Rámcové vzdělávací programy v MŠ i v ZŠ dávají prostor tvořivosti, variabilitě učebního procesu, volají po kvalitnější výuce s důrazem na individuální práci s dětmi, po možnostech rozvoje nadání talentovaných dětí. Ekonomovévšak hledí na problematiku výuky z jiné stránky. Nedostatek finančních prostředků řeší nasazením normativů, tj. zvýšením počtu dětí na učitele. Ke slovu přichází prosté matematické dělení.Není na čase oslovit rodiče a poukázat na změny ve školství, které jsou namířeny proti dětem? Právě rodiče by se měli zajímat, proč ve třídě ZŠ sedí na třicet dětí, proč ředitelky MŠ hledají cesty, jak zvýšit počet dětí naučitelku, aby získaly potřebné peníze na mzdy, neohrozily bezpečnost dětí a práce s dětmi měla smysl. Normativ mzdových prostředků příliš mnoho prostoru na individuální práci s dítětem neskýtá. Pohled ekonomů okem normativu naškoly nepřeje ani integraci znevýhodněných žáků.Oslovme rodiče, zákonodárce, tvůrce normativů a pohovořme s nimi o potřebných optimálních podmínkách výuky. Ti, kteří s dětmi nikdy nepracovali, pravděpodobně nevědí, jaký je optimální počet žáků pro kvalitní výuku.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.