Tou jsou ustanovení Úmluvy o právech dítěte, jejíž vznik jsme si připomínali koncem minulého roku. S Kateřinou Čopjakovou jsem mluvila o unikátním projektu a o materiálech, které připravila pro pedagogy mateřských i základních škol.
Co pro vás osobně znamená Úmluva o právech dítěte?
Aktuálně především náplň práce, kdy se snažím vymyslet, jak nejlépe tento mezinárodní dokument, který podepsalo celkem 196 států, dostat k lidem včetně dětí. Česká republika sice patří mezi jeho signatáře od svého vzniku (Česká a Slovenská federativní republika Úmluvu dokonce přijala už dříve, v roce 1991), málokdo ale ví, co všechno Úmluva obsahuje. Na jedné straně jsou to samozřejmě práva dětí, na druhé jsou její součástí také povinnosti, tedy podpora, kterou musí stát a jeho instituce vyvinout, aby byla práva dětí dodržována.
Nejsou děti na nějaká práva moc malé? Vím, zní to pitomě, ale někdy se tak ale lidé ptají…
Děti jsou taky lidi a jako takové na lidská práva nikdy nejsou příliš malé.
Lucie Lomová, mimo jiné autorka komiksové série o Anče a Pepíkovi, se soustředila na téma povinnosti státu ochránit dítě mimo rodinné prostředí před nebezpečím včetně sexuálního zneužívání. Další ilustrace a jejich popisy najdete na stránkách projektu.
Naopak Úmluva vznikla z potřeby chránit je více a v některých oblastech života jinak, protože jsou malé či mladé.
Úmluva o právech dítěte byla přijata 20. listopadu 1989. Vlastně mě celkem překvapilo, že je tak mladá. Dá se nějak pojmenovat, jak na tom byly děti se svými právy dříve?
V roce 1989 byla přijata Valným shromážděním OSN, ale první podoby Úmluvy se objevily už v padesátých letech minulého století. Odborníci a odbornice si byli velmi dobře vědomi, že slabost dětí je často zneužívána a jsou kvůli ní vytěžováni více než dospělí. Například zákaz zaměstnávat děti mladší třinácti let se v britské legislativě objevil až v roce 1933. Ještě během druhé světové války byly děti mobilizovány do armád, v lepším případě byly nuceny opustit své rodiny, aby přežily, v horším byly vražděny. Množství dětských uprchlíků během první poloviny 20. století je ohromující a s tím související dvě světové války a pokračující masivní industrializace společnosti vedly k uvědomění, že děti potřebují ochranu šitou na míru.
K výročí vzniká unikátní projekt. Můžete jej představit?
Na Ministerstvu práce a sociálních věcí ČR v rámci projektu „Sjednocení přístupu k ohroženým dětem“, který je financovaný z Evropského sociálního fondu plus a státního rozpočtu, se mimo jiné věnujeme také propagaci Úmluvy. Proto jsem oslovila sedm oceňovaných ilustrátorů a ilustrátorek se zkušeností s literaturou i komiksem, aby se chopili obecnějších témat Úmluvy, jako jsou povinnost státu ochránit děti před všemi formami diskriminace, zneužíváním či vykořisťováním, povinnost mít zájem a blaho dítěte vždy na prvním místě a další, aby je každý zcela podle svého zpracovali do jedné ilustrace. Vzniklo sedm obrázků, které byly v den výročí publikovány na sociální síti Facebook coby symbolická oslava 35. narozenin Úmluvy. S ilustracemi dále pracujeme, vytvořili jsme e-brožuru a e-výstavu, které budou k dispozici široké veřejnosti.
Marto Kelbl, autorka a ilustrátorka pětice knih pro děti, zvolila téma identity a zdravého rozvoje dítěte ve všech oblastech života včetně lidských práv.
Co bude obsahovat elektronická výstava, na které se podíleli významní čeští ilustrátoři a ilustrátorky?
Ilustrace Davida Böhma, Kateřiny Čupové, Štěpánky Jislové, Marto Kelbl, Tomáše Kopeckého, Lucie Lomové a Karla Osohy jsou jádrem výstavy, kterou si bude moci kdokoliv stáhnout na webových stránkách projektu, vytisknout a pověsit v zásadě kdekoliv. Od mateřských po střední školy, v knihovnách, v dětských domovech, nízkoprahových klubech nebo v pediatrické čekárně, tam všude mohou jejich díla viset a informovat o právech dětí. E-výstava je doplněna doprovodným textem a také pracovními listy, jež navedou vyučující i pracovníky a pracovnice s dětmi a mládeží k dalšímu využití ilustrací a nezletilé pak k pochopení a zvědomení si svých práv.
Jak se zájemci dostanou ke zmíněným pracovním listům?
V druhé polovině letošního ledna budou volně přístupné na webových stránkách www.pravonadetstvi.cz. Stačí si je stáhnout a mohou s nimi pracovat.
Součástí je i elektronická brožura. Co v ní čtenáři najdou?
Souvislý a zhutněný výklad Úmluvy vhodný spíše pro dospělé, které problematika zajímá a jež chtějí nebo potřebují se v ní zorientovat.
S materiály budou pracovat pedagogové všech věkových skupin. Jsou tam i materiály určené dětem, které zatím chodí do školky?
Pracovní listy jsou zpracované právě podle věku, a to pro předškolní a nejmenší školou povinné děti, starší žactvo a studentstvo středních škol. Budeme moc rádi, když nám ze školek i dalších institucí či organizací dají vědět, jak pracovní listy využili. Stačí zavěsit příspěvek na sociální sítě, samozřejmě v souladu s GDPR, a přidat hashtag #detimajiprava, a my se to dozvíme. Zároveň se tak povědomí o právech dětí bude šířit i s jejich přispěním dál.
David Böhm, jehož knihy pro malé čtenáře jsou pravidelně oceňovány doma i v zahraničí, ilustroval zájem a blaho dítěte, které musí být pro stát vždy na prvním místě.
Vzhledem k celospolečenskému vývoji se zdá, že Úmluva o právech dítěte je čím dál důležitější dokument. I běžný život ale může být pro malé děti náročný, ohrožující. Co byste dětem přála do života?
Úmluva operuje s širokým pojmem zájem dítěte, který má být vždy na prvním místě, máme se po něm ptát, a to nejen odborné veřejnosti, ale také dětí samotných úměrně jejich věku. To si interpretuji tak, že děti máme my dospělí respektovat a být jim oporou na jejich čerstvě nastoupené cestě životem. Jen tak se mohou cítit bezpečně a svobodně se rozvíjet. Společnost, co má toto stále na zřeteli, bych přála všem dětem.
Mgr. Marie Těthalová
Foto Eva Rozkošová
Kateřina Čopjaková se narodila v roce 1985. Působí jako knižní recenzentka, spolupracuje s řadou literárních časopisů a vede skupinu Nezletilí kritici. Ve volném čase čte knihy, na které nepíše recenze, a věnuje se své dceři.
Výtvarná soutěž
Časopis Informatorium 3–8 vyhlašuje výtvarnou soutěž. Na jaké téma mohou děti malovat a kreslit? Člověk, který mě má nejraději, místo, kde je mi dobře. Není nutné ztvárnit obě témata. Zato by bylo vhodné s dětmi o obou mluvit a společně pojmenovat, s kým a kde se cítí v bezpečí.
Označení prací: Každý výkres označte na zadní straně jménem dítěte, názvem školy a připojte její adresu a e-mailový kontakt. Uveďte také věk dítěte.
Důležité technické parametry pro zaslání prací: Do soutěže přijímáme obrázky maximálního formátu A3, nelze přijmout prostorové práce. Obrázky skenujeme, proto prosím nezasílejte práce typu koláž nebo prostorové efekty (třeba barevný písek nebo přírodniny by skener nevratně poškodily). Prosím, abyste obrázky nerolovali ani nepřekládali a zaslali je uložené v pevných deskách, které můžete vytvořit třeba ze starých krabic. Pokud byste chtěli zaslat obrázky naskenované, skenujte na nejvyšší rozlišení a zašlete přes službu www.uschovna.cz. Pokud byste se chtěli na něco ohledně soutěže zeptat, pište na informatorium@portal.cz. Zaslané práce se nevracejí.
Uzávěrka soutěže: 31. března 2025
Vyhlášení vítězů: V červnovém čísle bude zveřejněn seznam vítězů a část vítězných prací, další pak uvidíte v následujících vydáních.
Na co se děti mohou těšit? Soutěží se ve dvou kategoriích: 2–6 let a 7–10 let. V každé kategorii budou vyhlášeny tři hlavní ceny a porota z řady redakce může udělit i několik vedlejších cen. Cenu budou tvořit dětské knihy z nakladatelství Portál, Argo a Host a výtvarné potřeby.
Pokud by se chtěli do soutěže připojit i pedagogové, samozřejmě mohou. Uvítáme články o tom, jak jste s tímto tématem pracovali ve škole. Tři příspěvky odměníme pedagogickou knihou z Portálu.
Těšíme se na vaše obrázky!