Když jsem se zeptala dětí, jestli někdy jely vlakem, zjistila jsem, že z třiadvaceti jich sedm vlakem ještě nejelo. A tak jsme se s kolegyněmi rozhodly, že s dětmi vlakem pojedeme my. Jistě nemusím zdůrazňovat, že bezpečnostdětí byla pro nás prvořadá.Město Orlová vlakové nádraží nemá. Proto jsme zvolily cestu autobusem z Orlové do Bohumína, pak vlakem do Karviné a zpět do Orlové opět autobusem. V Bohumíně si děti prohlédly nádraží - okénko, kde se kupují jízdenky,jízdní řád, čekárnu, bufet, zrekonstruovaný podchod a nástupiště k vlakům, kolejiště, velké hodiny, paní výpravčí a samozřejmě vlaky. Jízda sice uběhla rychle, ale i tak měly děti o čem vyprávět, sdělovat své zážitky a pocity zcestování - co se jim líbilo a co naopak nelíbilo. Překvapilo nás, že si děti všimly poškrábaných oken, zničených sedadel a odsoudily chování těch, kteří to udělali. Převládaly však kladné pocity a radost z jízdy i celéhocestování."Cesta vlakem"byla námětem her několika dní. Děti naší MŠ jsou zvyklé, že různé činnosti a hry samy navrhují - co by chtěly k danému tématu dělat, co by se chtěly ještě dovědět, o co mají zájem. Nejinak tomubylo i po našem výletě. S dětmi jsme si na vlaky nejen hráli, ale ztvárňovali je pohybem ve spojení s hudbou, výtvarně.Povídali jsme si i na téma:"Co by se stalo, kdyby...","S kým by nejraději cestovaly a kam"a podobně. Děti z nabízených pomůcek a různých materiálů vlak sestavovaly, určovaly barvu, počet a velikostvagonků, který vlak je krátký, dlouhý, vyhledávaly dvojice lokomotiv nebo vagonků. V encyklopediích vyhledávaly i jiné dopravní prostředky, které jezdí po kolejích (tramvaje, metro). Zařadili jsme i sluchovou hru, kdy dětipoznávaly různé zvuky.Velmi se jim líbila interaktivní hra"Vláček jede". Rozvíjí vzájemnou důvěru, spoléhání se na druhého, odpovědnost za splnění úkolu. Nejprve si připomeneme, jak to chodí na nádraží, povídáme si, jak cestujemevlakem apod. V herně si vymezíme prostor pro depo. Děti utvoří dvojice a postaví se za sebe. První ve dvojici je mašinka, která se porouchala (dítě zavře oči) a řídí ji vagon, který stojí za ní. Ani mašinka, ani vagon nicneříkají a jejich úkolem je dostat se bezpečně do depa, kde mašinku opraví."Vagonek drží"mašinku"za ramena a jemně ji vede do depa. Během hry se děti vystřídají.Výlet vlakem byl pro děti přínosem a jejich radost a spokojenost pro nás učitelky odměnou.
O autorovi| Marie Válková; MŠ Okružní, Orlová-Lutyně