Online archiv

Vydání: 6/2010

Nejdůležitější je věrohodnost

Připravila Nina Rutová, 6/2010
Přestože jedna z největších českých hereček Vlasta Chramostová učila jen krátce, svým přístupem k politickým událostem a osobním nasazením byla vzorem a tím pádem i pedagogem pro mnoho lidí, kteří v sedmdesátých letech nekolaborovali s režimem a hledali oporu kromě jiného také v osobnostech, kterých si mohli vážit a které boji za lidská práva obětovali i skvělou pracovní kariéru. V roce 1999 vyšly knižně její vzpomínky – svědectví pod titulem „Vlasta Chramostová“.

Státní maturity – zrušit , či nezrušit?

Jan Michal Mleziva, 6/2010
Před volbami jsme mohli zaslechnout z úst některých politiků ostrou kritiku státních maturit, které mají doplnit a z části nahradit tradiční formu maturitních zkoušek. Dokonce se mezi politiky objevil názor, že by bylo vhodné státní maturity zrušit. Do veřejného povědomí, jež bylo dříve právě ze strany politiků formováno spíše k vstřícnosti vůči státním maturitám, tak vstoupila nejasnost, kterou navíc zesilují protesty odvážných učitelů.

Co se děje na škol ách

Maja Bihelerová, 6/2010
Celoškolní projekt „Den Země“

Prázdniny a finance

Jitka Kašová, 6/2010
Náměty, které níže nabízíme, jsou součástí projektu finančního vzdělávání pedagogů základních škol Rozumíme penězům. Pedagogové získávají v rámci projektu kurz, sborník příkladů, přístup na webové stránky www.rozumimepenezum.cz a unikátní učebnici pro práci s žáky. Učebnice se skládá z 10 témat spojených s rozhodováním o penězích.

S kým na dovolenou?

6/2010
Jmenuji se Veronika, je mi 45 let, s manželem jsme spolu bezmála dvacet let, loni na podzim jsem nastoupila po mateřské opět do práce. Na naší škole je skvělý kolektiv zaměstnanců. Nástup do práce se pro mne stal vzpruhou. Obměnila jsem trochu šatník, začala jsem cvičit a práce mě moc baví. Proměny, které prožívám, však nelibě nese můj muž. Když chci, abychom spolu vyjeli na kola, projevuje odpor. Vadí mu, když se nevěnuji domácnosti tak jako dříve, chtěl by teplé večeře každý den, což nyní nezvládám. Vadí mu, že se stýkám s novými kolegy. Náš vztah se tím hodně změnil, řekla bych, že je v krizi. Mým novým, aktuálním problémem je to, že se chystáme na dovolenou. Objednala jsem skvělý wellness hotel s půjčovnou kol, zajistila hlídání dětí a nyní to vypadá, že tam pojedu sama. Chtěla jsem si užít pěknou dovolenou se svým mužem, projít se po horách, zajezdit si na kole, užít si sauny a masáží. Když to uslyšel manžel, sdělil mi, že na žádnou takovou dovolenou se mnou nepojede. Já jsem teď na rozpacích. Mám přesvědčovat manžela, nebo pozvat na dovolenou kamarádku? Nebylo by to nebezpečné? Neměli by manželé vždycky trávit dovolenou spolu? Kolegyně mi radí, abychom si vyjeli každý zvlášť – není to ale riskantní? Mí známí se domluvili na oddělené dovolené, ale kamarádčin muž se na dovolené zbláznil do jiné a dnes jsou již rozvedení. Manžel by chtěl dovolenou trávit u moře s minimem fyzických aktivit. Myslíte si, že bych se měla manželovi přizpůsobit? Paní Veroniko, nevím, jestli upřednostňujete dovolenou s partnerem, protože si chcete spolu užít volno, nebo jestli je pro vás prioritní vychutnat si dovolenou po svém. Obě řešení mají své výhody. Pokud pojedete se svým manželem, budete mít čas prohovořit si v klidu věci, které jsou mezi vámi a trápí vás. Samozřejmě se může stát, že si dovolenou nevychutnáte tak, jako kdybyste jela bez něj. Je tu však šance, že nezatíženi všedními starostmi získáte prožitky, které byste za jiných okolností neměla šanci se svým manželem prožít. Dovolená trávená s partnerem se také může stát obdobím nadměrné zátěže. Pro tuto variantu doporučuji ptát se partnera na to, co od dovolené tento rok očekává a jak je to sladitelné s vašimi tužbami. Pro trávení partnerské dovolené je nutné, abyste se domluvili na dobrovolnosti výběru aktivit – jak celé dovolené, tak i na výběru jednotlivých činností, kterými budete dovolenou vyplňovat. Občas je prospěšné si i na dovolené dát rozchod a každý trávit čas po svém. Právě to, že máte svobodu, vám umožňuje mít rozdílné zážitky, o kterých si můžete povykládat. Občas je dobré vyzkoušet také něco, v čem si není jistý ani jeden z vás, pro partnera to nebude tak ohrožující a můžete mít nové společné zážitky. Dále je prospěšné dát partnerovi prostor na koníčky, i když vám nejsou blízké. Pokud vás aspoň trochu zajímají, je dobré projevit zájem a říci mu, že jste ráda, že je něco, co ho baví. K tomu, abyste maximálně využili čas pro odpočinek, doporučuji minimálně den před odjezdem a den po příjezdu neplánovat mnoho aktivit, ale trávit je v klidu. Také je důležité ponechat partnerovi aktivity, u kterých chce být sám. Nepředpokládat, že vše, co ho baví a zajímá, chce s vámi sdílet. Nechejte mu kousek světa, který je jen jeho. Je možné, že když pojedete sama nebo s kamarádkou, uvolníte se od napětí, které je mezi vámi a manželem. Chvíle odloučení může přinést i to, že se na sebe budete těšit. Můžete si dovolit volný čas strávit více podle vlastních představ. I tato varianta nemá jen výhody. Pokud kamarádku znáte jen z krátkých setkání, neznamená to, že má stejné představy o způsobu trávení volného času jako vy. O dovolené často nejsme ochotni se podřizovat. Tedy i v tomto případě je důležité plánovat dovolenou a slaďovat požadavky s tím, s kým chcete jet. Výhodou je, že kamarádský vztah bývá volnější a můžete si dovolit více aktivit trávit úplně podle svých představ. Doporučuji jednat způsobem, kdy si ponecháte dost své svobody a dopřejete svobodu partnerovi. Strach ze ztráty partnera je ve vztahu svazující a sama sebe zbytečně blokujete. Tím, že učiníte sebe samu zodpovědnou za vlastní spokojenost, uvolníte napětí, které mezi vámi je. Záruku o setrvání manžela s vámi vám nikdo nedá, mít však nešťastného partnera vedle sebe je také hodně únavné.

Jedni mají rádi fakta, druzí souvis los ti Díl III: smysly a intuice

Šárka Miková, 6/2010
V předchozích dvou číslech časopisu nám autorka poradila, jak nejlépe zacházet s extraverty a introverty. Dnes se dozvíme, jak to zařídit, aby ve škole prospívaly smyslové i intuitivní děti. Důležité je umět se ptát a umět jim zadávat práci v souladu s jejich preferencemi a učebním stylem.

jak dál? učitelům může pomoci osobní kouč

Silvie Kratochvílová, 6/2010
Vyčerpává vás práce učitele, ale nechcete to dát najevo? Nevíte, jak si poradit s třídním kolektivem? Cítíte se unavení a zranitelní, přestala vás práce učitele bavit a chybí vám podpora? Nerozumíte si s kolegy ve škole? Nebo nevíte, jak prosadit své nápady? Cítíte se nevyužití a nekreativní? Nenaplňuje vás práce? Chcete své problémy řešit a nevíte, jak na to? Máte problémy v osobním životě? Odkládáte řešení svého života na pozdější dobu a říkáte si: „Později“ nebo „potom“? Nebo možná jen chcete žáky správně motivovat k lepším výkonům? V tom případě potřebujete koučink.

Dárek , nebo úplatek?

Jana Nováčková, 6/2010
Blíží se konec školního roku a v mnohých rodinách budou děti dostávat za vysvědčení odměnu. Pokud to nejsou příliš drahé věci či nepřiměřené sumy peněz, většina dospělých i dětí na tom nevidí nic špatného.

Jaký byl váš nejhezčí zážitek z letošního školního roku a co vás zklamalo?

Sylvia Jančiová, 6/2010
Školní rok opět utekl jako voda, v té rychlosti se člověk někdy nestačí ani zamyslet nad tím, co ho potěšilo, či zklamalo. Proto vlastně děkuji za tuto otázku. Začnu raději tou druhou částí, bude jistě kratší a hlavně skončíme tím pěkným. Když se tak zamýšlím… ve škole mě vlastně vůbec nic vyloženě nezklamalo. Ale bývám smutná z rodičů, kteří svým dětem nevytvářejí základní podmínky pro šťastné dětství a nepřipravují je na budoucí život. Zklamaná jsem občas z přístupu veřejnosti ke vzdělávání obecně, a to včetně politické reprezentace. Myslím si, že veřejnost není objektivně informována a velmi často k tomuto přispívají média, která informují jen o negativních situacích a problémech. Jako ředitelka a prezidentka Asociace ředitelů ZŠ jsem zklamaná z neřešení otázky úvazků ředitelů základních škol a z občasné snahy některých zřizovatelů o omezování právní subjektivity škol. Ale co byl nejhezčí zážitek? Jsem člověk, který se umí radovat z maličkostí i z každého dobře prožitého dne. Proto mám vždy radost, když vidím okolo sebe spokojené zaměstnance a usměvavé žáky. V naší škole během tohoto školního roku proběhla řada akcí, které doplňovaly vzdělávací proces, je těžké je všechny vyjmenovat, ale velmi silným zážitkem pro nás dospělé a hlavně děti byla návštěva večerní zoo v Plzni s následným přespáním ve škole. Celou akci organizovala školní družina. Žáci 4. třídy byli úspěšní v testování čtenářské gramotnosti, dokonce se zařadili mezi 10 % škol s vynikajícími výsledky – to vždy potěší. Velkou radost mám také z nové paní učitelky v mateřské škole, díky níž se mateřská škola proměňuje každým dnem. Dále mě potěšil velký zájem rodičů o naši školu, ať již při zápisu do základní, či mateřské školy. Věřím, že sklízíme ovoce za naši snahu, snahu o celkově kvalitní vzdělávání a chápání dítěte jako individuality. Když všichni pedagogičtí pracovníci i ostatní zaměstnanci vědí, kam škola směřuje, je to každodenní zážitek. Za tyto každodenní zážitky děkuji právě jim.

Kam si skočit na kus řeči

Jarka Kovaříková, 6/2010
Kde si mohou učitelé na internetu popovídat se svými profesními kolegy? Možností zase tak moc není, ale dobrým tipem je určitě návštěva Metodického portálu rvp.cz, který provozuje Výzkumný ústav pedagogický v Praze.

Dětem s dysfunkcemi pomozte vůněmi

Martina Hanzlíková, 6/2010
Vůně, dotek, správná teplota vody ráno i večer, pár kapek éterického oleje na keramické destičce v aktovce nebo v kapse u kalhot, to vše může mírnit únavu, vyčerpání a neklid dítěte, jež trpí některou z dys-poruch. Autorka vychází z dlouholeté zkušenosti. Změny, které se odehrávají při citlivém přístupu k dítěti, mohou být povzbudivé zvláště pro ty, kteří mají dojem, že již vyzkoušeli vše a výsledek je zatím skoro nulový.

Jaké učení je důležité pro život?

Zuzana Klofátová, 6/2010
Motto: Děti mají dostat takové bohatství, o které by nepřišly, ani kdyby se při ztroskotání zachránily nahé. Fernández de Lisardi (mexický spisovatel 1776–1827)