Revize RVP PV aneb Jak vytvořit frontu před ministerstvem?

Na tuto otázku znají odpověď učitelky mateřských škol. Na zářijovém setkání se jich na ministerstvu školství sešlo 284. Počet zájemkyň tak mnohonásobně překročil kapacitu sálu. A co že je zvedlo z dětských židliček a přimělo přijet do Prahy? Plánovaná revize Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Mnohé mateřské školy s ním pracují už od jeho vzniku v roce 2001. Některé se připojily v roce 2004, kdy došlo k jeho úpravám, a zbylé v roce 2007, kdy ofi ciálně vstoupil v platnost. Dalo by se tedy říci, že učitelky mateřských škol měly poměrně dlouhou dobu na seznámení se s tímto zásadním dokumentem a jeho uvedením do praxe. Přesto jsou známy dva hlavní důvody pro jeho revizi: zpráva OECD, která jej hodnotí jako příliš akademický, což znemožňuje jeho přijetí širokou laickou veřejností, a pak hodnocení ČŠI, jež shledala nedostatky ve vzdělávacím obsahu většiny školních vzdělávacích programů, které v letech 2009–2012 zkontrolovala. Návrh revize z dílny doc. Evy Šmelové, připomínkovaný poradním sborem ministra školství pro předškolní vzdělávání, nemění současnou koncepci, ale RVP PV zestručňuje, zjednodušuje terminologii, odbourává rizika, jako přílohu pro začínající učitelky navrhuje konkretizované očekávané výstupy, zakomponovává gramotnosti, podporuje polytechnické dovednosti (požadavek praxe) a snaží se o provázanost s RVP ZV (alespoň na úrovni elementaristiky). Termínem pro ukončení revize je 1. září 2015. Navrhované tříleté období umožní odborné i laické veřejnosti vyjadřovat se ke shora uvedenému návrhu a napomůže celoplošné diskuzi nad dokumentem, který zcela zásadně ovlivňuje celoživotní vzdělávání většiny české populace. Diskuze bude probíhat také pomocí webového portálu, který bude pro revizi RVP PV zřízen. Tolik hlavní závěry z prvního veřejného setkání zástupců MŠMT ČR, ČŠI, odborníků z pedagogických fakult, zástupců profesních organizací, zástupců z řad zřizovatelů a obchodní komory a především ředitelek a učitelek mateřských škol téměř z celé republiky. Zdálo by se, že zakládají důvody k dobrému startu plánované revize. Proč tedy ten obrovský zájem praxe? Důvody jsou nasnadě. Jednak mají učitelky mateřských škol veliký zájem na tom, aby předškolní vzdělávání děti co nejlépe připravilo pro život. O tom svědčí i fakt, že změnu vzdělávání od předmětového k celostnímu přístupu se znalostí dítěte a jeho zájmů a potřeb uskutečnily jako první z celé vzdělávací soustavy. A druhým důvodem je přesvědčení o nutnosti vlastního celoživotního vzdělávání. Zbývá si jen přát, aby ve své práci nezůstaly osamoceny, tak jako v dobách uvádění prvního rámcového vzdělávacího programu do praxe.

Placená zóna