Zvířátka ve hře, písni a tanci

Lidových písniček o zvířátkách je velmi mnoho. Život lidí na venkově, kteří si je vymýšleli a zpívali, byl se životem zvířat velmi úzce svázán. Někdy byla kráva nebo koza jedním z hlavních zdrojů obživy. Proto písničky, které si o zvířatech lidé skládali, vyjadřovaly jejich obavy o zdraví krávy, pýchu nad čilým kohoutem či pěkným koněm či posměšek nad tlustým vepříkem. Většina textů, které o zvířátkách vznikaly, byla určena k tomu, aby si je lidé popěvovali či zpívali, proto texty vznikaly současně s melodií. Hop hej, huso černá Dvojice stojí po kruhu, čelem proti sobě, podají si obě ruce. Chlapci (Ch) stojí zády do kruhu, dívky (D) čelem do středu kruhu. 1. takt – 2 podupy na místě (od Ch levou, pravou nohou); 2.–4. takt – 6 cvalových úkroků po obvodu kruhu, vlevo od Ch; 5. takt – 2 podupy na místě; 6.–8. takt – 6 cvalových úkroků opačným směrem, vpravo od Ch; 9.–12. takt – dvojice se pustí, tleskne, zavěsí se za P lokty a provede celou zátočku až na své místo; 13.–16. takt = 1.–4. takt. Mezihra: Děti se pustí a otočí každý sám na místě nebo Ch lehce tleskají a D postoupí k dalšímu Ch, postaví se do ZP a tančí druhou sloku s novým partnerem. Náš táta kocour Dvojice dětí stojí volně v prostoru v postavení za sebou: 1. dítě stojí, obě ruce v bok, půjde vpřed a bude určovat směr pohybu, 2. dítě položí svoji pravou ruku na levé rameno prvního dítěte, levou rukou za sebou při chůzi mává jako ocáskem. 1.–4. takt – dvojice se prochází volně v prostoru, 3 kroky v taktu; 5.–8. takt – 1. dítě se otáčí na místě, 2. dítě ho svojí pravou rukou jakoby šviháním roztáčí. Mezihra 4 takty: Děti se postaví do základního postavení, ale vymění si role; 2. sloka: pohyb se opakuje.

Placená zóna