Přijímačky a maturity

Jak nahlížíte na existenci jednotných přijímacích zkoušek na střední školy a státních maturitních zkoušek a jak se vám jeví jejich podoba a filozofie, kterou razí organizace Cermat?


U jednotných přijímacích zkoušek jsem dosud nepochopil smysl této jednotnosti – proč by si každá střední škola nemohla stanovit svá vlastní kritéria pro přijímání dětí? Copak jsou ředitelé těchto škol nesvéprávní? Státní maturity ale v obecné rovině podporuji – maturita by podle mě měla garantovat dosažení určité úrovně vzdělání a stát by za to opravdu měl ručit. Já bych byl dokonce pro podobnou „maturitu“ na závěr ZŠ. To, co předvádí Cermat, je ale hodně problematické. Každá maturita by měla mít státní a školní část a třeba slohová práce by měla být součástí té školní. Naproti tomu, výkřiky, jak hrozně složitá je třeba maturita z matematiky, jsou nesmysl: na té nižší úrovni by odmaturoval i šikovný deváťák (zkoušeli jsme to). Je otázkou, zda skutečně MUSÍME mít za každou cenu určité procento maturantů v populaci, jak se o to vláda snaží. Ten, kdo neodmaturuje, tak prostě nebude mít maturitu – no a co? 


Michal Černý, ZŠ Praha-Klánovice 


Placená zóna