Online archiv

Vydání: 4/2013

Trpaslík v trávě spí

4/2013

Bezpečnost dětí na internetu

4/2013

Hurá do školy

4/2013

Kamarádi z abecedy

Mgr. Marie Těthalová, 4/2013

Aktivity k rozvíjení vyjadřovacích schopností u dětí a Hry s příslovími, hádankami a pranostikami

Jana Pokorná, 4/2013

LEGISLATIVA

MŠMT ČR, 4/2013
KVALIFIKACE UČITELKY MŠ

Co by mělo zvládat dítě od 5-6 let - 1. část

4/2013
Období 5.-6. roku života dítěte je obdobím přípravy na práci ve škole. Příprava je nezbytná k dosažení úrovně, kterou vyžaduje základní škola. V této době se u dětí mohutně rozvíjí poznávací procesy, tj. vnímání, představy, pozornost, obrazotvornost, myšlení a paměť. Rozvíjejí se jednoduché myšlenkové procesy - porovnávání, třídění, určování vztahů a souvislostí mezi předměty. V jazykové výchově se rozvíjejí slovní zásoba. Dítě by již mělo správně vyslovovat většinu hlásek, ale u některých dětí přetrvává nesprávná výslovnost. Většinou děti nezvládají správnou výslovnost c, s, z, č, š, ž, r, ř. Rodiče by měli zajistit pro tyto děti pravidelnou logopedickou péči a doma denně procvičovat správnou výslovnost hlásek. Důležité je, aby většina dětí před vstupem do základní školy správně vyslovovala všechny hlásky. Při komunikaci děti používají okolo 3000 slov, koncem předškolního období má být dítě schopné souvisle, správně a srozumitelně se vyjadřovat a dorozumívat se s dětmi i s dospělými. Dítě by mělo znát básničky a písničky a nebát se je přednést na veřejnosti. Důležité je, aby dítě dokázalo rozkládat slova na slabiky a hlásky, určit první a poslední slabiku a hlásku. V tomto věku dochází též k rozvoji základních matematických představ, dítě by mělo umět spontánně počítat v číselné řadě minimálně do šesti, určovat, co je více, méně, stejně. Umět přiřadit číslo ke správnému počtu. Samozřejmostí je, že dítě zná své jméno, příjmení, věk, adresu bydliště a mateřské školy. Dokáže vyjmenovat nejbližší členy své rodiny, ví, kde pracují rodiče, zná jména a příjmení svých kamarádů a dětí ve třídě mateřské školy a svých učitelek. Důležité je, aby dítě znalo cestu z domova do mateřské školy a zpět, do obchodu, k lékaři, umělo se orientovat v místě svého bydliště. Samostatně a tvořivě využívá různé hračky, konstruktivní hry a stavebnice, je schopno vytvářet složitější útvary podle předlohy i podle vlastní fantazie. Bezpečně dítě dokáže poznat a pojmenovat barvy a postupně rozlišovat jejich odstíny, umí rozeznat a pojmenovat kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník. Postupně dítě zvládá vyjmenovat názvy dnů v týdnu. Umí poznat, pojmenovat a rozlišit několik domácích, hospodářských a lesních zvířat a jejich mláďata. Zvládá pojmenovat části lidského těla a na svém těle ukázat různé detaily (stehno, koleno, lýtko, chodidlo, prsty), vyjmenovat nejméně pět částí hlavy, pojmenovat prsty na ruce. Dítě by mělo postupně rozlišovat pravou a levou stranu vzhledem k vlastní osobě i vzhledem k jinému objektu. Dále by dítě mělo správně řadit předměty podle velikostí, délky, šířky, výšky. Projekt Zdravý životní styl nabízí rodičům předškolních dětí zdarma odborné přednášky a rady přímo v mateřských školách. Dále nabízí rodičům písemné odpovědi na konkrétní problémy při výchově předškolních dětí. Své dotazy posílejte na: www.zdravyzivotnistyl-zatec.cz. Projekt realizuje Občanské sdružení Vzdělávací centrum Podkrušnohoří Žatec.

Malí zahradníci a Den Země

4/2013
V naší mateřské škole se s dětmi zaměřujeme na ekologickou a environmentální výchovu. Jsme přesvědčeni, že právě v tomto věku je velmi důležité vytvořit základy správného vztahu k přírodě, naučit se nebýt lhostejný k prostředí, ve kterém žijeme. Registrace v celostátní síti mateřských škol Mrkvička nám poskytuje hodně nápadů a námětů pro různorodé činnosti. Také jsme se zapojili do soutěže Plastožrout. Celoročně s dětmi sbíráme uzávěry od plastových lahví, které pak předáme k dalšímu zpracování a za získané peníze si uděláme malý výlet ke koním na farmu do blízkých Polkovic. Největší radost však máme, když vidíme, že děti opravdu baví sázet hrášek na záhonek na školní zahradě, vypěstovat si řeřichu do pomazánky, starat se o kytičky, chodit na vycházky, pozorovat stromy a keře. Žádným rokem nezapomínáme oslavit Den Země. Loni mohly být děti obzvlášť pyšné, zasadily dva stromy, tak jim přejme, ať jim smrček na školní zahradě i přímo před školkou krásně roste…

Návštěva Tiché kavárny

4/2013
Jak si řekneme, co chceme, když nás neslyší?“ takové a podobné otázky pokládaly děti učitelkám v době, kdy se chystaly do Tiché kavárny, ve které obsluhují neslyšící. Návrh ukázat na vybranou položku v jídelním lístku prstem zamítla Karolínka slovy: „Ale my přece ještě neumíme číst!“ Pro hru ve třídě tak vznikl dočasný malovaný jídelní a nápojový lístek, ale takový v kavárně ve skutečnosti nemají. Děti tedy vymýšlely jiné způsoby jak sdělit myšlenku jinak než slovy, obrázkem nebo písmem. Bylo objeveno ukazování a později i znakování. Vybaveni základními dovednostmi znakování (pozdrav, prosba, poděkování) jsme přijeli do Tiché kavárny. Přivítal nás pan provozní se slečnou z kolektivu neslyšících zaměstnanců. Společně nám vysvětlili způsob přivolání obsluhy prostřednictvím barevného válečku a naučili nás znaky pro dva druhy nápojů. Výběr, prosby i poděkování znakovým jazykem zvládli všichni, přitom si pochutnávali na dortíku a vybraném nápoji. Závěrečné loučení přešlo ze znakování do hromadného spontánního mávání, kterému rozuměli úplně všichni. Samozřejmě, vždyť mezi námi nebyl skoro žádný rozdíl…

I ptáčci mají svátek

4/2013
Děti z MŠ Olgy Havlové přivítaly loňské jaro 29. března oslavou Mezinárodního dne ptactva. Veselý smích a zpěv se ozýval ze školní zahrady mateřské školy. Kdo šel kolem, musel se zastavit a podívat, co se děje. A k vidění toho bylo opravdu hodně. Hlavní výchovně-vzdělávací cíl akce směřoval k rozvoji dětí v enviromentální oblasti. Snahou bylo, aby se děti zapojily metodou prožitku do péče o přírodu, aby se alespoň malými kroky zapojily do péče o ptáčky a prožily si zajímavý a nevšední pobyt na čerstvém vzduchu. Děti se v komunitních kroužcích seznámily s tím, co je to Mezinárodní den ptactva, proč je potřeba myslet na ptáčky v přírodě, co pro ně můžeme udělat a co je účelem dění. Programem akce bylo rozvěšení ptačích budek v části školní zahrady zvané „lesík“. A protože šplhání po stromech není pro každého, s ochotou nám při zavěšování budek do vzrostlých stromů pomohli kadaňští hasiči. Děti osobně připínaly ptačí domky do karabin a za spontánního potlesku a skandování pozorovaly s napětím šplhání a slaňování profesionálního hasiče. Ptáčkům jsme popřáli klidné bydlení a společně si pod stromy zazpívali, zatančili a připili jim na zdraví.

Výlet do Čapího hnízda podzim pořádala MŠ Sluníčko

4/2013
Na podzim pořádala MŠ Sluníčko Sulice- Želivec celodenní výlet do ekocentra Čapí hnízdo. Sluníčko od rána hřálo a slibovalo krásný slunečný den. Ráno jsme vyrazili na cestu. Děti byly v autobusu moc hodné, pozorovaly podzimní přírodu a než jsme se nadáli, dorazili jsme do cíle. Ekocentrum na nás velmi mile zapůsobilo hned na první dojem. Vše bylo upravené, útulné a čisté. Kousek za hlavní bránou nás přivítaly ovečky, kozy kamerunské, slepičky a vietnamské prasátko. Po malém občerstvení a odpočinku si nás rozdělily čtyři zkušené a velice příjemné lektorky, které nás provedly areálem ekocentra. Celý výukový program jsme začali prohlídkou hospodářských zvířat z farmy a dále jsme pokračovali do „Labyrintu“, ve kterém se nacházejí expozice volně žijících živočichů, pocházejících ze Stanice pro zraněné živočichy Ochrany fauny ČR. Jedná se o trvale hendikepované živočichy, které již nebylo možné navrátit zpět do volné přírody. Expozice obsahuje sovu pálenou, kalouse ušatého, výra velkého, puštíka obecného, poštolku obecnou, káně lesní, volavku, orla mořského, kavku a především čápa bílého a vzácného čápa černého. Ze savců jsme viděli vydru říční, lišku obecnou, prase divoké a daňka skvrnitého v říji. Po prohlídce labyrintu jsme zamířili na rozsáhlé pastviny, kde jsme se seznámili s alpakami, lamami a s krásnými koňmi plemenných haflingů. Po procházce pastvinami jsme si v malé hospůdce dali oběd a už byl čas rozloučit se s milým a příjemným prostředím farmy Čapí hnízdo. A protože nám počasí opravdu přálo, rozhodli jsme se, že se cestou domů zastavíme na zámku Konopiště. Na parkovišti pod zámkem jsme nastoupili do tří mašinek, které nás vyvezly až k zámku. Prošli jsme se krásným podzimně zbarveným parkem, prohlédli jsme si zámek a dokonce jsme zahlédli i pestrobarevné hrdé pávy. Celý den se vydařil, děti, paní učitelky, ale i tety byly z výletu nadšené a věřím, že na něj budeme všichni dlouho vzpomínat.

Pohybové hry s padákem

Mgr. Veronika Bílková, 4/2013
Výbornou cvičební pomůckou nejen pro mladší děti je padák (kruhová plachta střídajících se barev). Tato netradiční, velice oblíbená pomůcka, pomáhá rozvíjet jemnou i hrubou motoriku, orientaci v prostoru a umožňuje blízký kontakt dětí v kruhu.