PÁCHÁNÍ DOBRA ČILI INKLUZE

Ministerstvo školství prosazuje inkluzi navzdory masivnímu odporu značné části laické i odborné veřejnosti. A možná i navzdory tomu, že to v budoucnu paní ministryni politicky zlomí vaz…

Ptám se, co stojí za tou sveřepostí, když ministerstvo jinak z mnoha jiných kontroverznějších projektů vycouvalo nebo je bezpečně odložilo. Vždy, když paní ministryně mluví v televizi o inkluzi, začne stylem, že „jediná změna je ve využívání příloh LMP, bla bla bla“ a pokračuje tak nezáživně a zamotaně, že rychle ztrácím pozornost. Vypnu mysl a jen pozoruji, jak cop paní ministryně při vehementní gestikulaci létá ze strany na stranu. Za těch x rozhovorů o inkluzi, které jsem s ní slyšel a četl, jsem se nedozvěděl to podstatné: PROČ?

Změna se děje ve chvíli, kdy něco nefunguje. Nefungují snad naše speciální školy? To nikdo netvrdí. Tak proč, když o inkluzi mnohdy nestojí ani sami rodiče handicapovaných žáků, nebo naopak, když přece inkluze probíhá spontánně už řadu let tam, kde je k ní oboustranná dobrovolná ochota? Proč s tím ministerstvo tak halasně vyrukovalo za podpory (či snad z nařízení?) premiéra Sobotky, který je přece jinak tak opatrný, nechce si to s nikým rozházet a vždy hledá kompromisy, což nemyslím zle. Tak tedy: PROČ?

Zkušenost ze Šluknovska

Říká se – a občas už i píše –, že je to kvůli romským dětem. Evropská komise prý na základě stížností zjistila, že do „zvláštních“ škol jsou u nás umísťovány romské děti, které nemají žádné postižení – což je samozřejmě špatně. Pokud je to opravdu tak, soustřeďme se tedy na tento problém a nevtahujme do hry celou dětskou populaci.

Další zjištění Evropské komise se údajně týkalo romské segregace, tedy že existují třídy normálních základek, kde jsou jen samé romské děti. Tady mohu posloužit příkladem ze svého okolí. Bydlím na Šluknovsku, kam se kvůli spekulantům s byty přistěhovala v posledních letech řada Romů. Na začátku školního roku přišly do běžné základky romské děti, které byly rozmístěny do různých tříd. Jak reagovali „bílí“ rodiče? Stáhli své děti po čase pryč a raději je vozí do dvacet kilometrů vzdálené školy. Čili: Tady nikdo záměrně nevytváří romské třídy, ty vznikají z důsledku rozhodnutí rodičů. Mně to nijak netěší, jen to konstatuji. A poučme se z toho, jak reagují rodiče. Obávám se, že pokud třídu naplníte handicapovanými žáky, rodiče ostatních své děti dají jinam. Takhle to funguje.

Dejte nám znamení

Pak se ještě mluví o jednom důvodu. Pokud nebude inkluze, nedostaneme prý peníze z EU na školství. Je-li to skutečně pravda, paní ministryně to asi nemůže říci takto na rovinu. Nemůže být nekorektní. Proto vás prosím, paní ministryně, dejte nám alespoň nějaké znamení. Je inkluze kvůli romským dětem? Pohoďte tedy v přímém přenosu copem doleva. A pojďme těm dětem pomoct jinak. Inkluze pro ně absolutně nic neřeší, zase zůstanou samy ve třídě, věřte mi. Je to kvůli penězům z EU? Potom pohoďte copem doprava. A co s tím dál? Inkluzi zavedeme, ale bude jenom na papíře jako většina projektů? Bude to naše švejkovská inkluze po Česku čili čirý formalismus? Nebo to myslíte opravdu vážně?

Prosím, dejte nám znamení.

Jan Vodák