Dítě v mateřské škole získá různé kompetence a návyky

Když byl před dvěma desítkami let uváděn do praxe Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, pro mnohé pedagogy to znamenalo výzvu, podnět k úplně novému přemýšlení o jejich práci. O tom, proč byl revidován a jak se předškolní vzdělávání proměnilo, jsem mluvila s Hanou Splavcovou.

Setkáváme se nad návrhem revize Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Co je důvodem revizí vzdělávacího programu?

V první řadě k tomu vedlo naplňování Strategie 2030+, jejíž součástí je implementační karta Podpora předškolního vzdělávání. Ta zahrnuje oblasti, které MŠMT pro jeho rozvoj stanovilo jako priority. Jednou z oblastí byla aktualizace RVP PV. Byla provedena pomyslná inventura kurikulárního dokumentu, který je pro mateřské školy závazný již od roku 2004. Toho, co bylo potřeba upravit nebo změnit, nebylo mnoho. Stávající dokument je laickou i odbornou veřejností velice dobře přijímán už od počátku, ale víme, že ne všude se jej podařilo naplnit. Někde to proběhlo skvěle, jinde pouze částečně, a stále máme mateřské školy, které jsou zatím na cestě.

Důvodem je i to, že za těch 20 let od uvedení původního kurikula do praxe pokročil výzkum o dítěti i o procesech vzdělávání a učení. Prostě jsme se ve svém poznání posunuli dál, a revize je proto na místě. A když teď držím v ruce již upravený dokument, mám z něj velkou radost. Ačkoli jsme to původně neočekávali, doznal značných změn, nebo přesněji zúžení. Prostě se pročistil. Dělali jsme všechno pro to, aby byl normativním dokumentem, který skutečně poskytne mateřským školám základ toho, co mají splňovat, k čemu mají děti vést a směřovat a co je jejich náplní a posláním. 

Placená zóna

Mgr. Marie Těthalová