Stejk, NejFake, Hoggy, MenT, Pedro, Johnny Valda, AtiShow, MadBros, Shopaholic Nicol… Nic vám to neříká? A přece to jsou současné idoly vašich dětí. Až na výjimky je však neuvidíte v televizi ani v novinách. Jejich rajonem je internet, konkrétně YouTube. Jsou to totiž youtubeři. O fenoménu, který hýbe mladou generací, ale dospělí jej téměř nezaznamenali, jsme si povídali s režisérem Matějem Beranem, který o youtuberech natočil dokumentární film Hrdinové nové generace.
* Kdo je to vlastně youtuber?
Psal jsem o youtuberech diplomovou práci, kde jsem definoval tři podmínky. Youtuberem je ten, kdo pravidelně a dlouhodobě publikuje na YouTube, točí svá videa primárně pro zveřejnění na YouTube, a ne třeba jen pro kamarády, a konečně prezentuje v nich především sám sebe.
* Vy jste se zaměřil ještě na takovou podskupinu, která se nazývá vlogeři.
Vloger je video bloger. Točí osobní videa, něco jako deníkové zápisky, které představuje na svém YouTube kanálu. Týkají se jeho osobního života a jeho názorů. Nezahrnují se sem třeba let‘s playeři, kteří hrají počítačové hry a přitom je na kameru komentují, protože jejich videa nejsou tolik osobně zaangažovaná. Youtubering obecně ale představuje tak čerstvý fenomén, že žánry a kategorie tu ještě nejsou moc ustálené.
* Kdy to celé vypuklo?
YouTube jako takový začal fungovat v roce 2005. Rozmach youtuberingu se datuje zhruba rokem 2012. Přelomové podle mě bylo, když YouTube dovolil všem uživatelům zpeněžovat videa. Počty zhlédnutí určitého videa, které dříve znamenaly určitou osobní prestiž, se najednou změnily v potenciální výdělek.
* Na kolik si youtuber může přijít?
Od YouTube dostává zhruba šest korun za tisíc zhlédnutí. Jeden docela populární český youtuber mi říkal, že ze sledovanosti svých videí má zhruba dvanáct tisíc měsíčně. K tomu ještě točí reklamní videa. Odhaduji, že si přijde tak na třicet tisíc za měsíc. Ovšem nejsledovanější youtuber světa PewDiePie, který pochází ze Švédska, je multimilionář. Peníze ale samozřejmě nejsou jediným hnacím motorem. Jde o zábavu, seberealizaci, sebeprezentaci, popularitu, vliv na spoustu lidí apod.
* Kolik youtuberů u nás asi je?
Stovky, možná už tisíce. Vychází tu žebříček sta nejúspěšnějších youtuberů, kde ten poslední má přes šedesát tisíc odběratelů. Kolik existuje dalších, kteří mají „jen“ deset tisíc pravidelných diváků, těžko říct. Pak tu jsou děti, které dávají na YouTube třeba jen jedno video měsíčně, nebo lidi, kteří komentují počítačové hry atd. Moc se to spočítat nedá.
* Jaký je věkový průměr youtuberů?
Těm nejúspěšnějším je něco mezi dvaceti až třiceti. Ale pak existují youtubeři jako Teri Blitzen, nejsledovanější česká vlogerka, které je patnáct.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.