I letošní přijímačky na střední školy provázel bouřlivý ohlas. Nejvíce žáky „zaujala“ matematická úloha s traktorem, do jehož zadního kola se zaklínila tuba s barvou, jež patlala na silnici skvrny. Cermat chtěl vědět, v jaké „výšce nad zemí byl střed zadního kola traktoru“.
Pokud jste pochopili, že traktorové koleso opisuje kružnici a chtějí po vás spočítat její průměr, úkol to zas tak těžký nebyl. Problém tkvěl v tom, že podobné typy úloh v běžných učebnicích matematiky nenajdete. Snahu o kreativitu a „přiblížení matematiky životu“, jakou projevil Cermat, bychom mohli ocenit kdykoli jindy, než při časově našlapaném a nervy napínajícím testu, v němž jde o žákovu budoucnost. Není divu, že přijímačky vyvolaly na internetu opět vlnu reakcí. Nešlo jen o tradiční parodická videa s bezzubým Španělem či Hitlerem v berlínském bunkru, ale i o řadu diskusí s reflexemi typu „A místo traktoru začali všichni žáci počítat nejkratší cestu na pracák!“ či „A co takhle matematická úloha, o kolik by bylo možné přidat každému učiteli, kdyby se celý Cermat zrušil?“