Online archiv

Vydání: 2/2004

Pohyb jako prevence agresivity dětí

Doc. PhDr. Ferdinand Mazal, CSc., PedF UP OlomoucMarta Jedličková, 2/2004
Na semináři Dítě - pohyb 2003 v Praze jsem měl tu čest nejen přednášet, ale druhý den s více než padesáti vynikajícími učitelkami-dětmi pracovat.V pohybových hrách děti uplatňují postřeh, rychlost, ale i chytrost a předvídavost, učí se soustředění a sebeovládání.

Kroužky versus školní družina

Mgr. Beřich Hájek, 2/2004
V místech, kde je více škol, je šíře nabídky mimoškolních aktivit, které naplňují volný čas dětí, často výrazným motivem pro výběr základní školy.

Školní zralost a školní připravenost

PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.,PedF UK PrahaMarta Jedličková, 2/2004
Pro označení vývojového předpokladu pro úspěšné zahájení školní docházky se setkáváme s pojmy školní zralost, připravenost či způsobilost. Co tyto pojmy znamenají?Předškolní dítě se začíná zajímat o činnosti připomínající školní úkoly.

Píšťalky ve věznici

prof. Václav Žilka, Praha 6, 2/2004
Počátkem prosince 2003 se rozjel 34 členný orchestr zobcových fléten dětí a rodičů Aulos ke koncertu pro matky ve výkonu trestu v ženské věznici ve Světlé nad Sázavou. Nabídku k vystoupení vděčně uvítalo generální ředitelstvívěznic, neboť se jednalo o koncert, kterému s matkami současně naslouchaly i předškolní děti, které jsou ubytovány ve věznici i se svými maminkami. Byla to propagace rodinného muzicírování dětí s rodiči na zobcové flétny.Myšlenka propagovat pískání pro zdraví dětem a maminkám ve věznici nadchla japonského výrobce fléten Aulos. Jako sponzorský dar zaslal dvacet japonských fléten Aulos a Česká hudební společnost věnovala patnáct Slabikářů pištcůk výuce. Snad se podaří získat děti k muzicírování. Kdo však bude učit začátkům hry na zobcovou flétnu? Iniciátor myšlenky doufá, že se přihlásí někteří z učitelů hudby, kteří bydlí v okolí Světlé nad Sázavou, a zajedou dověznice novým pištcům věnovat trochu času ve výuce. Možná, že se najde sponzor, který by tuto výuku nebo alespoň cesty k učení hradil. Snad tato neobvyklá akce, jak nabízet dětem vězněných matek cestu za citovým obohacením,podnítí někoho ke spolupráci.

Čtyřlístek přináší štěstí

Eva Hurdová, Mnichovice, 2/2004
Slavnostní adventní koncert věnovaný Pavlu Jurkovičovi k jeho 70. narozeninám připravily v prosinci 2003 město Říčany, římskokatolická farnost, mateřská škola Čtyřlístek a základní umělecká škola v Říčanech. V zaplněném,rozzářeném kostele sv. Petra a Pavla na říčanském náměstí zněly hlásky dětí z MŠ Čtyřlístek i hlasy a hudební nástroje dětí z hudebního souboru Sluníčko říčanské ZUŠ. Chlapci měli na hlavách beranice nebo teplé čepice, děvčatabyla zabalena do teplých kabátků a šátků. Děti jakoby vystoupily z obrázků malíře Josefa Lady, s jehož jménem jsou blízké Hrusice a celá tato krásná krajina nerozlučně spjaty. Po skončení pásma lidových říkadel, zimních popěvkůa písní se pan Jurkovič, který se se svou chotí koncertu zúčastnil, postavil za"klávesy". Nejdříve potěšil přítomné slovy a pak začal hrát koledy. Jakmile se jeho prsty dotkly kláves, snad všichni v kostele seproměnili v jeden velký smíšený pěvecký sbor. Ráda bych poděkovala dětem z MŠ a ZUŠ, jejich rodičům, pedagogům a všem ostatním za krásnou předvánoční pohodu. Nevšední atmosféra koncertu byla završena i tím, že výtěžek zadventního prozpěvování byl věnován na konto"Pomozte dětem".

Zajímavá družina

ŠD při 15. ZŠ J. A. Komenského, Most, 2/2004
Reagujeme na článek Družina je perspektivní z Informatoria 3-8 č. 9/03. I nám se vždy lehce zatmí před očima, když slyšíme názory některých rádoby povolaných o tom, jak si s dětmi ve školní družině jen hrajeme. Rády bychom jeviděly, jak plnohodnotně, zajímavě a poutavě vyplní volný čas alespoň jednomu dítěti, natož pak takovým pětadvaceti malým neposedným osobnostem. Pravda, mohou oponovat, že na to máme vzdělání. Ale jsou věci a situace, které vásžádné knihy ani škola nenaučí řešit. Naše pracoviště se může pochlubit školní družinou i školním klubem pracujícím na vysoké úrovni. Nejen že poskytujeme dětem každodenní zajímavé činnosti, nabízíme jim i atraktivní akce,výlety, práci v zájmových kroužcích, akce o sobotách i nedělích, o prázdninách. Aby nebyl tento výčet pouhou frází, uvedeme několik konkrétních akcí za uplynulý školní rok. Nejprve jsou to projekty ve školní družině, kdyvšechny složky výchovy a činnosti podřídíme jednomu určitému tématu a na závěr měsíce se všechna oddělení prezentují svými pracemi z výtvarné a pracovní výchovy na společné výstavce. Dále jsou to každotýdenní specializace, kdysi dítě samo zvolí, které oddělení chce navštívit a zúčastnit se činností v něm. Potom jsou to akce typu Poštovní den (děti rozesílají dopisy všem zaměstnancům školy a svým kamarádům), Vodnický den, Kytičkový bál, Cestománie,Rychlý prachy, Milionář, Miss ŠD, Missák ŠD, kroužek pracovních a výtvarných činností, flétny, míčových her, vaření s návštěvou šéfkuchaře z místní restaurace, spaní ve škole (noc plná bubáků, strašidelných příběhů, se stezkouodvahy), školní párty se švédskými stoly, školní akademie, vánoční besídka pro rodiče, obchůdky, bobování a zimní radovánky, výlet do aquaparku a další. Chápeme, že ne všichni máme s prací ve školní družině vždy ty nejlepšízkušenosti. Najdou se i takové ŠD, které opravdu slouží jen jakoby"odkládárna"dětí. Naše zařízení k nim naštěstí nepatří. My raději vidíme spokojené děti, které prožijí zajímavé odpoledne. Přáli bychom si, abytakových školních družin a klubů, které umožní dětem inspirativně prožít jejich volný čas, spíše přibývalo. Zároveň bychom přáli všem svým kolegyním a kolegům mnoho sil, nápadů a fantazie do dalších školních let.

Přípravná třída

Helena Klepácsová, 4. ZŠ Most, 2/2004
Začátek letošního školního roku byl v naší 4. ZŠ v Mostě zajímavý i tím, že jsme poprvé otevřeli přípravnou třídu. Naším cílem je systematicky připravit děti k bezproblémovému začlenění do vzdělávacího procesu od 1. ročníkuzákladní školy a předejít tak u nich případným neúspěchům ve školní docházce. Na samém počátku je potřeba velké trpělivosti. S dětmi postupujeme takovým tempem, aby je práce zaujala a zároveň jim napomáhala v jejich rozvoji.Máme úzké kontakty s rodinou. Většina rodičů své děti ráno do školy přivádí, tak máme možnost s nimi denně hovořit o problémech i úspěších dětí. Činnosti organizujeme tak, aby se navzájem propojovaly. Skládají se z různýchdruhů her, rozhovorů, vycházek, pracovních, hudebních a výtvarných činností. Některé děti mají i poruchu výslovnosti, těm se věnuje náš školní logopéd. Snažíme se udržet příjemné prostředí, aby děti odcházely domů s pocitemuspokojení a těšily se na další den. Na konci školního roku by měly být děti schopny soustředění asi na dvacet minut. Myslím, že od září děti udělaly velké pokroky a ~že naše i jejich snaha nebude marná.

První krok do školního života

Renata Špačková, MŠ Trnava, 2/2004
Období zápisu do první třídy základních škol je mnohdy rodiči považováno za zlomový okamžik v životě jejich dítěte. Někteří jsou nejistí, nevědí, co mohou očekávat, občas některý horlivý rodič dítě před zápisem učí písmena,číslice a zkouší, zda dítě umí předčítat. Mateřská škola je velkým pomocníkem a rádcem pro rodiče, kteří nemají jasnou představu o průběhu zápisu do ZŠ i o školní zralosti. Nabízíme rodičům individuální pohovory na základěpravidelně vedené individuální diagnostiky, kde s každým zájemcem v klidném prostředí pohovoříme o jeho dítěti. Rodičům také zprostředkujeme setkání se speciálním pedagogem, který promluví na téma školní zralosti, a to v MŠ,aby rodiče nemuseli nikam cestovat. Mateřská škola poskytne maminkám a tatínkům praktické náměty pro hry a činnosti, které pomáhají rozvíjet dovednosti dítěte. Vítaná je i výstavka pomůcek, knížek a obrázkových cvičebnic.Rodiče si mohou prostřednictvím MŠ objednat didaktické knížky a sešity pro činnosti dětí doma, vyzkoušet držení a použití trojhranného programu (tužky, pastelky, fixy). Zápisu do první třídy předchází vždy návštěva ve škole. Navětšině škol dnes zápis probíhá hravou formou, je motivovaný, děti putují např. pohádkami, způsob provedení se někde více (jinde méně) podobá činnostem v MŠ. Samotného zápisu se účastní nejen rodiče, ale vždy i zástupce zmateřské školy. Uvede děti, pomůže překonat první ostych. Navíc pedagog z MŠ vidí, jak děti reagují v méně obvyklé situaci, v cizím prostředí, na méně známé osoby. Tyto poznatky jsou opět využitelné při individuálníchpohovorech, které probíhají zpravidla v březnu, v době po zápisu do první třídy. Vyvrcholením vzdělávací práce s nejstaršími dětmi jsou edukativně stimulační skupiny, kterých se spolu s dítětem účastní i rodič. Zde jsou cíleněa záměrně rozvíjeny schopnosti a dovednosti dítěte tak, aby přechod z MŠ do ZŠ byl pro dítě méně obtížný, dítě bylo vyzrálé a připravené na plnění náročnějších úkolů a požadavků ve školním prostředí.

Pohyb je život

Hana Procházková; MŠ Pohádka, Příčná, Hradec Králové, 2/2004
Asociace sportu pro všechny vzala toto heslo za své pro všechny věkové kategorie lidí, kteří chtějí prožít svůj život naplno. A začíná se skutečně u nejmladších. Díky zakladatelce myšlenky cvičení rodičů s dětmi - profesorceJaně Berdychové - se v tělocvičnách objevují za doprovodu dospělých už děti ve dvou letech, kde jejich pohybové dovednosti rozvíjejí školené cvičitelky předškolních dětí. Většina tříletých je již v mateřských školách podvedením kvalifikované učitelky - tedy odbornice v oblasti tělesné výchovy - a denní pohybové aktivity jsou součástí režimu dne v předškolních zařízeních. Jenomže ne vždy a všude. Samozřejmě záleží nejvíce na učitelce, jaký másama vztah k tělesné výchově a pohybu a zda nemá nejraději pouze"hodné"děti - buchtičky. S rozšiřováním nabídky nadstandardních aktivit se vedle výuky hry na flétnu, základů cizích jazyků, výtvarné výchovy akeramiky objevila také nabídka nejrůznějších pohybových kroužků. To je dobře, jenom by jedna - většinou rodiči placená hodina vedená cizím lektorem - neměla nahradit každodenní pohyb v mateřských školách vedený učitelkou. Ješkoda, když i pro cvičení dobře vybavená škola"hledá", kde že vlastně má ve skladu zarovnanou trampolínu a žíněnku, na ribstolu ve třídě trvale visí nástěnka s obrázky a po šikmé lavičce se děti nikdy nesklouzly. Aže to u vás tak není? Pak jistě víte, milé kolegyně, že pohybem lze zaujmout a smysluplně zabavit děti všech věkových kategorií. Naše profese předškolního pedagoga je tvořivá, ale vyžaduje i pořádnou zásobu nových podnětů.Vedle potřebné rutiny i nové nápady, jak vést cvičení předškolních dětí zajímavě, jak co nejlépe rozvíjet jejich dovednosti v oblasti tělesné i sociální při pohybových hrách. Jsem učitelkou i cvičitelkou, oddíl rodičů a dětívedu více než 25 let. Uvítala jsem v poslední době dvě odborné publikace, které jsou velice přínosné jak pro učitelky mateřských škol, tak pro cvičitele. První je knížka Hany Dvořákové Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte,navazující přímo na úkoly rámcového programu pro MŠ. Druhou je publikace Ferdinanda Mazala Pohybové hry a hraní. A kdybyste chtěly, milé kolegyně, využít vlastní odbornosti z oblasti tělesné výchovy předškolních dětí ještěněkde jinde než ve vlastní mateřské škole, určitě vás s otevřenou náručí přivítá nejbližší tělovýchovná jednota.

Společnost Montessori

2/2004
pořádá pro učitelky Montessori dílnu"Rozvoj osobnosti tvořivou dramatikou". Termín: 26.-27. 3. 2004. Místo: MŠ Montessori, Urbánkova 3347, 143 00 Praha 4-Modřany, tel.: 241 766 272. Dále nabízí účast v V. Diplomovémkurzu Montessori pedagogiky. Informace a přihlášky: Společnost Montessori, o.s., Meteorologická 181, 142 00 Praha 4-Libuš, tel.: 241 715 811, e-mail: bruncl@centrum.cz, www.montessori.zde.cz

Cvičení s míči

2/2004
Komise cvičení předškolních dětí a rodičů s dětmi České asociace Sport pro všechny pořádá seminář"Využití míčů při cvičení předškolních dětí"pro cvičitelky předškolních dětí a učitelky MŠ. Termín a místo: 21. 2.2004, Praha. Informace: ČASPV, Vaníčkova 2, 160 17 Praha 6, tel.: 233 351 247 (Mgr. Jana Hálová), e-mail: halova@caspv.cz

Jazyk a řeč

2/2004
Sekce řečové výchovy při Asociaci předškolní výchovy ve spolupráci s Pedagogickým centrem Pardubice se sídlem v Ústí nad Orlicí pořádají 10. března 2004 od 13 do 15 hod. v Pedagogickém centru v Ústí nad Orlicí, Špindlerova 1167seminář na téma"Jazyk a řeč - nejnovější pomůcky a trendy při výchově řeči dětí v mateřské škole". Lektor: PhDr. Nejedlý. Účastnický poplatek 80 Kč. Informace: PC Ústí nad Orlicí, tel.: 465 529 669, 737 487 337 (píBoková), tel.: 567 210 636 (po 14. hod. V. Kazdová)