Online archiv

Vydání: 6/2017

Až se setmí…

Mgr. Marie Těthalová, 6/2017

Poděkování za dárky pro děti z lounské školky

6/2017

POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA V NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLE

6/2017
V letošním školním roce navázala naše mateřská škola spolupráci s místní Střední školou stavebních řemesel. Spolupráce probíhá hlavně na úrovni projektu „Technické mateřské školy“. Projekt je pilotním projektem jedenácti mateřských škol na území Statutárního města Brna. Finanční podpora projektu umožňuje zakoupit nářadí a materiály pro pracovní činnosti v mateřské škole a proškolit pedagogy. Cílem tohoto projektu je probudit zájem dětí o technickou, řemeslnou a manuální práci. Formou prožitkového a situačního učení si děti osvojují řemeslnou zručnost, pracovní postupy a vytváří si vztah k řemeslu. Děti využívají skutečné pracovní nástroje, které jsou velikostně přizpůsobeny – ponk, kladívka, pilky, apod. Jedinečnost spolupráce s místním „učilištěm“ vidíme nejen v realizaci polytechnické výchovy, ale i v účasti studentů na akcích mateřské školy (společné sázení ovocných stromů na zahradě školky, spolupodílení se na organizaci při lampiónovém průvodu v rámci tematického celku „Uspávání broučků“). Předškoláci se zúčastnili se studenty instalace „pítek“ pro ptáčky v areálu školy. Zážitkem pro děti byla návštěva dílen. V „kovodílnách“ si děti prohlédly vrtačky, vyzkoušely virtuální svářečku a další stroje a nástroje k opracování kovových materiálů. Téma „od stromu po nábytek“ zaujalo děti v truhlářské a tesařské dílně, kde si vyzkoušely ochranné pracovní pomůcky při práci na pile a u soustruhu. Děti sestavovaly model dřevostavby, zatloukaly hřebíky, seznámily se s dlátem, hoblíkem, úhelníkem, s druhy dřeva a pozorovaly práci s dýhou. V umělecké truhlárně viděly práci restauratérů a uměleckých řezbářů. U čalouníků si vybraly látku ze vzorkovníku a vyzkoušely si čalounickými nůžkami ustřihnout vzorek. V Regionálním vzdělávacím centru stavebních řemesel Jihomoravského kraje se děti seznámily s prací instalatérů a topenářů. Závěrem zhlédly práci CNC stroje, 3D tiskárny a odnesly si dárky (ježkoviště, hmyzí domeček, ptačí budku a obrázky opracované CNC strojem). Výrobky umístí studenti dětem na zahradu mateřské školy. Věříme, že tato jedinečná spolupráce „malých s velkými“ obohacuje všechny zúčastněné. Za vstřícnost a spolupráci děkujeme hlavně vedení SŠSŘ, vychovatelům Domova mládeže při SŠSŘ a nadšeným studentům za spolupráci s dětmi. n

To, jak žijeme, máme ve svých rukou

Mgr. Marie Těthalová, 6/2017
MUDR. OLGA KUNERTOVÁ

Školní zahrada jako prostor pro vzdělávání

Mgr. Marie Těthalová, 6/2017
Naprostá většina mateřských škol má svou zahradu, a mnohé ze školních zahrad se z místa, které slouží k „vyřádění“ dětí po společné činnosti, stává prostorem pro vzdělávání, hru, sport a samozřejmě také trochu toho divočení.

Jak připravit dítě na vstup do školy

Mgr. Marie Těthalová, 6/2017
Podle psycholožky Lenky Šulové dítě primárně vychovává jeho rodina. Instituce, které rodině pomohou nebo kompenzují rodinu nefunkční, jsou podle ní jistou nadhodnotou, ale v procesu socializace jsou pro dítě klíčovými osobami jeho rodiče.

Mé dítě není hvězda

Marie Těthalová, 6/2017
Každý nemůže být „jednička“ a vynikat mezi ostatními. Pokud se ale dítě cítí mezi spolužáky jako „páté kolo u vozu“, je smutné, protože ho ostatní neberou, a školka nebo škola je pro něj proto jen utrpení, není to v pořádku.

Byť stavitel maličký, dům postavím celičký!

6/2017

Aby léto nebolelo

PhDr. Helena Chvátalová, 6/2017
„Kam nechodí slunce, tam chodí lékař,“ říkávali naši prarodiče, kteří jako děti zažívali běhání naboso téměř bez oblečení, bez jakýchkoli krémů s ochranným faktorem, které v jejich dětství a mládí ani neexistovaly, a na konci prázdnin byli opálení „jak ašanti“. V současné době však lékaři před slunečními paprsky stále více varují…

Letní šátek…

6/2017
… provázkovou batikou

Sluníčko

6/2017
Potřebujeme díl z větší lepenkové krabice, bílý kreslicí karton, temperové barvy, misku na vodu, štětec, plastovou desku, váleček na barvy, nůžky, zbytky látek, černou tuš, špejle, nůž na vyřezání sluníčka z lepenkové krabice, kousek provázku, barevné papíry. Na větší díl lepenkové krabice (asi 100 × 100 cm) tupujeme štětcem temperové barvy do tvaru kruhu, tedy štětcem namočeným do temperových barev poťukáváme po lepence. Používáme žlutou, červenou a oranžovou barvu. Bílý kreslicí karton kolorujeme válečkem na barvy takto: temperové barvy vymáčkneme na plastovou desku, barvu dobře rozválíme a válečkem přejíždíme po bílém kartonu. Po zaschnutí z něj vystřihneme jednotlivé „paprsky“ sluníčka. Kolem „hlavy“ nalepíme „paprsky“ vystřižené z kartonu kolorovaného válečkem. Některé dozdobíme kresbou tuší, některé nalepením kousků látek, které dekorujeme černou tuší a špejlí, některé ponecháme bez ozdobení. Obličej vytvoříme dolepením z barevných papírů, bílého kartonu a kousků látek. Oči dokreslíme černou tuší. Kontury sluníčka zvýrazníme obtažením oranžovou a žlutou temperovou barvou a pak ho vyřežeme z lepenky. Na vrchním okraji protáhneme provázek a sluníčko pověsíme na zeď.

Dinosauři

6/2017