Kresba rozvíjí osobnost dítěte. Vývoj dětské kresby odráží vyspívání osobnosti dítěte a proto bychom měli sledovat, jak se dětská kresba postupně zdokonaluje. Postupné zakládání prací se stává „deníkem dítěte“, ve kterém mohou rodiče, učitelky a třeba i psycholog „číst“ a sledovat vývoj osobnosti dítěte. My učitelky bychom nikdy neměly zapomínat na význam kresby pro rozvoj osobnosti dítěte. V současné době, kdy nás obklopují nabídky knih, časopisů, programy televize, různé zájmové organizace s nabídkou netradičních výtvarných nápadů a technik, nesmíme opomíjet nutnost kresby zvláště v MŠ. Vždy a ve všem hledejme určitou vyváženost. Seznamujme děti se zajímavými novými technikami, pracujme na velké formáty papíru a tím rozvíjejme fantazii a představivost. Z vlastní zkušenosti z různých výstav a soutěží dětských prací vím, že moderní techniky převládají. Je to dobré, ale je nutné si uvědomit, jak je potřebné u dětí s přibývajícím věkem vytvořit smysl pro detail, propracovanost, promyšlenost, upevňování správného držení tužky, zjemnění a zpřesnění tahů pro nácvik psaní tak důležitých pro vstup dítěte do ZŠ. To vše dětem skýtá právě kresba. Nezapomínejme s dětmi kreslit, vždyť kresba může být i zajímavou a netradiční výtvarnou činností – kresleme různými nástroji – tužkou, pastelkou, pastely (suchými, voskovými, rudkou…), barevnými křídami, perem, fixem, dřívkem, tuší, lepidly (klovatina). Využívejme různých druhů podkladů ( papír, sklo, keramika, hedvábí, dřevo, kov). Kresbu můžeme roztírat, rozmývat, odkrývat, patinovat, lavírovat, fixovat…kreslit do podkladů vlhkých, barevných, lazurovaných apod.. můžeme kreslit v přírodě (beton, asfalt, písek, hlína sníh…). Obrazné myšlení, které se vytváří hlavně kresbou v předškolním věku, je základem logického myšlení v pozdějším věku. Proto by kresba měla zůstat v MŠ vždy hlavní výtvarnou činností.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.