Online archiv

Vydání: 9/2004

HRAJEME SI S FILIPEM 3, 4

Mgr. Marie Těthalová, 9/2004
Angelika PennerPraha, Portál 2004Jaké potřeby má předškolák? Chce si stále ještě hrát, přitom má ale většinou velký zájem o věci, které na něj čekají ve velké"opravdové"škole; je zvídavý, ale rychle se unaví. Proto by případná předškolní přípravaměla zachovávat hravou formu, měla by být dostatečně atraktivní a zajímavá. V současné době není problém vybrat"učební"materiál pro předškolní výchovu. Který je ale ten pravý? Pracovní listy pro předškoláky by mělybýt přehledné, neměly by obsahovat zbytečné detaily a děti by měly úkol pochopit již z grafického zpracování listu. Úkoly nesmí vyžadovat nějaká zdlouhavá vybarvování nebo dokreslování (předškolní děti se poměrně rychle unaví).Děti také potěší, pokud je úkoly provází nějaká postavička (zvířátko...). Všechna tato kritéria splňují sešity Hrajeme si s Filipem 3 a 4 autorky Angeliky Penner. Hrajeme si s Filipem 3 je zaměřeno na srovnávání, sledování čar,procvičení pozornosti, představivosti a rozvíjení matematických představ. Některé úkoly trénují orientaci v prostoru (děti se seznamují s pojmy doprava a doleva), jiné hledání stejných písmen (nejde o výuku čtení, spíše oseznámení s tvary, některé děti se ale při podobných cvičeních spontánně naučí písmena). V tomto bloku najdeme složitější cvičení. Hrajeme si s Filipem 4 má v podtitulu"Pozorujeme a porovnáváme". V tomto souborunajdeme jednodušší cvičení, děti tedy nehledají stejné tvary písmen, ale zvířátek; autorka sem zařadila také rozdílové obrázky, jednoduché počítání, bludiště, půlené obrázky nebo hledání detailů na velkém obrázku. Bloky Hrajemesi s Filipem 3 a 4 uvítají (stejně jako předchozí dva díly) nejen učitelky mateřských škol a rodiče, ale samotné děti. Zábavná cvičení je totiž nebudou nudit.

HRY PRO USMĚRŇOVÁNÍ AGRESIVITY

Mgr. Edita Beerová, 9/2004
Andrea ErkertPraha, Portál 2004, 104 s.Jak můžeme usměrňovat dětskou agresivitu pomocí her, nám radí autorka publikace A. Erkert a předkládá sto námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Před kartotékou her jsou uvedeny dvě krátké kapitolky, z nichž prvnípodává výčet základních informací o agresivitě, příčinách agresivního chování dětí a uvádí pravidla řešení konfliktních situací mezi dětmi. Druhá kapitolka obsahuje rady, jak postupovat při rozhovoru s rodiči. Náměty na hrovéčinnosti jsou rozděleny do sedmi kapitol. U každé hry je orientačně uveden věk dětí a nalezneme zde i výčet pomůcek nutných pro její realizaci. Cvičení uvedená v první skupině jsou zaměřena na to, aby se děti naučily vnímat svépocity a uměly si s nimi poradit tak, aby je neventilovaly formou násilí. Děti se také seznamují s tím, jak se chovat v nepříjemných situacích způsobených agresivitou někoho jiného. Název druhého souboru her - Vybij svůj vztekakcí - napovídá, že uvedené hry jsou zaměřeny na uvolnění napětí. Děti mohou vyventilovat nahromaděné napětí a to jak silou, tak i hlasem. Jsou zde také zařazena cvičení na měření sil. Prožívat své pocity i pocity druhých vrůzných situacích umožní dětem hry, které jsou obsahem třetí skupinky her. Náměty na hry rozvíjející schopnost řešení konfliktů, porozumění druhým i vyjádření vlastních pocitů jsou uvedeny v dalším oddílu her. Pokud se dítěchová násilně či agresivně, ostatní děti si s ním časem přestanou chtít hrát, čímž se agresivní potenciál dítěte ještě zesílí. Jak ven z této izolace radí náměty na hry v páté kapitole. Příběhy s pohybem jsou motivující krátképříběhy, které na základě jejich děje doprovázejí děti pohybem. Tato cvičení zdokonalují jemnou a hrubou motoriku, trénují paměť, rozvíjejí fantazii, podporují schopnost vcítění. Poslední skupina her s názvem To mě uklidňuje auvolňuje obsahuje cvičení pro rozvíjení pozitivních vztahů mezi dětmi. Na základě krátkých příběhů se děti vzájemně jemně masírují na zádech. Kniha uvádí také základní požadavky na prostor určený pro konkrétní činnosti, jako jenapř. terapeutická místnost, místnost pro řádění i zklidnění apod. Náměty pro činnosti uvedené v publikaci rozvíjejí komunikaci mezi dětmi, napomáhají ke správnému rozvoji osobnosti dítěte. Tvořivý pedagog, ať již z MŠ, ŠD čijiného zařízení s dětmi ve věku 3 až 8 let, nalezne pro náměty z publikace jistě širší uplatnění než"jen"usměrňování dětské agresivity.

HRY DO KAPSY VI a HRY DO KAPSY VII

Mgr. Anežka Koutníková, 9/2004
S. Hermochová, J. Neuman a M. Caha, J. Činčera, J. NeumanPraha, Portál 2004, 96 s.Soubory her Hry do kapsy VI a VII jsou stejně jako předchozí díly připraveny jako kartotéka her. Každé hře v knize je věnován jeden list, který lze vytrhnout jako kartičku (listy jsou na tvrdém papíru) a vzít s sebou na akci,založit do kartotéky apod. Kartičky jsou barevně označeny podle typu her: červeně - sociálně psychologické hry (v VII. dílu sociální a ekologické hry), zeleně - pohybové hry a žlutě - kreativní hry, které jsou v VII. dílurovněž zaměřeny ekologicky. U každé hry jsou podrobně a přehledně uvedeny všechny údaje potřebné pro jejich realizaci (cíl, pomůcky, prostředí, čas na přípravu a hru, věk, náročnost psychická i fyzická, počet hráčů, podrobnýpopis hry, otázky k reflexi, poznámky pro vedoucí). To usnadňuje výběr hry a její realizaci a činí knížky velmi praktickými pomůckami pro učitele, vychovatele, vedoucí skupin dětí a mládeže. Důležitým kritériem výběru her bývávěk hráčů. Všechny uváděné hry jsou použitelné pro dospívající, většina je vhodná pro děti asi od deseti let. Některé hry můžeme použít pro děti až od patnácti let nebo naopak už od čtyř let. Pro předškolní děti je vhodná asičtvrtina uváděných her, pro děti mladšího školního věku asi polovina. Knížka Hry do kapsy VI se svým obsahem v podstatě neliší od předcházejících knížek edice. Hry do kapsy VII jsou nové jiným přístupem dvou nových autorů azaměřením na vnímání životního prostředí. Víceméně všechny uváděné ekohry jsou určeny pro starší děti (od 10-12 let). Pro menší děti zde můžeme najít několik tvořivých ekoher, ale jsou to hry vcelku známé (například frotáž kůrystromu). Nicméně je jistě možné se nechat inspirovat a některé hry si pro menší děti přetvořit.

Odpovídáme na vaše dotazy

9/2004
Stanovení normativu

S čerty je veselo

Anna Ulrichová, MŠ Černice u Loun, 9/2004
Loni jsme se rozhodli přivítat Mikuláše trochu jinak. Uspořádali jsme ve školce čertovský bál. Již od listopadu maminky chystaly dětem masky. V pátek ráno se naše školka změnila na malé peklíčko. Byla plná malých čertíků, kterévedla vrchní čertice, v civilu paní ředitelka. Přišel mezi nás i jeden andílek, ale i on brzo řádil jako čert. V pekle bylo pořádně veselo. Všichni tančili, soutěžili, zpívali. Největší úspěch u dětí měla soutěž o nejstrašnějšíškleb, pomohli jsme mu citronem. Soutěž o nejrychlejšího a o nejšikovnějšího čerta provázelo mohutné povzbuzování malých pekelníků. Na závěr čertího reje jsme se vypravili navštívit naše bývalé absolventy v první třídě. Našemateřská škola je totiž integrovaná v základní škole. Čerti zazpívali dětem veselou písničku a vrchní čertice jim rozdala sladkosti. Po cestě zpátky jsme ještě zkontrolovali paní kuchařky, zda řádně vaří oběd. Nakonec si každýčertík odnesl domů balíček mlsání a určitě i spoustu zážitků. Zkrátka loni 5. prosince bylo v naší školce plno smíchu a žádné slzy. Zkuste to také!

Dračí houfování

Mgr. Vítězslava Benešová, MŠ Slavonice, 9/2004
Již šestým rokem pořádala první říjnovou sobotu mateřská škola ve Slavonicích ve spolupráci s OS Volba pro Slavonicko a za podpory Města Slavonice oblíbenou drakiádu. Letos startovalo 63 draků, z toho jich bylo 15 z domácídílny. Vedle vlajky EU zde létali krtci a krtečci, ryby, draci vyrobení ze špejlí, z darů lesa, vánoční fešáci, ale i klasičtí draci malovaní dětskou ručkou. Starosta města přivítal děti i jejich rodiče. Celkem zde bylo přes220 lidí. Porota hodnotila draky a jejich majitele ve čtyřech disciplínách: Největší drak, Nejmenší drak, Originální drak, Nejlépe létající drak. Každý, kdo shlédl pouštění draků, musel uznat sportovní vyspělost našichzávodníků. Bohužel moc nefoukalo, jenom chvilkami se trochu zvedl vítr a tak všichni během doháněli to, co nám nebylo přírodou dopřáno. Nebyla ani nouze o pády a občas odřené kolínko. Pro právě neběhající zúčastněné probíhalydoplňkové aktivity. Nejenom děti závodily v disciplínách jako skákání v pytli, Velká Slavonická - slalom na koni, hod papírovými koulemi panu králi na cíl, chůze na klasických i opatrných chůdách, jízda na nebezpečnýchšlapadlech, tanec hula hula s obručí, vázání kličky na dračí ocas, přetahování na laně. Po vyhodnocení celé akce jsme předali ceny a všechny děti dostaly medaili připomínající drakiádu. Chci touto cestou poděkovat všem, kdo námposkytli prostor a podporu pro organizaci tohoto malého dětského dne. Nejvíce však chci poděkovat dětem a jejich rodičům a dalším blízkým. Znovu jsme si všichni potvrdili, jak hezké je žít spolu a ne jen vedle sebe.

Panáčci z přírodnin

Hana Šrotýřová, MŠ Na sídlišti, Libáň, 9/2004
Na naší mateřské škole stále hledáme nové formy spolupráce s rodiči. Mnohé aktivity se staly již tradicí jako například Den pro mého tátu, Sourozenecké odpoledne, Táboráky na školní zahradě. V loňském roce jsme se rozhodlivyhlásit soutěž pro rodiče a děti O nejkrásnějšího draka a Nejpovedenější podzimní strašidlo. Obě akce měly úspěch, a proto jsme se rozhodli uspořádat další soutěž -Panáčci z přírodnin. Tvůrcům nechyběla zručnost a fantazie, atak vznikla přehlídka nápaditých a velmi zdařilých výrobků, které zdobily školní chodbu. Přesvědčili jsme se, že tyto společné činnosti přispívají k prohlubování vzájemných vztahů mezi školou a rodinou, a proto v nich budemepokračovat.

Velké malování

Hana Procházková, MŠ Pohádka, Hradec Králové, 9/2004
Kdo by neznal báseň Jiřího Žáčka Velké malování. Tyto zvukomalebné verše nám zněly v uších - i v duších, když jsme hledali vhodné místo pro malování pohádkových kluků a holčiček. Naše mateřská škola je opravdu malá pro toliknadšení a chuti vzít do ruky velký štětec, kbelíčky s barvami a pořádně se rozmáchnout bez starosti, jestli něco nebo někoho zamažu. Venku jsme připevnili velké plakáty čistou stranou kolíčky na plot a děti se pustily do díla.Neobvyklá"galerie"vznikala i přímo na zemi a za chvíli bylo již co obdivovat! Však také děti sklízely uznání od rodičů a ani se jim nechtělo domů. Jenom maminky se paní učitelce samy přiznávaly, že"tohle bydětem doma nedovolily".

Slavnosti v ŠD

G. Hofmanová, B. Divišová, ŠD při ZŠ Mládežnická, Trutnov, 9/2004
Kromě každodenních zájmových, rekreačních, odpočinkových a dalších činností, uskutečňujeme v průběhu školního roku i řadu celodružinových akcí. Jsou vždy vítanou a příjemnou změnou pro děti, rodiče i vychovatelky.Vítání podzimu v přírodě: Děti se v lese potkají s podzimním skřítkem, který pro ně připravil sedm úkolů. Za jejich splnění dostanou korálky s písmeny, ze kterých musí složit jeho jméno (Mecháček).Halloweenská párty: Bílá prostěradla promění děti v duchy, strašidelnou atmosféru vytvářejí i svíčky a dětmi vyrobená strašidýlka.Miss a Missák účes: Celá tělocvična se promění ve velký kadeřnický salón. Děti za pomoci tužidel, laků, hřebenů, barevných sprejů tvoří svým kamarádům extravagantní účesy (účastní se i rodiče). Tvůrci vítězných účesů siodnášejí hezké ceny.Pyžamový karneval: Děti se ustrojí do pyžam, vezmou si spacáky a"mazlíčky"a hurá do tělocvičny. Čeká je soutěž v pojídání špaget (večeře) a také o největšího spáče.Družinový ples: Je to krása, když se holčičky oblečou do krásných šatů a kluci do obleků. Tělocvična se promění ve společenský sál, kde každé oddělení předvede své taneční vystoupení - polonézu. Potom se tančí mazurka,valčík, polka. Do tance jsou přizváni i rodiče, paní učitelky, kamarádi. Děti si odnášejí nejen hezké zážitky, ale i pěkné ceny z plesové tomboly.Vynášení Mořeny: Všechny děti jdou k řece Úpě, v čele průvodu nesou Mořenu. Cestou zaznívají říkanky - Neseme Mořenu, Smrt, smrt ukrutná aj. Potom házíme Mořenu do řeky a díváme se, jak ji voda unáší. Cestou zpět vítáme jarozpěvem jarních písniček.Vítání jara: Každé oddělení si připraví jarní pásmo básní, písní, tanečků aj. a pak už stačí jenom pozvat paní učitelky, rodiče a v hezkém kinosále naší školy program předvést.Rej čarodějnic a čarodějů: Koncem dubna se všechny děti promění v čarodějnice a čaroděje a"slétnou"se na stadionu, kde se všichni vyřádí při úkolech pro ně připravených, např. Kdo vzbudí hada říkankou?Družinový pětiboj: Vyrobíme diplomy, medaile, připravíme drobné odměny a hurá na stadion. Děti se utkají v atletickém pětiboji.V červnu nemůže chybět Dětský den. Jelikož máme také družbu s dětmi z polské školy ve Swiednici, pořádáme akce i pro ně. Např. Cesta lesem s úžasnou hrou Náhoda. Každý školní rok zakončujeme týdenním pobytem v přírodě na našítáborové základně v Horním Bradle.

Čertování

Iveta Burešová; 91. MŠ Plzeň, 9/2004
V loňském školním roce jsme si očekávaný příchod Mikuláše a čerta krátili tím, že jsme si hráli na"peklo". Červenou a černou látku jsme přišpendlili na záclony, vyzdobili jsme ji řetězy a hlavami čertíků. Na zem jsmesi vyrobili ohniště z kartonu. Každý den jsme se sedali kolem ohně. Samozřejmě jako správní čertíci jsme měli rohy a povídali jsme si o tom, jak jsme kdo někdy zlobil. Jindy jsme stavěli hranice z kostek, rytmizovali čertíbásničky a písničky pomocí"čertího rámusu"(rolička naplněná hrachem se zalepenými otvory). Uspořádali jsme"čertí zápolení"- házeli jsme naplněným pytlem, hráli"čertí kuželky"(čertíci z PETlahví). Čerty jsme modelovali a pekli z obarveného slaného těsta, vyráběli z malých dýní, roličky a klacíků, ale i ze šišek a sušených švestek. Malovali jsme čerty na dlouhý balicí papír (peklo), tuší na mokrou čtvrtku. Čertíhlavy jsme vytvořili přeložením černé skvrny na čtvrtce a doplněním detailů. Když jsme pak do velkého pytle odložili všechno naše zlobení, vyrobili jsme si malé čertí pytlíky nalepením režného plátna na čtvrtku a doplněnímzáplat z látky. Čertování vyvrcholilo na"Čertím reji", kde jsme rodičům předvedli naše čertí běsnění, zatancovali jsme si na hudbu našeho milého DJ (tatínka, který už k nám dlouho své dítě nevodí, ale vždycky rádpřijde dětem zahrát). Někteří odvážní tančili dokonce se samotným čertem a Mikulášem. Nakonec dostali všichni od Mikuláše nadílku.

Nadílka od Barborky

MŠ Dukelských hrdinů, Břeclav, 9/2004
Doba adventní s sebou nese řadu svátků a obyčejů. Mnohé z nich se staly přípravou na Vánoce, aniž bychom pátrali po jejich vzniku a významu. Ať už jde o křehkou krásu barborek, mikulášskou nadílku, pečení vánočního cukroví čiadventní věnce, všechny tyto svátky a zvyky dodržuje většina z nás. V naší mateřské škole s křesťanskou třídou jsme se loni rozhodli ke změně nadílky. Vybrali jsme si k tomu svátek svaté Barbory 4. prosince. Chtěli jsme nejendětem, ale i rodičům připomenout tento zapomenutý svátek. Již tradičně v tomto čase probíhá na našem zařízení Dílnička. Jsme rádi, že si rodiče najdou čas a spolupracují s námi. Pro rodiče a děti je připraveno téma, které pakspolečně zpracovávají a jejich výrobky zdobí mateřskou školu nejen v adventním čase, ale až do konce zimy. Stalo se již tradicí, že některé děti si pozvou celou rodinu a my pak zápasíme s nedostatkem pracovního místa. Omikulášskou tematiku nebyli ukráceni, protože ta byla hlavní pracovní náplní naší Dílničky. Rodiče se úkolu zhostili na výbornou. Všichni ukázali svou fantazii, dovednost a um při práci. Byli jsme mile překvapeni jejich smyslempro tvořivost, zručnost při práci, hlavně u tatínků, kteří pracovali s neobyčejným zaujetím. Materiál byl různorodý od papírů, textilu, hoblin, pilin, což se odrazilo v nápaditosti výrobků. Když skončili práci, paní učitelka jeseznámila s tím, co svátek svaté Barbory obnáší. Také řekla, že si dnes děti na vycházce natrhaly barborky. Děti si čekání krátily zpěvem. A pak přišly. Celé v bílém s věnečky na hlavě. S košíkem sladkostí v jedné ruce prohodné děti a metličkou v druhé ruce pro nehodné. Přednesly tradiční koledování, které se váže k tomuto svátku a rozdaly cukroví. A tak v tvůrčí aktivitě uběhlo jedno adventní odpoledne.

Podzimní stromy

Alena Kulhánková; ŠD při ZŠ Palachova, Žďár nad Sázavou, 9/2004
Technikou koláže na tisk z polystyrénu si vyrobíme obrázky stromů.Pomůcky: karton A2, barevné papíry, lepidla, vodové barvy, obdélníkové zbytky polystyrénu, rydla (nožíky), šablona jablkaPracovní postup: Nejdříve si připravíme razítka z polystyrénu. Fixem si předkreslíme jednoduchý motiv - list. Pomocí rydel nebo nožíků tento motiv opatrně vydlabeme. Pro malé děti razidla připravíme raději sami. Na karton A2(vyřazené plakáty) otiskujeme razítka s listy. Razítka jsou natřená vodovými barvami. Než otisky zaschnou, připravíme si jablíčka. Podle šablony si děti obkreslí tvar a vystřihnou ho. Strom je nalepený z natrhaných kouskůbarevného papíru. Jablíčka lepíme nakonec. Hotový obrázek jsme nalepili na vyřazený vánoční plakát, čímž nám vznikl pěkný barevný rám.