Využití odpadového materiálu při tvořivé práci dětí nebo tvořivé uplatnění prvků dramatické výchovy v mateřské škole. Tato témata (a samozřejmě i mnohá další) byla součástí projektu, do něhož se zapojily první dvě skupiny učitelek mateřských škol z oblasti Chomutov, Jirkov, Most a Litvínov. Projekt patřil do „balíčku“ dalšího vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v Ústeckém kraji, který má název Výuka k rozvoji tvořivosti učitelek mateřských škol a který je financován Evropským sociál ním fondem a státním rozpočtem České republiky. Projekt je rozdělen na jednotlivé části tak, aby obsah vzdělávání odpovídal požadavkům využití učitelkám při jejich práci s dětmi, při plánování tematických bloků v návaznosti na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Každý blok vzdělání obsahuje dva akreditované semináře (Využití odpadového materiálu při tvořivé práci dětí a Kontakt s přírodou Krušných hor učitelek MŠ v teorii i praxi) a školení (Tvořivé uplatnění prvků dramatické výchovy v MŠ). Součástí projektu je také návštěva německé školky, kde učitelky měly možnost srovnání práce našich mateřských škol a německé mateřské školy. Na závěr celého vzdělávacího bloku projektu se konal závěrečný workshop, kde učitelky zhlédly videozáznamy – ukázky práce s dětmi v konkrétních MŠ, které během tvůrčí dílny prodiskutovaly. Při závěrečném vyhodnocení zazněl od účastnice Emy Mertlové, učitelky z MŠ „Parník“ v Soukenické ulici v Litvínově, tento názor: „Na seminář jsem přijela se smíšenými pocity. Cítila jsem se bez invence, bez nápadů. Lektorky Eva Lenčéšová a Romana Žižková z dramaťáku mi pomohly vystrčit bodlinky zájmu a zvídavosti, Dana Nováková z recyklohraní mi vložila do srdíčka EKO kytičku a inženýr Štefan Gažůr ze životního prostředí k ní přidal zelené lístečky. Všichni ostatní, kdo se na projektu podíleli, to celé krásně zaštítili skvělými podmínkami a za to jim moc vřele děkuji.“ Podnětné prostředí Organizátoři projektu si velmi dobře uvědomili důležitou podmínku podnětného prostředí vzhledem k současné nedostatečnosti kontaktu dětí se zdravou přírodou. Ta dítěti poskytuje komplex informací nezbytných pro chápání fungujících vazeb a možnost být aktivní. Učitelka by ji proto měla velmi dobře znát. Z těchto smysluplných důvodů se další vzdělávání pedagogů z velké části odehrává přímo v prostředí Krušných hor. Učitelky si přímo prožily, jak je nutné při předškolním vzdělávání vytvářet a zajišťovat co nejvíce příležitostí k přímým stykům dítěte se zdravým přírodním prostředím. Příroda je totiž pro předškolní děti nejbližším přirozeným prostředím. Učitelky z německé školky na oplátku navštívily mateřskou školu v Litvínově v Tylově ulici. Nejprve si školku prohlédly, poté jim vedoucí učitelka školy Jana Heinc Buchalová velice srozumitelně a zjednodušeně vysvětlila podstatu českého Rámcového vzdělávacího programu, podle kterého pracují učitelky v mateřských školách. Po krátké besedě s českými kolegyněmi navštívily německé učitelky ještě MŠ Fr. Malíka v Mostě, kde se seznámily s konkrétním plánováním jednotlivých tematických integrovaných bloků. K celému projektu se také vyjádřila jedna z účastnic, učitelka z MŠ Pod Lesem v Litvínově Alena Ulrychová: „Celý projekt je velkým přínosem pro všechny učitelky, které se seminářů zúčastní, avšak nejen pro ně, ale i pro kolegyně z jiných MŠ, protože poznatky, zážitky a zkušenosti si učitelky předají jednak v průběhu projektu, jednak poté. Zvláště přínosné je propojení konkrétních teoretických i praktických ukázek v návaznosti na Rámcový vzdělávací program, protože ne všechny učitelky dovedou pracovat s tímto dokumentem tak, aby to bylo přínosem pro jejich práci s dětmi. Chtěla bych touto cestou poděkovat autorce projektu Monice Vydrové, celému týmu, který se podílí na realizaci jednotlivých bloků seminářů, za tvůrčí, přátelskou a pro učitelky přínosnou atmosféru a sobě i kolegyním přeji, aby takových projektů bylo více.“
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.