Jaké postupy a pomůcky má pro děti s vadou řeči metodika pedagogického směru Montessori? A v čem se liší od běžných přístupů?
Maminka s chlapcem navštívila Integrující poradnu Montessori v Hejnicích velmi pozdě. Docházel do první třídy, učil se novému – číst, psát a počítat. Vysoce vnímavé období pro snadnější podněcování k aktivitě a nápravě řeči částečně vypršelo, přesto jsem se snažila tento úsek obnovit. Vždyť řeč dítěte s vývojovou dysfázií je narušena ve všech řečových rovinách a pro její lepší vývoj se vyžaduje dlouhodobý proces pozorování s jasně vytvořeným plánem terapie. Speciálně pedagogické metody nápravy byly započaty ihned.
Na úplném začátku péče, a to i k vzhledem k věku dítěte a jeho stávajícím schopnostem a dovednostem, jsem se zaměřila na zlepšení využívání spisovných tvarů slov a vůbec umění vyjádřit se. Zásadním úkolem bylo udržet jeho schopnost myšlení a účelněji ji využívat, tedy více rozvinout logicko-konkrétní myšlení a pokusit se o rozvoj i toho abstraktního. K úkolu přiblížit se ke změně v jeho chápání pojmů zásadně pomohly vybrané Montessori pomůcky společně se speciálně-pedagogickým individuálním přístupem.
Dítě s vývojovou dysfázií by nemělo pracovat samo, je nutné být mu nablízku. I blízkost učitele má být příjemná, a proto využívám trojstupňovou výuku. Pojmenovávám každý úkol a poznatek, aby se u dítěte upevnilo znovupoznávání, a tím vytvářím prostor pro kontrolu jeho činnosti, zda všemu skutečně rozumí. K nové dovednosti se přidávají další složitější úkoly, které mu rozšiřují schopnost myšlení.
Hmatová písmena
Začala jsem úplně od začátku a hloubkově jsem nezjišťovala, co škola chlapce naučila. Bylo nutné pracovat po krocích i z důvodu nízké koncentrace pozornosti se zvýšenou emotivitou. Diagnosticky jsem si ověřila vše sama. Prostřednictvím hmatových Montessori písmen se chlapec naučil abecedu tiskacích i psacích písmen. Jednoduché říkanky tuto dovednost ještě upevnily. Například: sluchová analýza se trénovala osvědčeným logopedickým CD programem: O jako oko; Z jako zuby; král má korunu – K; mluvím, mluvím – jsem M; lenoším, lenoším – jsem L apod. Slova jsme skládali živou abecedou. Pro posílení jemné motoriky a upevnění fonematického sluchu pro danou hlásku jsem použila pomůcky Logico Piccolo a další jiná logopedická CD.
Dítě bylo pestrostí výuky nadšené a postupnými kroky se s radostí všemu požadovanému učilo. Vzhledem k nízké úrovni jemné motoriky jsem využila Montessori geometrickou komodu s úchyty, která zároveň posílila jeho matematickou představivost. K dokonalejšímu uvolnění ruky chlapec často maloval temperami na velký papír. Zároveň se v této opožděné oblasti rozšiřovala slovní zásoba, snaha reagovat ve větách, a to nejen v matematice. Vytvořila jsem klidné prostředí s individuálním přístupem. Výsledkem práce je, že chlapec dnes umí velmi dobře celou abecedu. Dokáže číst jednodušší slova i krátké věty v textu a rozumí obsahu středně dlouhého článku v knize. I „motorika řeči“ se zlepšila. Ústní projev je mnohem srozumitelnější – jazyk se „plazí“ převážně ve střední rovině dutiny ústní.
P. S.
Závěrem bych chtěla říci: V nejpříznivnějším období pro nápravu poruchy maminka nevyhledala odborníka. Ve vývoji dítěte se ztratily důležité roky pro jeho optimální vývoj. Na úplném počátku jsem použila tréninkový program řeči. Během poslechu si dítě hraje, pomůcky si vybírá samo a opakuje slyšená slova z CD, čímž nenásilně trénuje řeč. Jinými slovy, chlapec se při práci uvolňuje, snaží se hlásky, slabiky, slova opakovat a zároveň neztrácí chuť pracovat. Pozoruje sám sebe (sebereflexe), sám se pobízí k opakování slovíček či spolupracuje při složitějších pokynech (vnitřní motivace). Chlapec také trénoval sluchovou pozornost – zdokonaloval si paměť pro pokyny, uměl popsat děj apod.
A co je na této práci nejkrásnější? V průběhu terapie jsem se stala spíš pozorovatelem než aktivním učitelem. Postupnými kroky v péči došlo mezi mnou a dítětem ke vzájemné pozitivní komunikaci s důvěrou.
***
Dítě s vývojovou dysfázií by nemělo pracovat samo, je nutné být mu nablízku. I blízkost učitele má být příjemná.
O autorovi| Helena Pálová Autorka je speciální pedagožkou, předsedkyní Integrující poradny Montessori v Hejnicích.