To, že smích léčí a prospívá zdraví, je známo. Víkendový kurz aktivizačních metod v hudební výchově, který se uskutečnil v listopadu 2005, byl smíchu plný. Pořadatelem setkání pedagogů byla Česká Orffova společnost ve spoluprácise ZŠ v Rychnovské ulici v Praze 9-Letňanech.Co nás čekalo? Hry se slovy, rýmy, zpěv, hra na rytmické i melodické nástroje Orffova instrumentáře, vyjádření hudby pohybem, poslech. Zahráli jsme si na operu, uplatnili prvky pantomimy, vytvořili živý Betlém a jehozrcadlový obraz. Ve dvojicích a skupinách jsme si také hráli s rytmem, rýmem a vymýšleli slova na danou melodii. V průběhu víkendu byl prostor pro získávání nových zkušeností. Možnost zahrát si na xylofony, metalofony azvonkohry sopránové i altové měl skutečně každý. S takto dobře nástroji vybavenou školou jsem se jinde nesetkala. Mohli jsme využívat i různé další nástroje.Učitelku této školy Dr. Lenku Pospíšilovou znám asi 15 let, setkaly jsme se poprvé v době mého působení v Pedagogickém centru Praha. Ráda jsem se jejích seminářů zúčastňovala. Jsem potěšena, že je stále tou báječnoulektorkou, je stále plná svěžích nápadů. V průběhu třídenního kurzu jsem měla možnost poznat i způsob práce dalších lektorů. Mladistvým elánem zaujal a lavinou podnětů nás zaplavil Martin Ptáček. Zajímavým způsobem lektorováníupoutaly mladé dámy Jitka Rutrlová a Markéta Nosková. Ti účastníci kurzu, kteří projevili zájem o hru na zobcovou flétnu, měli možnost ocenit také způsob vedení seminářů Hanou Šťastnou.Mnohé nové poznatky a podněty získávám z pedagogické literatury. Nejraději čerpám z bohaté tvorby vynikajícího pedagoga a hudebního skladatele Pavla Jurkoviče. Zajímavé odborné publikace nabízí nakladatelství Portál. Vrámci seminářů si však mohu vyměňovat zkušenosti s mladšími kolegyněmi. Těm nejmladším sice chybí zkušenosti, ale jejich nápady bývají velmi svěží a nevšední.Mezi sedmi desítkami účastníků byly zastoupeny učitelky MŠ,vychovatelky ŠD a učitelky ZŠ 1. i 2. stupně. Nechyběli ani pedagogové ze ZUŠ a gymnázií. Přijely i kolegyně ze Slovenska.Aby pedagog neustrnul, ale naopak se dále rozvíjel, měl by mít občas možnost se podobného zážitkového semináře, jaký se konal v Letňanech, zúčastnit. Smyslem víkendové tvůrčí dílny bylo"poskytnout možnost praktickysi vyzkoušet různé způsoby práce s konkrétním písňovým a pohybovým materiálem, vhodným k okamžitému, ale i dlouhodobému využívání ve škole". Tento cíl byl naplněn.Chtěla bych poděkovat nejen skvělým lektorům, ale i členkám výboru ČOS, bez jejichž náročné a zcela nezištné práce by se tato krásná a tolik přínosná akce nemohla uskutečnit.

Placená zóna

Eva Hurdováilustrační foto z MŠ Naskové, Praha 5