INTERAKTIVNÍ ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Martina Hurtová, 2/2009Kniha „Interaktivní rozvoj klíčových kompetencí“ je členěna do devíti kapitol. V první z nich se dozvídáme o programech pro školy v Domě Ignáce Stuchlého. Cílem těchto programů je poznávání sebe sama a lidí kolem nás. Žáci si utváří vlastní postoje nejen k lidem, ale také k životním situacím. Díky těmto kurzům se lépe poznávají se svými vrstevníky, tvoří skupiny, ve kterých pracují, a uvědomují si jedinečnost každého člena skupiny. Druhá kapitola je věnována projektu s názvem „Interaktivní rozvoj klíčových kompetencí“. Projekt souvisí s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání a je zaměřen na dvě průřezová témata - osobnostní a sociální výchovu a multikulturní výchovu. V těchto aktuálních oblastech se díky tomuto projektu rozvíjí postoje, hodnoty a schopnosti žáků. Na projektu spolupracovalo několik škol a jeho výstupem jsou aktivity, které se týkají již zmíněných průřezových témat. Třetí kapitola nás seznamuje s průběhem spolupráce Domu Ignáce Stuchlého a ostatních škol. Spolupráce může probíhat formou jednorázových interaktivních kurzů bez přímé návaznosti na výuku ve škole, interaktivních zážitkových kurzů s návazností na další rozvíjení tématu ve škole, kurzů uskutečňovaných v prostředí školy, projektových dnů atp. Tyto kurzy a projektové dny vyžadují náročnou přípravu. Jejich realizací dosahujeme větší spolupráce žáků, ale i zvýšené efektivity vyučovacího a výchovného procesu. Další kapitola se týká metodických a didaktických podnětů vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí. Klíčové kompetence jsou souhrnem vědomostí, dovedností atp., které každého člověka osobně rozvíjí a jsou podnětem pro jeho uplatnění ve společnosti. Výchovný systém ovlivňuje každého žáka a působí na něj individuálně. Má vliv na rozvoj jeho rozumových schopností, emočních stavů, na jeho duchovní rozměr a především na socializaci jedince. Socializací se jedinec dostává do společnosti; stanovuje si určité hodnoty a normy chování; spolupracuje ve skupině atp. Sedmá kapitola nás seznamuje s průběhem interaktivního zážitkového kurzu a jeho jednotlivými částmi, při kterých se žáci nejen seznamují, ale také dozvídají nové informace a poznatky a učí se spolupracovat. Publikaci považuji za velmi zdařilou především pro její praktické zaměření. Doporučila bych ji nejen učitelům na základních školách, ale i lektorům, kteří pořádají pro děti kurzy, tábory apod. V této knize se mohou inspirovat celou řadou praktických aktivit rozvíjejících nejen žákovu osobnost, ale i vztahy k ostatním.