Online archiv

Vydání: 8/2009

Kompetence k učení aneb Houby!

Nina Rutová, 8/2009
Kompetence k učení? Myslím, že je k ní nutná způsobilost (dospělých) otevírat dětem dveře k samostatnému studiu a bádání, ukázat jim, že mnoho věcí o přírodě ještě stále nevíme, a budovat v nich sebedůvěru ve vlastní dovednosti. Dětem není třeba skoro nic říkat. Na všechno totiž většinou přijdou samy! (Stačí jen uchystat jim k tomu příležitost.)

Naučit se slyšet jinak

Petr Drkula, 8/2009
Nejde o to, jakou hudbu posloucháme, ale jak ji posloucháme. Hudební výchova nemusí nutně znamenat jen poslech klasiků, hudbu můžeme začít vnímat i ve zvucích všedního dne. Jak tento přístup žákům přiblížit?

CO SE DĚJE VE ŠKOLÁCH

red, 8/2009
Ve Veselé škole je veselo

Škola má být scénou společnosti, ne kulisami

Bohumil Kartous, 8/2009
Sedím v kabinetu obchodní akademie, je přestávka. Myslel jsem si, že si poklábosíme, ale nestačil jsem doříct větu. Učitelka, se kterou jsem ve škole byl, musela vyřídit učebnice pro studenty a dotazy studentů. Je to učitelka, která má školu ráda a dělá pro ni maximum. Zároveň ale neočekává, že se jí dostane odpovídajícího ohodnocení a že se její snaha vůbec pozitivně projeví. Má vůbec šanci?

Přijímačky 2010

8/2009
dny otevřených dveří

Dívčí svět očima výzkumu

Elen Jirků, 8/2009
Když se řekne šikana, většinou se nám vybaví chlapci. Jsou to ale dívky, které dokážou držet dlouholeté nenávistné vztahy plné jedovatých poznámek a ponižování.

Problémy učitelův rodinném životě

8/2009
Na dotaz odpovídá Mgr. Jan Vodák, Ph. D., partnerský poradce

Integrované slovní úlohy pomohou mladšímu školákovi

Alena Rakoušová, 8/2009
„Matematika mě nebaví.“ „Mám strach z matematiky.“ „Proč musíme řešit pořád ty slovní úlohy?“ Slýcháte tyto povzdechy a nářky svých dětí, potažmo svých žáků čím dál častěji? Jak je možné, že v době školské reformy, která u nás stále ještě probíhá, k něčemu takovému dochází? Pojďme se společně zamyslet nad příčinami tohoto stavu. N

Češ tina a jej í výuka

Jan–Michal Mleziva, 8/2009
Výuka českého jazyka zaujímá v základním vzdělávání stěžejní postavení, a to zcela právem, neboť jazyk – mateřský jazyk – je plně propojen s naším myšlením a vnímáním světa a umožňuje nám existenci v lidském společenství. Rozvíjí výuka na našich školách přirozený jazykový potenciál dětí?

V lavicích nám děti zakrňují. Co s tím?

Barbara Hansen Čechová, 8/2009
Pár hodin tělocviku týdně současným dětem určitě nestačí. Ztrácí možnost přirozeného pohybu a vnímavosti vůči pocitům z vlastního těla. Pomoci by jim mohla taneční a pohybová výchova, která se zaměřuje také na estetickou složku a formování skupiny. S její lektorkou Lenkou Tretiagovou jsme se bavily o tom, co může učitelům i žákům přinést.

Jaké vzdělání potřebuje rodič ?

Alena Vavrdová, 8/2009
Ač vyučuji na katedře primární pedagogiky, ráda bych vstoupila do této rubriky a reagovala na množství diskuzí, které se v poslední době vedou na téma rodina, škola, učitel a žák, aneb kdo za současné spory může. Rodina a škola patří k základním činitelům, které ovlivňují výchovu dětí. Rodina má ale odpovědnost hlavní. Na rozdíl od rodiny škola a další výchovné instituce odpovídají jen za určitý časový úsek výchovy dítěte. Odpovědnost za výchovu má vždy rodina – vzorce chování i jednání si dítě „nese“ z rodiny, stejně tak jako postoje ke škole i učitelům. Snahou většiny učitelů je jistě dobrá komunikace a spolupráce s rodinou, ale pokud jsou postoje rodiny ke škole negativní (před dítětem školu a učitele obviňují, hovoří o nich s despektem a na stížnosti dětí reagují slovy „Já si na ni (učitelku) dojdu, a to uvidí.“ apod.), i sebelepší učitel(ka) nezmůže vůbec nic. Z mého pohledu je to obecně problém celospolečenský, který souvisí s krizí rodiny (tu můžeme sledovat již delší dobu).

Mají učitelé zasahovat do odívání žáků?

8/2009
Na první pohled se zdá, že jde o triviální téma. „Je to podstatné?“ můžete se ptát. Příběhy rodičů, zvláště některých maminek, ale dosvědčují, že se ocitáme na citlivé půdě. Objevilo se dokonce několik agresivních poznámek.