Jak slavíme Valentýna
Bc. Barbora Andertová, 2/2008Svátek je oblíben nejen dětmi a učiteli, ale také rodiči, kteří s ochotou spolupracují. Podílejí se na průběhu oslav svátků téměř „akčním způsobem“. S ochotou děti ráno oblečou do barevného ošacení, které navrhneme, nebo dokonce sami z vlastní iniciativy dětem tematický kostým opatří (koupí nebo vyrobí). Na svátek sv. Valentýna jsme opět byli loni všichni oblečeni v červeném (popř. v růžovém). Povídali jsme si o tom, že tento svátek je o lásce a přátelství, že každý má někoho rád a každý má také kamaráda, kterého se snažíme v tento svátek potěšit a ukázat mu, jak moc ho máme rádi. Naše školka byla proměněna romantickou výzdobou v červenorůžové království. Všude byla zavěšena červená i růžová srdce, květiny, roztomilí medvědi, sloni, pejsci nebo koťata. Děti i učitelé jsou v tento den „obleženi valentýnskou tematikou“ a nikomu nevadí, že tento svátek u nás nemá tradici (jsme totiž mezinárodní škola). Jsme naopak rádi, že se s tímto svátkem seznamujeme a slavíme ho, protože nese dobrou myšlenku, tedy projevit lásku a podporovat přátelství. Vyráběli jsme náramky přátelství z duhových korálků a srdíček i valentýnská přání pro kamarády z vedlejší třídy. Děti zaujal „přátelský“ patchwork sjednocující abstraktní obrázky každého člena naší třídy (bylo to zdobení barevného papíru glitry, barevným peřím, pěnovými tvary k nalepení a krepovým papírem podle fantazie). Děti si namalovaly portrét svého kamaráda a vyrobily si papírový klobouček ze srdíček, který si nasadily na hlavu v den oslavy. Zpívali jsme písně s tematikou přátelství (Jestli mě máš rád a víš to, zatleskej) a naučili jsme děti nové hry nazvané Mám tě rád a Najdi kamaráda. A protože je naše mateřská škola zaměřena na výuku v anglickém jazyce, slovní zásobu jsme dětem obohatili o nové tematické pojmy a děti se seznámily s výrazy láska, srdce, přátelství, kamarád, pocity, květiny. V den oslavy si děti hned ráno po příchodu do třídy vyžádaly barvy na tělo a tvář a požádaly učitele o namalování srdíček na tváře (to byl nápad z minulého roku a dětem se takovéto zkrášlování zalíbilo). Následovalo focení dětí ve třídě při ranní hře a místo obvyklého ranního kruhu jsme navštívili předškoláky v sousední třídě, kterým děti předávaly valentýnská přání. Ranní kruh jsme měli tedy společně s předškoláky. Povídali jsme si o tomto svátku, o přátelství a o tom, jak se dnes cítíme. Následoval zpěv písní a nakonec nové hry, které se děti naučily. Jakákoli oslava v naší škole se setkává s úspěchem a nadšením; malé vybočení z běžného denního režimu je velmi příjemné.