Online archiv

Vydání: 10/2006

Školy objevují minulost v Krajině za školou

Barbora Pešková, 10/2006
„Krajina je místo, kam patříme,“ jak říká známý geolog a „krajinolog“ Václav Cílek. Vhodným posílením tohoto vědomí je projekt „Krajina za školou“, během něhož budou žáci a studenti škol ve spolupráci s pedagogy a obyvateli z okolí školy pořizovat snímky okolí své školy, a to ze stejného místa, odkud byly pořízeny staré dobové fotografie. Po dokumentaci aktéry čeká příprava výstavy, publikace a řada dalších aktivit.

Jak (ne)založit filmový klub na škole

Petr Zima, 10/2006
Na základních i středních školách je jedním z hlavních předmětů Český jazyk a literatura. Odborníci (i učitelé) si myslí, že každý, kdo absolvuje povinnou školní docházku, by měl znát základní díla české i světové literatury. Ale v současné době čtené slovo bohužel již není hlavním zdrojem uměleckého zážitku, tuto roli dnes čím dál více plní obraz. Žáci daleko více poslouchají populární hudbu a sledují televizi. V těchto směrech ale škola žákům neposkytuje žádné informace, podle kterých by se v množství hudby, filmů a televizních pořadů mohli orientovat a vybrat si to skutečně kvalitní.

Uganda: Největší zbraní je škola

Radek Gális, 10/2006
Mezi objekty zájmu charitativního projektu Adopce na dálku patří i africká Uganda. V oblasti, kde žijí děti sponzorované českými dárci, působila koordinátorka Helena Mourečková. O své práci hovoří otevřeně, bez iluzí.

Spolužáci přes dva kontinenty

Radek Gális, 10/2006
Stává se občas nejen v pohádkách, že s blížícími se vánočními svátky i ty nejzlobivější děti zjihnou a na předvánoční školní besídce nečekaně projeví touhu někomu pomoct. Jednou z šancí, jak by pohotový učitel mohl tento „charitativní amok“ přetavit v konkrétní čin, je charitní projekt Adopce na dálku - tedy to, že by jeho třída mohla „adoptovat“ nějaké dítě z rozvojové země, a dopomoci mu tak ke vzdělání, které stále ještě není všude samozřejmostí.

Kurz etické výchovy očima pedagoga

PaedDr. Dagmar Kapustová, 10/2006
Slovo „etika“ se dnes skloňuje ve všech pádech. A ještě určitě bude, protože volitelný předmět Etická výchova je od příštího školního roku zařazen do vzdělávacího plánu pro první i druhý stupeň ZŠ. Někteří ředitelé možná váhají, zda jej zařadit a jak vyučovat. Na naší škole s tím však nejsou problémy. Navíc jsem měla to štěstí, že jsem se mohla zúčastnit kurzu, který s dětmi pořádala lektorka Etického fóra Eva Vlastníková. A bylo skutečně co se učit.

Je učitel herec?

Kamil Koula, 10/2006
V knize Murphyho zákony pro učitele mj. stojí Zákon vizážisty Kelvina: „Množství vědomostí předaných učitelem je přímo úměrné oblečení učitele.“ Když opustíme nadsázku, můžeme tento „zákon“ parafrázovat alespoň takto: Množství předaných vědomostí je přímo úměrné hereckému talentu učitele. Dovolím si zde přednést své poznatky ze semináře s názvem Herecké zkušenosti pro pedagogickou praxi, který jsem vedl na letošním setkání PAU (Přátel angažovaného učení).

Open Gate jako inspirace pro českou vzdělávací politiku

Jana Straková, 10/2006
Mezinárodní srovnávací výzkumy opakovaně ukazují, že v České republice existuje vysoká míra vzdělanostních nerovností. Výsledky žáků i dosažené vzdělání jsou silně závislé na jejich rodinném zázemí. Jednou z příčin této skutečnosti je rané rozdělování žáků do výběrových a nevýběrových škol, při kterém se uplatňuje právě rodinné zázemí, neboť děti jsou příliš malé, aby o sobě mohly rozhodovat samy, a předpoklady ke studiu jsou ještě obtížně rozpoznatelné. Vzdělaní a ambiciózní rodiče, kterým záleží na dětech a jejich budoucnosti, volí pro své děti výběrové školy, kde se na dalším rozvoji dětí podílejí vysokou měrou právě kvality třídního kolektivu. Ostatní děti zůstávají v méně podnětném prostředí. Dalším důvodem je neschopnost většiny českých škol pracovat s růzností, ať již v podobě rozdílů ve vědomostech a dovednostech žáků nebo odlišností kulturních.

Rodiče o Open Gate

Kateřina Havránková, 10/2006
Jak se rodiče vyrovnávají s faktem, že jim jejich potomci chybí doma každý den u večeře, nemají je pod dohledem a nevědí, co právě v Open Gate vyvádějí? Odpovědi několika rodičů a jednoho poručníka dávají nahlédnout do mnohdy velmi těžkých rodinných životních situací.

Open Gate: elitní škola bez elity

Kateřina Havránková, 10/2006
O jediném osmiletém gymnáziu v republice, kde děti již od primy bydlí po celý týden na kolejích a domů se vracejí jen na víkendy, se od jeho otevření před rokem a půl popsaly už stohy papíru. Kombinace školného 47 tisíc Kč měsíčně, zakladatelů školy miliardářů manželů Kellnerových, bazénu, koní, povinných školních uniforem a dětí zbohatlíků vzbudila u české veřejnosti respekt a podnítila drby, jež přisoudily Open Gate nálepku školy pro vyvolené. Vypravila jsem se onu domnělou budoucí elitu národa do malé obce Babice u Prahy alespoň na jediný den prohlédnout.

Odvrácená tvář poslušnosti

Tomáš Novák, 10/2006
Mít poslušné dítě je cílem nebo přinejmenším snem nejen mnohého rodiče, ale samozřejmě i mnohého učitele. Učitelé proto poslušnost oceňují, ale někdy hlubší souvislosti této vlastnosti nedomýšlejí. Jedním z podstatných důvodů lepších studijních výsledků dívek oproti chlapcům na základních školách je právě jejich ochota podřídit se autoritě - poslouchat. Obecně se traduje, že poslušnost poněkud blokuje tvořivost, souvisí se submisivitou, je výbavou spíše pro zaměstnání podřízeného typu nebo profese, kde je nezbytné autoritativní řízení.

Jednotné testy nesníží úroveň maturantů

Martin Chvál, 10/2006
Nová maturitní zkouška, která podle školského zákona proběhne poprvé podle nových pravidel v roce 2007/08, se skládá ze společné a profilové části. Společná část se skládá ze tří zkoušek, a to z českého jazyka, cizího jazyka a z volitelné zkoušky, kdy si žák vybírá z nabídky matematika, občanský základ, přírodovědnětechnický základ a informačnětechnologický základ. Obsah zkoušek je specifikován v katalozích požadavků k maturitní zkoušce dostupných na stránkách Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMATu) -www.cermat.cz/novamaturita.

Stanovení pravidel - v rodině i ve škole

-dk-, 10/2006