Online archiv

Vydání: 1/2013

ČEŠTINA JE PRO MĚ ABSOLUTNĚ NEPROSTUPNÝ JAZYK

Marie Těthalová, 1/2013
* Co se vám vybaví, když se řekne škola? Jak na ni vzpomínáte?

OTEVŘENÉ CESTY KE VZDĚLÁVÁNÍ PRO VŠECHNY DĚTI

Petr Chaluš, 1/2013
Současná situace speciálního školství v České republice vypadá složitě. Na jedné straně tisíce podpisů petice proti zrušení praktických škol, na druhé straně návrhy opatření k inkluzivnějšímu vzdělávání na základě stanoviska Evropského soudu pro lidská práva. Část odborníků podporuje školy pro děti s handicapy oddělené od škol pro děti bez handicapů, jiná skupina odborníků podporuje společné základní vzdělávání všech dětí.

KOLEDNÍCI A KALENDÁŘ

1/2013
SERIÁL JAZYKOVÝCH FEJETONŮ PAVLY LOUCKÉ

TŘÍKRÁLOVÉ ODPOLEDNE

Naďa Černá, 1/2013
V prosinci jste si na tomto místě přečetli, jak s rodiči a dětmi procházíme obdobím adventu až do Vánoc. Vánoce jsou šťastně za námi a do nového roku nás vítají ještě stále dlouhé zimní večery. Rodiče se ve škole spolu s dětmi cítí na společných dílnách dobře, a tak v nich můžeme pokračovat. Už vím, že znovu rádi přijdou.

STUDENTI, KTERÉ JSEM NEUČILA

1/2013
SLOUPEK Veroniky Válkové

ČÍTANKA PRO UČNĚ

Jana Hoňková, 1/2013
Zaměřuji se v tomto textu na čítanky pro učňovské obory. Pokusím se na základě svých zkušeností vyjmenovat znaky, které by měla splňovat čítanka čtenářsky přitažlivá a zároveň pedagogicky využitelná pro mě jako učitelku.

NÁKUPNÍ SEZNAM

1/2013
UKÁZKOVÁ LEKCE Z PROJEKTU RESPEKT NEBOLÍ

RESPEKT NEBOLÍ

Iva Janská, 1/2013
Lze o lidských právech vyučovat poutavě, tvořivě a interaktivně? A dokonce za využití sociálních sítí a dalších hitů mezi dnešními studenty? Ano! A ani to moc nebolí.

JAK BUDE VYPADAT TŘÍDA BUDOUCNOSTI?

Barbora Grečnerová, 1/2013
Učitelé pomalu ztrácejí výsadu být jediným zdrojem znalostí, přestávají být tím, kdo toho ví nejvíce. Wikipedii nebo YouTube totiž nelze porazit. Učitel se stává spíše průvodcem světem vzdělávání, který žákovi ukazuje možné cesty, způsoby nazírání na realitu a nakládání s fakty. Odborníci se shodují v tom, že třída budoucnosti bude právě díky informačním a komunikačním technologiím také mnohem více propojena s reálným světem a s praxí.

O DOUČOVÁNÍ A ROZHODOVÁNÍ

Šárka Kubcová, 1/2013
V předchozím čísle jsme se v seriálu o přijímacích zkouškách na víceletá gymnázia zabývali nejčastějšími otázkami, které rodiče ještě před podáním přihlášky jejich ratolesti k přijímacím zkouškám nejvíce trápí a často nenajdou nikoho, kdo by jim na ně odpověděl. Dnes nabízíme další praktická doporučení a užitečné odpovědi na rodičovské otazníky, které navazují na listopadové dotazy. Například jak nejlépe své dítě připravit na přijímací zkoušky Scio? Kdo ho připraví? A potřebuje se dítě na přijímací zkoušky připravovat, je-li jedničkářem? Proč mu nestačí učivo, které se do teď naučilo? A co se stane, když na gymnázium nastoupí, ale škola mu nebude vyhovovat?

KDYŽ SE ŘEKNE… ZIMA

1/2013
„Celý týden jsme mluvili s dětmi o zimě, a tím pádem jsme načali téma studené škály, studených barev a odstínů a tvořili jsme anděly, ukazovali jsme si obrazy Václava Boštíka, jejichž ,atmosféru‘ jsme ztvárnili studenými barvami v tématu Zamrzlé rybníky, se staršími dětmi jsme malovali Zátiší ve studených barvách a s nejmenšími jsme si vyprávěli a malovali do mouky Pohádky zasněžených krajin.“

SPOJITÉ PÍSMO - PŘEŽITEK, ČI VÝDOBYTEK?

Jan Michal Mleziva, 1/2013
Díky technickým vymoženostem poklesla v poslední době výrazně potřeba ručního psaní, a tak vyvstala otázka, zda má nadále smysl, aby se děti ve školách učily psát tradičním způsobem. O budoucnosti, či přímo existenci psacího písma (vázaného, spojitého) se v poslední době hojně diskutuje jak u nás, tak v řadě dalších zemí. Názory, a to i v odborných kruzích, se mnohdy značně liší.