5/2007
Každé zobecnění je chybné, protože nevystihuje různorodou skutečnost. Nicméně nadaní jedinci nemají v českém školském systému zrovna na růžích ustláno. Týká se to jak těch, kteří jsou mimořádně šikovní ve všech oblastech, tak i těch, kteří jsou talentovaní v jedné oblasti. Důvodů je víc, jeden je obecnější. Stále ještě pohlížíme s podezřením na vše, co se odchyluje od jakési pomyslné normy. Další důvody jsou specificky školské. Nad počet patnáct či dvacet dětí ve třídě se opravdu obtížně výrazněji a systematicky individualizuje. Učitelé jsou tradičně nastaveni na to, že děti mají zvládnout látku ve stejném čase, individualizaci nepokládají za vhodnou a ani ji neumějí naplnit. Navíc vyšší stupně vzdělávání se snaží přijímat studenty podle všeobecných výsledků a předpokladů a jednotných požadavků. Jedinečnost je snad akceptovaná jako kriterium přijetí na uměleckých školách. Někdy šikovné děti učitele pořádně štvou, protože jim „narušují“ výuku, umějí víc než oni a leckdy jim svou dílčí převahu dávají neomaleně najevo. A tak snad nemívají problémy ti šikovní žáci, kteří jsou všestranně nadaní, zvládají výborně výuku, nezlobí, nevytahují se, neopravují učitele, nevyžadují žádné mimořádnosti a škola se jimi občas může pochlubit na veřejnosti. INDIVIDUALIZACE - KROK SPRÁVNÝM SMĚREM? Základní problém přístupu ke všem dětem, tedy i k nadaným, vidím v tom, že školství vzdělává neopakovatelné a jedinečné děti k jedinečnému dospělému životu hromadným způsobem. Pokládá tento přístup za nejvhodnější postup, jak předat hodnoty a normy společnosti, ve které dítě žije, a také jak dítě dovést k přijetí disciplíny a jak mu zprostředkovat znalosti a dovednosti, které přesahují bezprostřední praktický horizont. V hlavním proudu se děti musí přizpůsobit vágně definovaným požadavkům školského systému. Jedinečnost je při tomto přístupu pokládána za nepříliš vhodnou anomálii. Množství problémů, které s dětmi, dospívajícími a dospělými jako společnost máme, jasně ukazuje, že tato cesta je u řady jedinců spojena se značnými neúspěchy. My se je sice snažíme nespojovat s negativním působením hromadného vzdělávání a vykládáme je individuálními příčinami, genetickými příčinami, individuální psychopatologií, případně nepříznivým působením rodiny, vrstevníků, televize, počítačů… Ale z hlediska logiky není jiná cesta, než abychom přiznali, že také hromadné vzdělávání způsobuje, nebo se alespoň podílí či přispívá ke vzniku celé řady negativních jevů. Školství si je tohoto obrovského problému hromadnosti částečně vědomo a snaží se pozvolna, velmi opatrně a možná někdy i nepříliš šťastně individualizovat. Z hlavního proudu vzdělávání vyčleňuje množství dílčích proudů. Odklady školní docházky, opakování ročníku, doučování, jazykové třídy, sportovní třídy, speciální školy, specializované třídy pro dyslektiky, víceletá gymnázia… A dnes i třídy nebo školy pro nadané. Tento způsob individualizace pomocí vnější diferenciace je nejjednodušší. Individualizace přístupu je dnes již zakotvena i v zákoně. Jenže realita je pro řadu dětí zcela odlišná. Vůbec se není co divit, že rodiče nečekají a hledají další cesty, jak zavést do vzdělání jedinečnost cest a cílů. Je ovšem fakt, že školství není ochotné a asi ani schopné připustit, že by mohla samotná podstata hromadného způsobu vzdělávání vytvářet nepřekonatelné limity. Nabízí se tak otázka, jestli neřešíme kvadraturu kruhu a jestli ve skutečnosti nečekáme na nového Komenského, který by se na vzdělávání podíval radikálně odlišně, než jsme zvyklí. PROTI SEGREGACI K oddělenému vzdělávání nadaných vedou zcela prozaické důvody. Rodiče jsou nespokojeni s dosavadním přístupem školy k dítěti, ve speciální škole pro nadané očekávají přiměřenější, a tedy i efektivnější vzdělání. Současně očekávají i lepší socializaci. Nadané děti si totiž leckdy se stejně starými vrstevníky v běžné třídě nemají co povídat, mohou být pokládáni za podivíny. Ve třídě pro nadané se zvyšuje pravděpodobnost, že najdou se spolužáky společnou řeč, aniž by museli popřít svou jedinečnost. Jeden důvod se neuvádí, ale pokládám ho za významný. Jde o přání rodičů vzdělávat své nadané dítě s podobnými dětmi. Vzhledem k tomu, že školství je financováno z prostředků daňových poplatníků, tedy i rodičů, mají právo určovat, jakým způsobem budou tyto prostředky vynakládány. Umím si představit, že tito rodiče neschvalují segregaci programově. Jen si uvědomují, že čas vymezený pro základní vzdělání jejich dítěte je omezený a jejich povinností je zajistit, aby proběhl co nejlépe. Dosavadní text může působit dojmem, že jsem jednoznačně pro segregaci. Uznávám více cest a ani jednu nepokládám za „tu pravou ořechovou“. Můj osobní odborný názor je však jednoznačně na straně integrace. Podporuji společné vzdělávání všech dětí až do maturity, ale zároveň i bohatou vnitřní diferenciaci školního vzdělávání. Velmi se přimlouvám, abychom povýšili jedinečnost, individualitu za základ a teprve na druhém místě hledali to společné. Podporuji povinně volitelný čas na vzdělávání, ve kterém dítěti zajistí náplň rodiče nebo ji nabídne škola. Tento čas by měl být podporován státem a měl by umožnit rozvoj v těch specifických oblastech, které škola zajišťuje minimálně nebo vůbec ne. Velmi dobře si uvědomuji, že přijetí odlišnosti je dlouhodobý proces. Jedině společné oboustranně spokojené soužití umožní vycházet s jedinečností každého člověka.

KDYŽ V LÉTĚ NEFUNGUJE DRUŽINA

5/2007
Škola, do níž chodí dvě z našich tří dětí, provozuje také školní družinu. Vzhledem k tomu, že kromě několika týdnů dovolené s manželkou pracujeme i o letních prázdninách do odpoledních hodin, obrátili jsme se na školu s dotazem, zda můžeme počítat s provozem školní družiny o velkých prázdninách. Předběžná odpověď zní: „O letních prázdninách bude provoz školní družiny omezen pouze do 13 hodin.“ Jako vysvětlení ředitel školy uvedl nutnost čerpání dovolené pedagogických pracovníků školy a malý zájem ze strany rodičů. Jelikož omezený provoz družiny staví nás (ale i další rodiče ve městě) do neřešitelné situace, zajímalo by nás, zda máme jako rodiče právo na to, abychom provoz školní družiny vyžadovali, jakými vyhláškami či pokyny se to řídí, čím můžeme argumentovat a o co se opřít, budeme-li od školy či jejího zřizovatele vyžadovat plný provoz školní družiny i v době letních prázdnin. Roman Jurečka, Přerov

OBJEVOVÁNÍ KRAJINY ZA ŠKOLOU

PETR MIKŠÍČEK, 5/2007
Na začátku byl jednoduchý nápad a nadšení kulturologa, fotografa, cestovatele. PETR MIKŠÍČEK putoval českým pohraničím a porovnával současnou krajinu se starými fotografi emi. Ze dvojic fotografi i shodných míst uspořádal první výstavy a knihu Zmizelé Sudety. Myšlenku porovnávání míst se mu podařilo dostat také do škol, které ji mohou využít jako fantastický program projektového vyučování. Jak mohou školy zapojit nápad porovnávání současné podoby okolí školy s minulostí do výuky? Je to v podstatě námět na projektové vyučování, které může zahrnovat dějepis, zeměpis, občanskou výchovu, výtvarnou výchovu, informatiku a třeba i český jazyk. Žáci nebo studenti mají za úkol nejdříve shánět staré fotografie a potom vyhledají, odkud bylo to místo fotografováno a vytvoří tak fotodvojici. Dozvídají se tak o historii svého regionu, poznávají lépe zdejší přírodu a vývoj urbanizace. Při pohledu na fotografie je začnou automaticky napadat otázky: Co se tady v posledním století dělo? Proč to tady vypadá hůř než kdysi? Na tyto otázky pak hledají ve vyučování odpověď. Právě jste dokončili projekt Krajina za školou podpořený Evropským strukturálním fondem. Jaký byl ohlas na školách? Projekt jsme realizovali na 16 školách. Nejdříve jsme si mysleli, že zájem budou mít hlavně gymnázia, protože se jedná o poměrně náročný projekt. Daleko větší zájem byl ale nakonec ze základních škol. Vysvětluji si to tím, že na nižším gymnáziu už jsou studenti více tlačeni k výkonům v oborech, kdyžto základní školy, které se teď velmi snaží nižším gymnáziím konkurovat, a mohou si tak dovolit trochu „volnočasové“ programy. Každá škola se chopila projektu po svém. Jak vypozoroval Tomáš Feřtek, který se vypravil na osm zapojených škol, projekt Krajina za školou otestoval každou školu, jak je schopna realizovat projektové vyučování. Některé školy byly úplně fantastické. Například na vernisáž výstavy dvojic fotografii do Biskupského gymnázia ve Varnsdorfu přišlo 2000 lidí. Když se informace o projektu rozkřikla v regionu, tak sami starostové začali posílat dětem staré fotky z jejich vesnice, aby to pro ně zpracovaly. Myslím, že byl projekt zajímavý i pro rodiče. Byli často překvapení, co všechno dokázali jejich děti zvládnout. Někteří se hodně zapojovali, jezdili s dětmi po místech, která bylo potřeba vyfotografovat. To jsem sledoval hlavně na Chomutovsku, kde se současná generace jakoby snaží o očištění svých hříchů devastace krajiny v minulém století. Zapojovali se do projektu celé školy nebo jen pár žáků? To bylo právě velmi odlišné. Někde projekt zadali jedné třídě, jinde celému stupni, na pár školách to dělalo jen pár žáků jako volnočasovou aktivitu. Velký ohlas byl například na gymnáziu v Rakovníku. Tam na projektu začínalo pět studentů, kteří si sebrané fotografie vystavovali na chodbách školy. Tím motivovali ostatní a nakonec se do projektu zapojilo přes 40 dětí. Jedna tamější studentka napsala o fotografiích seminární práci, která byla oceněna cenou Olgy Havlové. Strašně záleží na klimatu školy, jak se s projektem popere. V čem byl projekt pro školy užitečný? Z projektu podle mého názoru hodně těžili učitelé. Vyzkoušeli si projektové vyučování a třeba zjistili, že se dají dělat větší, zábavnější projekty, než si vůbec kdy představovali. Ukazovalo se, jak se dá výuka vytáhnout ven z lavic a propojit dění ve škole s děním v regionu. Také se učitelé hodně zdokonalovali v práci s technologiemi, jako jsou programy na úpravy fotografii, učili se uploadovat na web, hovořit s médii. Pro děti to byla myslím zajímavá aktivita, která je sblížila s prostředím, ve kterém žijí a také povzbudila v tom, že dokáží vytvořit skvělé věci. Co mohou udělat školy nyní, pokud se chtějí do projektu zapojit? Metodika je samozřejmě jednoduchá, může s ní začít každá škola. Pokud to chtějí učitelé udělat jako větší projekt s použitím opravdových technologií a s výstupy jako výstava nebo sborníky, je dobré na to získat podporu z nějakého grantu. Školám s psaním grantů samozřejmě pomáháme. Přístup do webu www.krajinazaskolou. cz je pro školy mírně zpoplatněn, ale právě granty lze i tento vstup ošetřit. Myšlenka porovnání starého s novým se velmi uchytila: z malého projektu se šíří do stále větších celků. Jaký bude její další vývoj? S propagací nám nyní pomáhá společnost Centre for Modern Education, která má sedm poboček v zahraničí. Myšlenku se zatím podařilo prosadit v jednom projektu na Slovensku pro tamější Rómy. Ti porovnávají svoje tradice s tradicemi svých kočovných předků a s tradicemi Slováků. Také se námi inspirovaly projekty v Birminghamu, kde mají velké množství imigrantů z Pakistánu. Tam také porovnávají své tradici s tradicemi v Británii. Postupně bychom chtěli z projektu Krajina za školou vytvořit projekt „Příběhy za školou“, kde děti nebudu již sbírat jen fotografie místa, ale i sbírat příběhy a osudy lidí žijících v jejich regionu. Mohou je třeba zaznamenávat na kameru, potom je sestříhat do filmů a udělat filmovou přehlídku.

O REFORMĚ A UČITELÍCH

Václav Mertin, 5/2007
Změny požadované po učitelích v rámci reformy nejsou jednoduché. Stereotyp se nemění lehce; kromě toho měla zažitá praxe v našich myslích své odůvodnění. Jaké jsou problémy v přijetí reformních cílů učiteli?