Titul Zlatý Ámos letos získala Pavlína Kopáčiková, která učí na prvním stupni základní školy v šumavském Vacově. Podporovali ji nejen její čtvrťáci, kteří ji do ankety o nejoblíbenějšího učitele přihlásili, ale celá škola. Při finálovém klání byla žlutá trička jejích příznivců nepřehlédnutelná. Po třech letech nadvlády mužů tak koruna pomyslného krále českých učitelů přešla do rukou ženy.
Anketa Zlatý Ámos má už více než čtvrtstoletou tradici. První ročník se konal ve školním roce 1993/1994. Tehdy se ho zúčastnilo devatenáct učitelů. Do letošního 26. ročníku přihlásili žáci a studenti 68 pedagogů. Nejvíc přihlášek přišlo z pražských škol. Ve Středočeském kraji žáci vyslali do soutěže osm učitelů, tedy jen o jednoho méně než v Praze. Naopak Karlovarský a Liberecký kraj letos žádného zástupce neměly. Z padesáti nominovaných žen jich čtyřicet čtyři učí na základních školách. Podobné to bylo mezi muži. Z osmnácti učitelů bylo jen pět ze středních škol.
Přísná jak metr
V průběhu ledna a února se v Praze, České Kamenici, Zlíně a Ostravě uskutečnilo šest regionálních kol, v nichž tříčlenné týmy žáků musely obhájit svou nominaci před porotou. Někde k tomu přistoupili volně a o svém oblíbeném kantorovi vyprávěli různé příhody, které s ním prožili. Jinde si děti připravily scénky s básničkami a písničkami, nechyběly fotografie a kresby, které dokládaly, jak jim to s jejich oblíbeným učitelem klape.
Vítězové regionálních kol se pak utkali v semifinále. „Tady se potvrdila vynalézavost a originalita dnešních dětí,“ říká zakladatel ankety Zlatý Ámos a současný školský ombudsman Slávek Hrzal. „Musely své oblíbené učitelky a učitele vybavit třemi věcmi, které nejlépe demonstrují jejich vzájemný vztah. Obdivoval jsem například jednu z finalistek, která bez zaváhání a s naprostou důvěrou před všemi vypila elixír vítězství namíchaný z neznámých ingrediencí jejími žáky. Překvapila mě i paní učitelka, která od dětí dostala papírový metr. Prý proto, že je přísná „jako metr“ a měří všem stejně. Vybrat finalisty nebylo snadné. Letos poprvé porotu tvořili všichni semifinalisté. Sami si vybrali šestici, která je pak reprezentovala ve finále. A vybrali dobře. Pět učitelek a jeden pan učitel vytvořili tým, který soupeřil a zároveň spolupracoval. Finále mělo krásnou atmosféru. Všichni pochopili, že korunovaný Zlatý Ámos je reprezentantem a mluvčím nejen finalistů, ale i všech kvalitních pedagogů.“
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.