Online archiv

Vydání: 2/2008

KVŮLI SVÝM DĚTEM SE PO VEČERECH DOUČUJI

Barbara Čechová, 2/2008
Je naším potěšením v pravidelné rubrice Osobnost a škola přivítat renomovanou operní a koncertní pěvkyni Dagmar Peckovou. Umělkyně žije již dlouhou dobu v Německu, kde také vychovává své děti. Jaké jsou její zkušenosti s německým školstvím?

SKAUTSKÉ ČINY ZAKLADATELE SKAUTINGU

František Morkes, 2/2008
V roce 1911 vydalo vídeňské ministerstvo vyučování a kultu doporučení, aby na všech školách byla věnována náležitá pozornost překladu knihy Scouting for boys. Učitel tělocviku na žižkovské reálce v Praze jí byl tak nadšen, že již téhož roku o prázdninách odjel do Anglie, aby se seznámil se zásadami a metodami skautingu přímo v jeho kolébce. Tímto učitelem byl Antonín Svojsík.

SVĚTÝLKA V OČÍCH

Simona Hoskovcová, 2/2008
Problémoví žáci (klienti) chodí na druhý stupeň základní školy, hází s nimi puberta, vykřikují, nesoustředí se, nic je nezajímá, nadávají si, kopou do sebe a ještě jsou drzí. Téměř v každé třídě se někdo takový najde. Někteří trápí své učitele a spolužáky méně a jiní více. Je nás celá řada, kteří jim nabízíme pomoc a zkoušíme jim různými cestami ukázat, proč to či ono chování není to pravé ořechové. Investujeme do nich svou energii, čas ze svého volna, jenž by jinak patřil rodině. Učitelé, výchovní poradci, speciální pedagogové, psychologové - celá armáda. A výsledky? Upřímně, ne vždy uspokojivé. Proč to vlastně děláme? Někteří z nich mají v očích světýlko. Dokážou nás vytočit do vrtule, ale pak najednou překvapí. Probleskne to, co je v nich dobré. To jsou okamžiky, jež nám dávají naději, že práce, kterou děláme, není zbytečná. Je to drobné povzbuzení, že když se to dobré podaří zachytit, prosadí se nakonec proti silám činícím z dítěte obludku, kvůli níž se nám nechce do práce. I klientka pedagogicko-psychologické poradny Olga má v očích světýlka, z češtiny trojku a žákovskou knížku plnou poznámek. Přinesla zimní básničku, kterou si vám dovolím představit. A ač na skupinách vykřikuje, sprostě nadává a kope do kluků, je v ní hodně dobrého a zdravého a já jí přeji hodně štěstí do života!

ERGONOMIE PSANÍ

Petr Fridrich, 2/2008
Společnost STABILO, jeden z největších světových výrobců psacích potřeb, uspořádala ve spolupráci s Asociací ředitelů základních škol ČR na zámku Brandýs nad Labem seminář na téma „ergonomie psaní“. Na semináři určeném pro pedagogy prvního stupně základních škol vystoupili přední čeští a němečtí odborníci na grafomotoriku a ergonomii psaní - PaedDr. Yveta Heyrovská a Dr. Christian Marquardt.

PROJEKT, KTERÝ DĚTI UČÍ ŠETŘIT ENERGIEMI

PaedDr. Zita Květová, 2/2008
Celá Základní škola Jana Wericha v Praze se zapojila do evropského projektu „Active learning“, jehož záměrem je seznámení žáků s efektivním využíváním elektrické energie a propagace úspor elektrické energie a obnovitelných zdrojů. Projekt jsme započali vyvěšením 23 různých témat aktivit na nástěnky, např. Jeden den bez elektřiny, Větrání ve škole, Inspektor vozidlo, Strážce světla, Malé kapky, velké plýtvání vodou, Mapování vypínačů, Sledování spotřeby energie ve škole, Ekologická stopa, Energetický dům aj. Dětem jsme dali prostor a čas pro výběr aktivit a plně jsme při tom respektovali jejich návrhy a rozhodnutí. Projektovému dni předcházela domácí příprava. I rodiče byli požádáni, aby pomohli s vyplněním stanovených údajů (např. stavy elektroměrů), jejichž hodnoty nám pak pomohly při zpracování projektu. Během aktivit se žáci zamýšleli nad tím, co všechno by nemohli dělat, kdyby byli jeden den bez elektřiny, zjišťovali, kolik oken ve škole dobře těsní, při budování energetických domů přemýšleli, jak nejúčelněji vyrobit tepelné izolanty, pilně zjišťovali energetickou spotřebu ve třídě během dvou týdnů, měřili dobu, jak dlouho svítili, porovnávali hodnoty se stavem počasí venku. Žáci prvního stupně již měsíc dopředu nosili obrázky a články, které dokumentovaly, jak se cestovalo dříve a dnes. Ti starší měřili ekologickou stopu a vypočítali překvapivý údaj, že dvacet žáků ujede za rok spolu s rodiči na chaty a chalupy 4 100 km a autobusy za tuto vzdálenost vyprodukují celkem 1,722 tun CO2. Den žáci ukončili závěrečnou prezentací, při níž zaznělo, že zapojení se do projektu ovlivnilo jejich postoje i postoje pedagogů. Zapojila se do něj celá škola a všichni si mohli vyzkoušet, že práce v týmu je inspirací pro druhé. Žáci se stali všímavějšími a pozornějšími k tomu, co se kolem nich děje (zbytečné svícení, větrání, kapající kohoutky apod.), stávají se rovnocennými partnery učitelům, školníkům. Škola prostřednictvím žáků spolupracovala i s rodiči (měření spotřeby elektrické energie doma).

JAK ZACHRÁNIT MALOTŘÍDKU

Barbara Čechová, 2/2008
Malotřídní škola ve Svitavách - Lačnově byla před třemi lety na zrušení. Od té doby se ale malému kolektivu podařilo ze školy na předměstí vytvořit vyhledávanou školu nejen pro místní. Nabízí individuální péči nadaným dětem, dětem s poruchami učení i dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí.

MÁ LÁSKA ŽILETKA

Eva Čechová, 2/2008
Dobrovolně se sám pořezat, poškrábat, popálit, uhodit… Kde se v duši dospívajících bere potřeba si ublížit? Co nám tím chtějí říct, jak tomu máme rozumět, jak reagovat a na koho se obrátit? Jedná se o provokaci, módu mezi teenagery nebo příznak duševního onemocnění? To jsou otázky, které si klade stále více rodičů, učitelů i lékařů.

GRANTY PRO ŠKOLY KDE ZAČÍT?

Mgr. Jan Horký, 2/2008
Dobrý den, naše škola by ráda požádala o grant. Zatím jsme se žádného projektu jako příjemci nezúčastnili, takže nemáme zkušenost. Mohli byste nám poradit, jaké výzvy se budou týkat základních škol, kde je na internetu hledat a jaké jsou termíny? Případně na koho se obrátit s prosbou o pomoc při psaní projektu? ZŠ Litoměřice

SVOBODA UČITELE? BOJ S OSNOVAMI I SE SEBOU SAMÝM

Jan-Michal Mleziva, 2/2008
S novým politickým uspořádáním po listopadu 1989 nastal i obrat ve vnímání občanských práv a svobod, mezi nimiž zaujímá významné místo právo na svobodný rozvoj osobnosti. Díky tomu se závazným úkolem našich škol stala výchova ke svobodě. Aby takovému úkolu mohly školy dostát, potřebují „svobodného“ učitele.

NEVLASTNÍ SYN + JÁ = NESHODY

Naďa Červinková, 2/2008
Vážená redakce, se zájmem jsem si přečetla článek o vzdorovitém dítěti v časopise Rodina a škola č. 10/2007. Již přes rok mám přítele, který má ve své péči čtrnáctiletého syna. Protože přítel pracuje jako řidič, vychovávám jeho syna já. Bohužel máme obrovské problémy. Chlapec absolutně není zvyklý poslouchat, odmítá plnit naše, hlavně však moje příkazy, uráží se, nechce se učit a začíná se nám toulat venku. Situace je ztížená tím, že pracuji jako učitelka a některé věci vyžaduji plnit nekompromisně a hned, čímž samozřejmě narážím na neustálé problémy a konflikty. Přítel mi v tom příliš nepomůže a já se dostávám do bezvýchodné situace. Byla bych ráda, kdybyste mi poradili, co dělat, případně kde hledat odbornou pomoc. Děkuji za odpověď a jsem s pozdravem, Naďa Červinková

UČITEL? PŮSOBÍ VÍC SVÝM PŘÍKLADEM NEŽ TÍM, CO UČÍ

Jaroslav Faltýn, 2/2008
Jan Sokol

RODIČOVSKÁ CVIČENÍ ZDRAVÉ SKEPSE

Bohumil Kartous, 2/2008