Online archiv

Vydání: 7/2009

Co s matematikou v budoucnosti?

Hana Daňková, 7/2009
Mezinárodní výzkum TIMSS (projekt výsledků vzdělávání) prokázal zhoršování výsledků českých žáků v matematice. O úrovni školství svědčí také propad naší mládeže ve srovnávacích testech v rámci EU. Je to dost velká ostuda pro ČR, která byla v minulosti zemí technicky vzdělaných lidí. Text:

Škola je firma jako každá jiná

Jana Vodáková, 7/2009
Ředitel školy, který je zároveň spisovatelem dobrodružných románů a uznávaným malířem? Jeden takový existuje - PaedDr. Karel Kostka, který řídí soukromou střední školu Kostka. Mezi další jeho aktivity patří testování IQ pro společnost Mensa ČR, hra na klavír a kytaru, cestování se studenty po světě. Jaký je jeho pohled na školství a co doporučuje?

1. září - den svatého Samuela

Pavel Táborský, 7/2009
Den 1. září je zasvěcen proroku Samuelovi, kterého nečtenáři Bible většinou znají pouze z písně V + W. Samuelův vztah ke školství spočíval v tom, že zaučoval k vládě krále Saula a Davida. Zahájení školního roku má tak svého patrona. Co by měl patron v letošním roce učitelům, žákům i rodičům dopřát? Jde především o to, aby to byl proces přirozený, přijatelný a příznivý pro další vývoj jednotlivců a posléze v životě dospělém jejich přičiněním přispíval dosaženou kvalitou ku blahu osobnímu i obecnému. V podobném duchu budou pronášeny proslovy důležitých osob, které se obvykle zahájení zúčastňují, aby nalily přítomným do žil optimismus. Jen je škoda, že lidská paměť je děravá a obvykle všichni časem zapomenou na slova o prvořadém významu školství pro budoucnost a o nezbytnosti považovat vzdělání a výchovu dětí a mládeže za zásadní prioritu ve státním rozpočtu.

Má se na vysokých školách platit zápisné?

7/2009
Reforma vysokých škol se chystá už nějakou dobu. Vysokým školám chybí peníze a mnozí studenti nejsou ke zvolenému studijnímu oboru motivováni - často studium nedokončí. Logicky se nabízí řešení v zavedení školného, alespoň symbolického. Jaký na to mají názor učitelé a studenti?

Jaký užitek přináší ve výuce integrované slovní úlohy?

7/2009
Otázka pro

Střední školy začínají učit podle nových plánů

7/2009

Omluva

7/2009

Škoda, že proměna školy nepřišla zdola

Barbara Hansen Čechová, 7/2009
Scenáristka, svérázná herečka, pedagožka v oblasti mediálního vzdělávání. Jaký má známá lektorka Kritického čtení Nina Rutová vztah ke škole a jak by měnila současné školství?

I v dívčí škole se malovaly kosočtverce

František Morkes, 7/2009
Vyšší dívčí škola se zapsala zcela mimořádným způsobem do dějin českého školství. Šlo totiž o školu, která se stala nositelkou řady moderních pedagogických novinek a na které působila i řada vynikajících pedagogů. Zásluhu na tom nese její ředitel Vilém Gabler, který na své místo vyhrál konkurz, aniž by se do něj přihlásil.

Jak učit vyjmenovaná slova bezbolestně

Jan-Michal Mleziva, 7/2009
Učit se vyjmenovaná slova jako bezesmyslnou básničku není nejšťastnější způsob. Jednou z účinnějších možností je pracovat s informacemi pojícími se k vyjmenovanému slovu. Dítě pak s vyjmenovaným slovem pracuje nevědomky a bezděky si vštípí jeho podobu.

Inspirace pro tvorbu projektových dnů

Renata Mikolašová, 7/2009
Již Václav Příhoda hledal cestu, jak u každého jedince vzbudit úctu ke vzdělání, k samostatné a tvořivé práci a k životu vůbec. Za východisko považoval vlastní osobnost žáka a kladl důraz na to, aby ve škole bylo vytvářeno dynamické a strhující prostředí, které by vyvolalo změnu, růst a pokrok žáků. Tvořivý učitel se o změnu ve výuce pokouší během školního roku několikrát. Projektová výuka je řešením, jak změnu do výuky zabudovat. Putování po památkách města

Školní projekt: Ekologie ve škole i doma

Jitka Bublová, 7/2009
Ekologie ve škole i doma aneb vzděláváme žáky i pedagogy je již třetí etapa environmentálně zaměřeného projektu, který je právě realizován na Základní škole v Újezdě u Brna. Projekt je financován z Rozvojového programu MŠMT Podpora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Jeho obsah může být inspirací pro další školy.